אליה וקוץ בה

ניצולי שואה מוורשא שבפולין? הבית יוחזר לכם

עיריית וורשה מפרסמת רשימה של מאות בתים שהיו שייכים ליהודים בתקופת השואה בכדי לאפשר לניצולים לדרוש להחזיר אותם. אליה וקוץ בה: הזמן להוכחת בעלות קצר (חדשות,עולם)

המוזיאון לתולדות יהדות פולין בוורשה (צילום: שאטרסטוק)

עיריית ורשה, בירת פולין, הודיעה בצעד חריג כי תאפשר לבעלי בתים יהודים שבתיהם נגזלו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה - לקבל את בתיהם בחזרה. העירייה פרסמה רשימה של 2,613 בתים שנגזלו, אולם בלי שמות הבעלים.

מדובר בתקדים ראשון מאז מלחמת העולם השנייה, בו יוכלו ניצולי שואה לתבוע את נכסיהם בחזרה. פולין אף חוקקה חוק הקובע שניצולי שואה ויורשיהם יוכלו להפעיל את תביעותיהם מחדש.

גורמים המעורים בנושא אומרים כי עצם חקיקת החוק וקידום השבת הנכסים היהודים מראה על ההכרה של הפולנים בסבל העם היהודי בשואה. עם זאת, הפולנים מתנערים התנערות מלאה מהאשמה שמטילים היהודים על הפולנים בכל הקשור לרדיפת היהודים בשואה ברחבי פולין וראשת ממשלת פולין, שביקרה לאחרונה בישראל, סירבה בכל תוקף לדון על התחייבות ממשלתית להחזרת נכסים ורכוש.

הבשורה הפולנית גדולה כשלעצמה, אך אליה וקוץ בה. הפולנים מגבילים את הבשורה בצורה קשה. לתובעים יינתנו שישה חודשים להגשת תביעות, שלושה חודשים להוכיח זכויות בנכס ואם לא יצליחו להשיב לידיהם את הנכס בתוך תשעה חודשים - הנכסים יוחזרו לבעלות העירייה או לאוצר המדינה ובעצם יולאמו לעולם.

בעבר, עם תום המלחמה, ניסו ניצולי שואה ממוצא פולני להגיש בקשה להשבת רכושם, אך רוב התביעות אם לא כולן נדחו. יצויין כי למרות כל ההגבלות, עיריית ורשא יכולה בכל עת להתחיל בפרסום ברשומות של כתובות הנכסים ואז שעון החול של מועד השבת הנכסים לידי הבעלים היהודיים יחל לפעול.

בכדי לנסות ולאתר כמה שיותר נכסים לפני שהפולנים ישתלטו עליהם באופן סופי, נכנס לתמונה ארגון איל"ר (ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש) שייצר מאגר התאמה בין רישומים היסטוריים שונים של העיר ורשה כדי לאפשר למשתמשים לחפש את שמותיהם של בני משפחה או כתובות בניין בוורשה, במאגר המחפשים ינסו לבדוק האם קיימת תביעה לגבי הנכס אותם הם מחפשים.

יו"ר ועדת התפעול באיל"ר, גדעון טיילור אמר היום לחדשות 2 כי "השתמשנו בטכנולוגיה מודרנית כדי לתקן עוולות היסטוריות. עלינו להבטיח כי ייעשה צדק עם ניצולים אלה ויורשיהם וכי הם יקבלו את רכושם חזרה או פיצוי כספי על בתים או עסקים שהיו בבעלותם או בבעלות הוריהם, שנלקח מהם שלא כדין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר