נאום השבת והחמץ

החרדים נגד דברי ריבלין: "פגיעה באופי היהודי של המדינה"

בכירים חרדים מגנים בחריפות את דברי הנשיא ראובן ריבלין לפיהם יש לשקול לאפשר שינויים בנושא שבת וחמץ בריכוזים חילוניים מובהקים. "מוכר את ערכיו ועקרונותיו בשביל תדמית ליברלית" (חדשות, פוליטי)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הנשיא ריבלין, ארכיון (צילום: מארק ניימן - לע"מ)

מתקפה חרדית נגד הנשיא: דבריו של נשיא המדינה ראובן ריבלין בפני פורום בינלאומי שדנו ביחסים שבין דת ומדינה, במהלכן רמז כי יש לשקול לאפשר בריכוזים חילוניים מובהקים תחבורה ציבורית בשבת ומכירת חמץ בפסח - מעוררים סערה בקרב רבנים ואישים במערכת הפוליטית והציבורית החרדית.

כזכור, בין דבריו אמר הנשיא רבלין "הרי ממילא ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש בין "מדינת תל אביב" ל"מדינת בני ברק" - זאת בעוד כולנו יודעים ומבינים ששתי ערים חשובות אלו בישראל יודעות ויכולות לקיים ביניהן יחסי שכנות מצוינים כשרק ניתן להן המנדט לקבל החלטות נכונות ומותאמות עבורן, הרחק מאור הזרקורים, הספינים והאילוצים הפוליטיים. ואמנם, חלק מהסדרי התנועה ביום השבת כבר מגלמים להלכה היגיון לוקאלי זה".

"המציאות השבטית בישראל מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים, ואשר מחלצים אותנו מאותו מסלול התנגשות פוליטי ידוע מראש המתקיים ברמה הלאומית". ריבלין הוסיף כי "ייתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. ייתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - כשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית".

גורמים חרדיים טענו בשיחה ל"כיכר השבת" כי "לראשונה נותן הנשיא פתח למגמה מסוכנת של שינוי בסטטוס קוו לרעת הציבור הדתי. הנשיא מאפשר פגיעה באופיה היהודי של המדינה דבר שיכול לגרום לפרצות רבות בהמשך הדרך".

"זה יתחיל מתל אביב ויעבור לערים נוספות וזה יתחיל מתחבורה ציבורית בשבת ויעבור למכירת חזיר ולנושאי גיור ונישואין" אמר גורם חרדי בכיר. "הנשיא רבלין מנסה להצטייר כגורם ליברלי ומתון ולמצוא חן בעיני התקשורת הכללית ובדרך לשם הוא 'מוכר' את כל ערכיו ועקרונותיו".

העיתונאי בני רבינוביץ התייחס בשיחה ל"כיכר השבת" לדבריו של ריבלין ואמר כי "הגיע הזמן לומר לריבלין, חביב השמאל החילוני הרדיקלי והציבור הערבי, שבכל מה שקשור אליהם הוא מבקש להרגיע את הרוחות: הגיע הזמן שתרגיע ותירגע גם בכל מה שקשור ליהדות, למורשת ישראל ולציבור הדתי והחרדי. כי דווקא כאן, אתה מתגלה כפירומן מסוכן".

"אין לי בבית ממחטות, אבל בהזדמנות הראשונה אקנה לך אחת כזו, ובכל פעם שיעלה בדעתך להתסיס ולהלהיט את הרוחות, יהיה לך להיכן לתחוב את אפך וכעסך" הוסיף רבינוביץ בחריפות.

הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך התבטא הערב ואמר: "מר ריבלין מבזה פעם אחר פעם את מקורות משפחתו שהם מתלמידי הגאון מווילנא שעלו לארץ ישראל באותם ימים במסירות נפש באוניות מפרש לקיים את המצוות התלויות בארץ, להתעלות ברוחניות בפלטרין של מלך".

"כנראה שבגבהים איבד אדון ריבלין את השפיות. ממשפחת חובבי ציון הפך לחובב רפורמים, ישמעאלים, פורקי עול וקבוצות הזויות. מוסד הנשיאות בכלל לזרא בעיני הציבור החרדי. אבל לנצל את התפקיד הזה כדי להרוס כל שריד של יהדות בפרהסיה בארץ ישראל?".

"יפה שהציוני הגאה מציע לחרדים לשוב לגטו. בושה וחרפה נשיא כי יחטא. הוא לא מייצג רק את עצמו ומיעוטים עויינים לעם היהודי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר