בעקבות כיכר השבת

נשות הכותל זועמות: "ש"ס מובילה למדינת הלכה"

לאחר חשיפת 'כיכר השבת' על חוק הכותל החדש של יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, בארגונים הרפורמים ובנשות הכותל רותחים. "זה הצעד הראשון בדרך למדינת הלכה" טענו הלילה (חדשות)

(צילום: Miriam Alster/FLASH90)

ב"נשות הכותל" ובקרב הארגונים הרפורמים והקונסרביטיבים תקפו אמש (שני) את הצעת החוק החדשה של ש"ס שנחשפה ב"כיכר השבת" ומבקשת להסדיר בחוק את החלוקה ברחבת הכותל המערבי.

"מגילת העצמאות מבטיחה חופש פולחן ודת ושוויון מגדרי. דין תורה אותו מנסות המפלגות החרדיות להעביר בכנסת ב'חוק הכותל' הוא הצעד הראשון בדרך למדינת הלכה" אמרו בנשות הכותל.

לדבריהן, "מי שחושב שדין התורה יתחיל ויסתיים בכותל המערבי טועה טעות מרה, ומי שחושב שמדובר בעוד ניסיון לפגוע בנשות הכותל יגלה מהר מאוד שהיעד הוא ניהול המדינה לפי תפיסות עולם מיושנות תוך מחיקת הזכויות הדמוקרטיות הבסיסיות ביותר".

השר אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית תקף גם הוא את הצעת החוק וטען כי "מדובר במעשה טירוף, לא פחות מכך. לא שיערנו בנפשנו שדווקא הממשלה הזו, הממשלה הלאומית ביותר, תיתן יד למעשה כה פוסט-ציוני. זה חוק שאומר לרוב המוחלט של היהודים בארץ ובעולם שהם אינם יהודים. לא נעבור על כך בשתיקה. אני קורא לראש הממשלה לעצור את הטירוף הזה לפני שיהיה מאוחר מדי".

גם הרבאי הרפורמי גלעד קריב תקף את הצעת החוק החדשה: "הצעת החוק היא המשך מסע ההסתה והשיסוי של פוליטיקאים חרדים נגד היהדות הרפורמית. מחריד לראות כי במקום לגנות את האיומים ברצח שקיבלו ראשי התנועה הרפורמית אך לפני כמה ימים, ראשי ש"ס ממשיכים לחרחר ריב ושנאה. אנו מצפים מראש הממשלה לעמוד בהתחייבות שלו ליהדות העולם ולפעול ליישום החלטת הממשלה בנושא הכותל".

בלשון דברי ההסבר לחוק שנחשף אמש ב'כיכר השבת' נכתב כי "נושא השמירה על המקומות הקדושים הוסדר בתקנות המשירה על מקומות קדושים ליהודים, התשמ"א-1981. אולם עד היום, כ 50 שנה מאז שוחרר הכותל המערבי, טרם הוסדרו מעמדו ושמירת קדושתו בחוק מיוחד החל על הכותל. דבר זה גורם מפעם לפעם לפגיעה בערבים המקודשים של עם ישראל. מוצע בזה לקבל חוק שיסדיר הן שמירת סדרי התפילה ברחבת התפילה של הכותל המערבי וכן את שמירת מעמדה וקדושתה של רחבת הכותל כולה".

"הצעת חוק שמירת הקדושה של הכותל המערבי ורחבתו - התשע"ז-2016", תגדיר לראשונה את שטח הכותל המערבי עצמו כולל רחבת התפילה, הרב הממונה על הכותל, מנהג המקום והמעשים האסורים בתחומו, כפי שמופיע בהגדרת החוק החדש:

"'הכותל המערבי' - הנו הכותל המערבי ורחבתו, לרבות כל מבנה וכל מעבר עילי או תת-קרקעי שהכניסה אליהם היא מתוך הרחבה. "הרב הממונה" – הנו מי שהשר לשירותי דת מינהו, על פי הסכמת הרבנים הראשיים לישראל, להיות הממונה הראשי על הכותל. 'מנהג המקום' – יהא על פי דין תורה כמשמעותו לפי חוק שיפוט בתי הדין הרבניים (נישואין וגירושין) התשי"ג – 1953 שהרבנות הראשית לישראל נוהגת לפיו, ולפי קביעת הרב הממונה. 'רחבת התפילה של הכותל המערבי' – היא שטח הרחבה המסומן במפה שבתוספת כרחבת הכותל המערבי וכולל את רחבת התפילה של הכותל המערבי".

נשות הכותל, ארכיון (צילום: חדשות לפני כולם)

החוק מציין בפרוטרוט את המעשים האסורים בתחומו של הכותל המערבי, כנגזרת ממעמדו ההלכתי. בש"ס אומרים כי "מפליא לגלות שאיסורים טריוויאליים כמו אי חילול השבת או הצבת מחיצה בין גברים לנשים במקום הקדוש ביותר לעם היהודי לא הוסדרו עד כה בחוק".

עוד נכתב בחוק כי "עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום". כמו כן מוצע לאסור "בכל שטח רחבת הכותל המערבי - מעשה העלול להפריע את המתפללים בתפילתם; תפילה מעורבת של גברים ונשים", וכן לאסור "בעזרת הנשים - טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעת שופרות, לבישת טליתות או תפילין".

הצעת החוק קובעת גם עונש למי שיעבור על החוק ויבזה את הכותל המערבי "העובר על הוראה מהוראות סעיפים 2 או 3, דינו - מאסר ששה חדשים או קנס 10,000 שקלים". לגבי תקנות החוק מוצע, כי "השר לשירותי דת הוא הממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו", נכתב בהצעת החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר