השאלה שהטרידה רבים

האם נמצאו באיראן כלים מסעודת אחשוורוש?

סרטון בו נראים כלי זהב עתיקים לכאורה באירן, העלה טענות ברשת כי מדובר בכלי הסעודה הידועה של המלך אחשוורוש. "כיכר השבת" בדק - האם יש אמת בשמועות? (העולם הערבי)

משה פריגן | כיכר השבת |
הציור "סעודת אחשוורוש" (איור: מתוך ויקפדיה / Public Domain)

בשבועות האחרונים, הופץ ברשתות החברתיות סרטון המתאר מציאת אוצר זהב בחפירה ארכאולוגית חדשה בשושן בירת פרס העתיקה. בדברי ההסבר שנלוו לסרטון נטען כי הצבא האיראני מאבטח את החפירה ש"גודלה כגודל אצטדיון" וכי הסרטון צולם על ידי ארכאולוג איראני שהוברח למערב. "כיכר השבת" בדק אם יש אמת בדבר.

הסרטון שהופץ ברשת (מתוך יוטיוב)

ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לארכאולוגיה וכתובות עתיקות מהאוניברסיטה העברית - הסרטון שהופץ הוא כנראה אחת התגליות הארכיאולוגיות הגדולות בדור האחרון?

"חשוב להדגיש, העתיקות שרואים בסרטון אינן עתיקות פרסיות או כאלה שיש סיכוי לגלותן בפרס. כל הממצאים בסרטון אופייניים אך ורק לקברים מצריים מסוג קברו של תות ענח' אמון - כלומר מתקופת הממלכה החדשה.

מה גורם לך לזהות את הממצאים כמצריים-פרעוניים?

"הפסלון של האיש בעל ראש התן הרוכן על אדם שוכב הוא עיבוד לפסל של ציור מקברו של תות ענח' אמון המתאר חניטה של מת, כך גם ממצאים אחרים מזוהים עם פריטים דומים שנמצאו בחפירות במצרים בלבד".

ד"ר חגי משגב (צילום: מתוך פייסבוק)

אם לא מדובר בחפירה בפרס הקדומה, מה כן יכול להיות בסרטון הזה? הרי מופיעים בו פריטים בעלי ערך כספי, ארכיאולוגי והיסטורי רב

"יש בעולם סחר אדיר בעתיקות שנשדדו בכל העולם בכלל ומהמזרח התיכון בפרט. במזרח התיכון ובאפריקה המלחמות עם דאע"ש והשחיתות השלטונית גרמו לביזה אדירה של אוצרות ארכיאולוגים. הסחר הזה מגלגל סכומי עתק ויכול להיות בהחלט שסוחר עתיקות כל שהוא העביר את הסרטון לידי סוחרים משניים".

תות ענח' אמון (ארכיון)
ציור קיר מתוך קברו של תות ענח' אמון. מימין: בעל ראש התן רכון על החנוט במיטתו - בדיוק כפי שמופיע בסרטון (ארכיון)

כמומחה לזיופי עתיקות אתה יכול לומר בוודאות כי הממצאים שנראו בסרטון אינם מזויפים?

"כאלה סרטונים נועדו לגרות סוחרים משניים ובשום פנים ואופן לא ניתן לקבוע את מהימנות הממצאים על פי סרטון כזה. בהחלט ישנם זיופי עתיקות בהיקפים גדולים ויכול להיות שזהו חלק ממערך זיוף עתיקות. אם ירצו באמת למכור את העתיקות האלו, הסוחרים יצטרכו להציגם לראווה, להציג סרטונים באיכות גבוהה הרבה יותר ולספק מידע על מקורן של העתיקות - מה שישפוך אור לגבי מקורן של העתיקות ומידת מהימנותן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר