הבחירות בצרפת

ראש ממשלת צרפת ואלס יתמודד לנשיאות

מנואל ואלס יודיע היום כי יתמודד על תפקיד מועמד המפלגה הסוציאליסטית לנשיאות צרפת זאת בשל פרישתו הצפויה של הנשיא הנוכחי פרנסואה הולנד לאור מצבו בסקרים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מנואל ואלס בביקורו בישראל (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ראש ממשלת צרפת מנואל ואלס, איש המפלגה הסוציאליסטית, יודיע היום (שני) שהוא מתמודד על נשיאות צרפת מול פרנסואה פיון. כך מדווחים כלי תקשורת בצרפת. ההודעה של ואלס תימסר בשעות הערב בעיר אברי, פרבר דרומי של הבירה פריז.

בהודעה שיצאה מלשכתו של ואלס נמסר כי "ראש הממשלה ימסור דברים ביום שני, 5 בדצמבר בשעה 18:30 (שעון מקומי) בעיריית אברי". בסביבתו של ואלס אישרו שהוא יכריז על מועמדותו לנשיאות צרפת. הסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צפוית להיערך בחודש אפריל 2017 והסיבוב השני בחודש מאי.

ריצתו של ואלס לנשיאות צרפת מתאפשרת בעקבות הודעתו של הנשיא פרנסואה הולנד מלפני ארבעה ימים שהוא לא יתמודד לכהונה שנייה על רקע מצבו העגום בסקרים. המפלגה הסוציאליסטית תערוך בתקופה הקרובה פריימריז כדי לקבוע את מועמדה לנשיאות. לפי שעה לא ברור מי המועמדים שיתמודד מול ואלס על ראשות המפלגה הסוציאליסטית.

ואלס עם חברי 'ועידת רבני אירופה' בראשות הרב גולדשמידט. ארכיון (צילום: אלי איטקין)

ואלס נולד בכלל בברצלונה הספרדית ב-13 באוגוסט 1962, וקיבל אזרחות צרפתית בגיל 20. בשנים 2012-2001 הוא כיהן בתפקיד ראש העיר אברי, אחת הערים העניות ביותר בצרפת. בשנת 2012 הוא מונה לתפקיד שר הפנים בממשלתו של הולנד וזכה להשוואות לנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי בשל היד הקשה שנקט נגד בני רומה הצוענים. בשנת 2014 הוא מונה לראש ממשלת צרפת.

ובזווית היהודית, ואלס הנוכרי נשוי לכנרת היהודייה אן גרבואן מאז 2010 ויש לו ארבעה ילדים מנישואיו הקודמים לנטלי סולי. הוא נחשב לפרו-ישראלי וזוכה לאהדה בקרב הקהילה היהודית בצרפת.

ואלס נוקט בקו תקיף ועקבי נגד האנטישמיות החדשה במדינה. כך למשל האשים בשנת 2003, במאמר משותף עם הפוליטיקאי ז'אן לוק מלנשון, את האינטלקטואל השווייצרי-מוסלמי טארק רמדאן באנטישמיות בחזות של פרוגרסיביות, בעקבות דבריו כי האינטלקטואלים היהודים של צרפת נוקטים בלאומנות פרו ישראלית.

בינואר 2015, לאחר פיגוע במרכול כשר, התבטא כי "צרפת ללא יהודיה לא תהיה צרפת", וכן פעל בסוף 2014 לאסור על הופעות הקומיקאי האנטישמי דיידונה מ'באלה מ'באלה, על אף מגבלות חופש הביטוי.

הקהילה היהודית כאמור אוהדת את ואלס מאד, בנובמבר 2014 העניקה לו ועידת רבני אירופה (CER) את הפרס ע"ש לורד יעקובוביץ’ על "נחישותו המופתית להיאבק באנטישמיות". אמירותיו על האנטישמיות ועל קשריו לעם היהודי באמצעות משפחתו הובילו להאשמה נפוצה בקרב חוגי הימין הקיצוני בצרפת, שלפי חוקרי החוגים הללו שואבת השראה מתאוריות קשר אנטישמיות שהפיץ כמאה שנה קודם לכן הסופר הצרפתי אדואר דרימון, לפיה ואלס נתון ל"השפעות יהודיות" מצד אשתו היהודייה.

הסיבה לריצתו של ואלס היא החלטתו הלא שגרתית של הנשיא הולנד שלא לרוץ לכהונה נוספת - הוא הנשיא המכהן הראשון בצרפת זה עשרות שנים שהחליט שלא להתמודד שוב על התפקיד, אלא להסתפק בכהונה אחת בלבד. עם זאת, ההחלטה אינה מפתיעה והייתה באוויר זה זמן מה: הולנד, איש המפלגה הסוציאליסטית, סובל משיעור האהדה הנמוך ביותר שלו זכה נשיא צרפתי מאז מלחמת העולם השנייה.

הולנד ניצח בבחירות לנשיאות ב-2012 את הנשיא המכהן דאז, איש הימין ניקולא סרקוזי. במהלך כהונתו התמודד עם אתגרים כלכליים לא פשוטים שניצבו בפני צרפת, וכן עם אתגר ביטחוני גדול במיוחד - צרפת הפכה ליעד מרכזי עבור ארגוני טרור בראשות "המדינה האסלאמית" (דאעש), ובפיגועים שהם ביצעו בשטחה נרצחו יותר מ-200 בני אדם ומאות נוספים נפצעו.

אם יצליח ואלס לאחד את מפלגות השמאל תחת הנהגתו יצטרך להתמודד במירוץ לארמון האליזה עם מועמד מפלגת "הרפובליקנים מהמרכז-ימין השמרני, ראש הממשלה לשעבר פרנסואה פיון שגבר בתוך מפלגתו על ז'ופה וסרקוזי, ועם מועמדת הימין הקיצוני מרין לה פן ממפלגת "החזית הלאומית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר