התקוות במוסול נגנזות: הופסק הקרב על העיר שנכבשה על ידי דאעש

הפוליטיקה שעצרה את הקרב: על רקע המתיחות בין השיעים לסונים, הלחימה במוסול בין כוחות הקואליציה כמעט ונעצרה לחלוטין (חדשות, בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לפני כחודש זה היה נראה מבטיח. כוחות עצומים של הצבא העיראקי יחד עם מליציות שיעיות (חאשד אל שעאבי), אשוריות וכורדיות עם מטריה אווירית של צבא ארצות הברית הקיפו את העיר מוסול העיראקית ששימשה כבירת המדינה האיסלמית בעיראק. השמחה הייתה גדולה ואת הרשת הציפו סרטונים ושידורי לייב מאיזור הקרבות.

אך בשבועיים האחרונים שקט דממה, ולמעט דיווחים שוליים על קרבות מקומיים אין התקדמות בלחימה. אז מה קורה שם כעת? נדמה כי שתי סוגיות פוליטיות במהותן עצרו הכל. סוגיות שמשמעותן חיים ומוות עבור מיליוני אנשים בעיראק.

המלחמה על דרך בא'אג'

בין שתי בירות דאע"ש בסוריה - א רקה ובעיראק מוסול, מקשרת דרך שלא מופיעה בשום מקום - מעין נתיב סתרים שסלל ארגון המדינה האיסלאמית בין הרים ועמקים. דרך בה השתמש ועדיין משתמש הארגון בכדי לשנע אספקה, תחמושת ולוחמים בין שתי הזירות. לצד אנשי דאע"ש, מי שמשתמש בדרך הזו הם אין סוף פליטים שנעים עליה. הדרך מתחילה מדרום לעיר תל עפאר בעיראק ומשם לכיוון א ראקה בסוריה.

גורמים בבית הלבן וגורמים אמריקנים השותפים ללחימה בעיראק מבקשים מנשיא עיראק חיידר אל עבאדי בשבועות האחרונים לסגור הרמטית את הדרך הזו שעליה נעים אנשי דאעש לצד פליטים עיראקים שבגללם הדרך לא ניתנת להפצצה מן האוויר. ממשלת עיראק השיעית אמנם נמצאת בדד ליין אמריקני עד ל-20 לדצמבר לסיום הלחימה במוסול, אבל נראה שהשאיפות השיעיות חשובות מכל. ממשלת עיראק הודיעה לאמריקאים כי היא מוכנה לסגור את הדרך אבל בתנאי שכל שמונה מאות אלף הסונים שנמצאים במוסול יעזבו אותה.

בשלב זה, גם האמריקאים וגם הכוחות הסונים הבינו את התכנית השיעית לסילוקם של האזרחים הסונים מהמרחב והפיכתה ביום שאחרי כיבושה לעיר שיעית בחסות איראנית שכבר נמצאת ליד העיר עם משלחת בכירים במשמרות המהפכה בראשות הגנרל קסאם סולימני. הבנה זו תקעה את הטריז הראשון בין הכוחות השיעים של צבא עיראק וחאשד אל שעאבי ובין הכוחות הסונים והכורדים.

סיפוח המליציות השיעיות

בשבת האחרונה, החליט הפרלמנט העיראקי הנשלט על ידי השיעים לספח את המליציות השיעיות-איראניות חאשד אל שעאבי לצבא השיעי של עיראק. גורמים סונים בעיראק טענו כי המליציות הכפופות למשמרות המהפכה יביאו לקריסת עצמאותו של הצבא העיראקי ויכפיפו אותו למשמרות המהפכה האיראנים, דבר היוצר חשש רב לביטחונה של האוכלוסיה הסונית בעיראק.

כעת, ארצות הברית עם כל רצונה לסיים את הלחימה בניצחון על דאע"ש במוסול, לא יכולה לשתף פעולה באופן ישיר עם צבא הנשלט על ידי משמרות המהפכה, ומנגד, הגורמים הסונים והכורדים לא מוכנים לשום שיתוף פעולה עם ממשל שיעי שיביא אותם לאסון ביום שלאחר נפילת דאע"ש.

בינתיים, כפי שנדמה, המרוויח הגדול מהמלחמה השיעית-סונית הוא ארגון המדינה האיסלאמית המתחפר בתוככי העיר ומתכונן היטב לכל התפתחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר