סערת חוק המואזין

מחאת הערבים בלוד: קטעי קוראן בצפירת השבת

לצד הפגנת ענק כנגד חוק המואזין, ערבים מתכננים להפעיל צי מכוניות עם רמקולים שיסתובבו בשכונות היהודיות בעיר לוד בזמן צפירת השבת וישמיעו בעוצמה קטעים מהקוראן (חדשות)

משה פריגן | כיכר השבת |
בדיקות הרעש במסגדים (סריקה)

העיר לוד נקלעת לסערת חוק המואזין: מאז קום המדינה העיר לוד הייתה עיר מעורבת בה חיו יהודים וערבים בשכנות טובה פחות או יותר והתחלקה לשכונות בהן גרים מוסלמים ולשכונות בהן גרים יהודים. מזה מספר שנים, הולך ומתפתח הגרעין התורני בעיר המזוהה עם מפלגת "הבית היהודי", שהביא עימו תושבים יהודים חדשים אל העיר המנומנמת. יחסי אנשי הבית היהודי ידעו עליות ומורדות עם השכנים הערבים, אך עד לאחרונה נדמה כי ישנן הבנות לטובת ניהול העיר.

הכרזות לקראת ההפגנה (סריקה)

עוד קודם לסערת חוק המואזין הנוכחית, ביקש חבר מועצת העיר מטעם הבית היהודי עמיחי לנגפלד לאכוף את חוק העזר העירוני למניעת רעש, לאחר שבמספר בדיקות רעש (המסמכים מצורפים בתחתית הכתבה) שבוצעו במסגדי העיר נמצאו רמות רעש חריגות במיוחד. תופעה נוספת שהביאה אותו לעסוק בעניין, הייתה הצבת רמקולים פיראטים על בתי תושבי לוד הערבים שכוונו לעבר שכונות יהודיות. בשבועות האחרונים, במקביל לעליית חוק המואזין בכנסת, עיריית לוד החלה במבצע אכיפה חסר תקדים כנגד המסגדים המרעישים וחילקה דו"חות.

בתגובה לדו"חות, הגיעו אנשי הרשימה המשותפת לעיר ובשיתוף הרשימה הערבית המקומית "אל נידא אל עראבי" (הקול הערבי) יזמו תהלוכת רמקולים שיקריאו פרקי קוראן בשכונות היהודיות במקביל לצפירת השבת. בנוסף, יזמו התנועות הפגנת ענק בהשתתפות מנהיגי הציבור הערבי המונציפליים ומהכנסת כנגד ניסיון ההשתקה של המואזינים בעיר.

הכרוזים ברחובות לוד (צילום: המטה האזרחי לוד)

בכרוזים שחולקו בעיר נכתב:

לן ישכת אלמאד'ן – لن يسكت الماذن - לא ישתוק המואזין
לן תהדם אלביות – لن تهدم البيوت - לא תחריב את בתינו
אלמט'אהרה אלחאשדה – المظاهرة الحشدة- ההפגנה המרכזית
יוום אלגמעה אלסעה 12:00 - يوم الجمعة الساعة يوم الجمعة - יום שישי בשעה 12.00
מן סאחת אלמסג'ד אלכביר – אללד - من ساحة المسجد الكبير - اللد מחצר המסגד הגדול בלוד
ארפעו צותכם – ارفعوا صوتكم הרימו קולכם.

חבר מועצת העיר פרג' אבן פרג' אמר ל"כיכר השבת" כי "ההפגנות הן דרך לגיטימית למחות על הניסיונות להשתיק את הקול המוסלמי בעיר. נושא המואזין אינו פוליטי אלא דתי ותרבותי, לכן הציבור הערבי ישמיע את מחאתו בפני שכניו היהודים עימם הוא מקיים שכנות טובה".

צילום: המטה האזרחי לוד

לדבריו: "לא ניסו להידבר עם אנשי הדת ועם ההנהגה הערבית המקומית, אלא החליטו באופן חד צדדי למנוע את קול התפילה המוסלמית בעיר. אני מתנגד לכל פגיעה במבני דת מכל סוג. כאשר החליטו להרוס בית כנסת לא חוקי בעיר אני הראשון שקמתי וזעקתי כנגד הריסת בית אלוקים. אם ישנה בעיית רעש אנחנו יכולים לפתור אותה אבל ללא חרב החוק והקנסות".

מנגד, אמר ל"כיכר השבת" חבר מועצת העיר עמיחי לנגפלד כי "הבסיס של המשילות הוא לאכוף את חוקי העזר העירוניים הקיימים עשרות שנים. לא ננהל משא ומתן עם עברייני רעש. אנחנו מכבדים את הקהילה המוסלמית ומנהגיה ואף הגענו עימם להסכמים בחגים קודמים כדוגמת אי הפעלת המואזין בימי כיפור".

חברי הרשימה המשותפת בעיר (באדיבות המצלם)

יתרה על כך, הוא מוסיף כי הוא מקבל פניות רבות מתושביה הערבים של לוד בנוגע להשקטת המואזינים, שמפחדים לבקש זאת מנציגיהם בעיריה. הוא מסיים ומציין כי "בסקר ציפיות שערכה המשטרה בלוד בקרב הציבור הערבי עלה נושא הרעש מהמואזינים בשעות הבוקר המוקדמות כנושא הדורש את טיפולה של משטרת ישראל".

בינתיים, בעיר לוד האווירה מתוחה והתושבים היהודים שוקלים אם להיגרר להפגנות נגד או פשוט לא להתייחס ולתת לקהילה המוסלמית להביע את מחאתה. "כך או כך", אומרים בשני הצדדים, "יש לנו עיר מסובכת לנהל ובלי לשלב ידיים לא יזוז פה כלום".

ובינתיים: המחאה השתלטה על שידורי ערוץ 2 ו-10

(צילום: מתוך Ynet)

מסמכי בדיקות הרעש:

בדיקות הרעש במסגדים (סריקה)
(סריקה)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר