מסמכים חדשים

מסמכי ויקיליקס חושפים: עסקת הנשק של ישראל ואיראן שבוטלה

חשיפת מסמכי וויקיליקס: טילים גרעיניים ומטוסי קרב - עסקאות הנשק האחרונות בין איראן של סוף ימי השאה לישראל של שר הבטחון שמעון פרס נחשפות במסמכים חדשים (חדשות, צבא)

(שאטרסטוק / עיבוד)

בעוד העולם בכלל וישראל בפרט מודאגים מיכולותיה הצבאיות של איראן, מסמכי ויקליקס שהתפרסמו בסוף השבוע האחרון מעלים לכאורה כי ישראל בראשות שר הבטחון דאז שמעון פרס תכננה למכור לאיראן טילי יריחו בעלי יכולת - על פי פרסומים זרים - לשאת נשק גרעיני, כמו גם מטוס קרב שיהווה תחליף למטוס ה-F16.

כבר לפני מספר שנים החלו להיחשף בתקשורת הישראלית והבין לאומית התוכניות למכירת נשק ישראלי שאם היה מגיע לאיראן היה משנה את מאזן הכוחות במזרח התיכון כנראה לנצח.

מסמכי וויקיליקס האחרונים חושפים לכאורה את ההתכתבות בין הגורמים הישראלים, האיראנים והאמריקאים בנוגע למכירתם של טילי יריחו המסוגלים לשאת על פי פרסומים זרים ראשי נפץ גרעיניים.

בתקופה האמורה שלאחר מלחמת יום כיפור, ישראל הייתה צריכה כסף רב ואיראן נזקקה למענה לסקאדים שהגיעו לידיו של סדאם חוסין. במסגרת הדיונים והביקורים ההדדיים, נידונו מלבד טילי היריחו גם פרויקטים לפיתוח אמצעי לחימה ומטוס קרב שיתחרה ב-F16 כאשר האמריקנים מתנים את ההתקדמות בכך שלא יהיו רכיבים אמריקאים בכלי הנשק.

במסמכים שהתפרסמו מובאים התכתבויות ומפגשים בין שר הביטחון שמעון פרס ולאחריו שר הבטחון עזר וייצמן וקצינים בכירים מישראל ומאיראן שבחנו את קניית טילי היריחו במחיר של שני מליון דולר ליחידה. כמו כן, חשפו האיראנים לאמריקאים כי טילי היריחו היו באותו זמן כבר מבצעיים.

לקראת שנת 1977, האיראנים חשו כי הישראלים משטים בהם בנוגע לפיתוח ומכירת הטילים בכדי להגיע לעיסקה גדולה יותר לפיתוח מטוסים תואמי F15 ו-F16, מה שעורר בשלב זה את זעמם של האמריקאים וגרם לעצירת הפרוייקט. האיראנים, שרצו גם הם להגיע לעסקה עם ישראל בתנאים שלהם, פתחו מפעל לפיתוח טילים כאשר בכוונתם להתמזג בשלב מאוחר עם התעשייה הישראלית.

את עסקת הנשק הענקית שרקמו על פי המסמכים פרס וויצמן קטעה חזרתו של האיתוללה חומייני לאיראן ועימה המהפכה האיראנית שסיימה את היחסים בין ישראל לאיראן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר