הראיון המלא

דרעי מתחייב: אציג פתרונות למצוקת הדיור במגזר החרדי

חוק המואזין - לא יקודם; חוק הכותל - אם 'כולנו' יתנגדו, יש להם גם חוקים; לפיד - מוזמן לקואליציה בכפוף לקווי היסוד; וגם: עמונה, השבת והחלום לעיתון ספרדי • צפו בראיון עם אריה דרעי (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונות: שלומי כהן, כיכר השבת)

השר דרעי - מדבר על הכל: יו"ר ש"ס, שר הפנים והפריפריה, אריה דרעי, מבהיר בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" כי חוק המואזין לא יעבור וכי גם השרים איילת שקד, זאב אלקין וגלעד ארדן - מתנגדים לחוק. דרעי מוסיף ואומר כי חוק הכותל שיזם יעבור ומשגר איום מרומז למפלגת 'כולנו' כי אם היא תתנגד לחוק - ש"ס תתנגד לחוקים שלהם.

בנוסף, אומר דרעי כי יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד לא יהיה ראש הממשלה בשנים הקרובות אך מנגד מזמין אותו לקואליציה, לכהן כשר החוץ - כמובן בכפוף לקווי היסוד של הממשלה. דרעי אומר עוד כי 'הליכוד' היו אלו שדחפו את 'הבית היהודי' להיאבק על עמונה ומצהיר כי ההתמודדות הקשה ביותר בחורף הקרוב תהיה על שמירת השבת בישראל.

על הסקרים השונים אומר דרעי כי לפני חודשים כבר הספידו שש"ס מדרדרת אך העבודה האמיתית לא בסקרים אלא בשטח ומוסיף כי כרגע אין צורך שאזולאי יתפטר לטובת ח"כ חדש. "לא בקשתי ממנו", אומר דרעי. באשר להקמת עיתון ספרדי, אומר יו"ר ש"ס כי החלום בתחילת התגשמותו.

במהלך הראיון מתחייב דרעי להציג בקרוב תוכנית - לא הצהרת כוונות או סתם כותרות, אלא פתרונות, למצוקת הדיור במגזר החרדי ומדבר גם על ה"עיסוק האובססיבי" בראש הממשלה ומשפחתו ואומר כי "אנחנו כאזרחים מפסידים מזה, חצו את הקו האדום".

"יש התפתחות בפעילות הממשלה בנושא הנעדרים"

בפתח הראיון מתייחס דרעי לחשיפת "כיכר השבת" על ההתפתחות בפרשת הנעדרים אורון שאול והדר גולדין הי"ד, שהוא, כחבר בוועדה האחראית להחזרתם, נפגש עם המשפחות בשבוע האחרון: "אני לא יכול לפרט הרבה, אני רק יכול לומר שהתפקיד המרכזי הוא לעמוד בקשר עם המשפחות, לדון, ולראות מה אפשר לעשות בכדי להביא את הבנים הביתה. אין התפתחות במידע, עם החמאס יש נתק. ההתפתחות היא בפעילות של הממשלה, חלקם יתפרסמו בקרוב".

אריה דרעי בראיון לכתב "כיכר השבת" ישי כהן

אני רוצה לעבור לנושא הבוער במדינה, פינוי עמונה וחוק ההסדרה, מה יש לך לומר למשפחות שהולכות להיות מגורשות מבתיהם?

"ליבי עליכם, צר לי, אנשים יקרים מאוד. הם באו בתום לב ליישב את ארץ ישראל, ולכן הכאב הוא נורא. אבל תפקידינו כממשלה להסתכל על תמונה כוללת, בית המשפט פסק מה שפסק, וצריך להסתכל מה אנחנו עושים במינימום הנזק האפשרי, גם זה במגבלות של בית המשפט".

אתה שוב מדבר על בג"ץ, וגם אנחנו החרדים נמצאים על שולחנם - שבת, כותל, גיור ועוד. אתה חושב שצריך להגביל את הכוח של בית המשפט העליון?

"אני לא הייתי משתמש במילה להגביל, הייתי אומר שהגיע הזמן לעשות סדר והפרדת רשויות מוחלטת. אבל בשביל להעביר דבר כזה אין לנו רוב בקואליציה. אין לנו רוב. סיעת כולנו של כחלון לא מוכנה לשום דבר שיפגע בסמכויות בית המשפט, אז למה לדבר? אנחנו בבעיה גדולה, אבל זו הקואליציה שיש".

בנושא עמונה - "הבית היהודי גילו אחריות"

אתה חושב שבנושא עמונה יש מאבק אידאולוגי בין נתניהו לבנט ושקד או מאבק על מנדטים?

"לא חושב שיש כאן מאבק אידאולוגי. אני חושב שבקואליציה הזו אין כמעט הבדלים. אי חייב לומר שבנט ושקד לפני חודשים הודיעו לעמונה שהם צריכים להתפנות. מה שקרה זה שעשרים חברי כנסת מהליכוד חתמו על החוק, ואז הבית היהודי החליטו להיות.. אני בנושא הזה, אם הייתי צריך להיות שופט, אני נוטה יותר לכיוון הבית היהודי, הם גילו אחריות - הליכוד משך עם העצומות הללו".

עברנו לשוחח עם השר דרעי על חוק המואזין שלדעתו חוק מיותר, דרעי חושף כי שרים בכירים בממשלה כדוגמת איילת שקד התנגדו בישיבות סגורות לחוק: "אני אגלה לך סוד, ישי. לפני כמה שבועות אחרי ישיבת הממשלה, התקיים קבינט בנושאים ביטחוניים, ובקשתי בסיום להישאר עם השרים לבד, ואמרתי לנתניהו שאני מבקש להעלות את חוק המואזין".

לדברי דרעי: "אני חייב לומר, היו שרים כמו שרת המשפטים, השר זאב אלקין והשר גלעד ארדן - כולם אמרו חד משמעית שהחוק מיותר ויגרום נזק ושצריך להקים צוות בכדי להגיע להבנות עם המגזר הערבי". דרעי מעריך שהחוק לא יתקדם לקריאות נוספות בכנסת אלא יגיעו להבנות.

אני רוצה לעבור לסוגיית הכותל. התחלתם לקדם חוק שיסדיר את המצב, אתה חושב שיש סיכוי שהחוק יעבור?

"ראינו בחודש האחרון, כשסיעה בקואליציה נלחמת עם העיקרון שלה עד הסוף - היא מצליחה. דין עמונה יותר טוב מדין הכותל? את הכותל לא הסדירו מאז ששוחרר".

אתם תלחמו על החוק כמו שהבית היהודי נלחמו על עמונה?

"ברור, בוודאי. אנחנו נאבק על זה ואני בטוח שתהיה לנו הסכמה". כשמדברים עם דרעי על ההתנגדות של 'כולנו' לחוק, הוא מעביר איום ברור: "יש גם חוקים שלהם שאנחנו נצטרך להתמודד אתם ביחד. אנחנו לא משנים סטטוס קוו, הכותל הוא מקום קדוש. תהיה חקיקה והעניין יוסדר בחקיקה".

נושא הכותל נמצא על שולחן בג"ץ. הנשיאה נאור התבטאה שיש תחושה שאתם - הפוליטיקאים - רוצים שהשופטים יוציאו עבורכם את הערמונים מהאש, תחושה שאולי קיימת גם במגזר החרדי.

"כדי להבהיר את הדברים. הנחנו חקיקה על השולחן. העמדה של המדינה תהיה, נדרוש שהיועץ המשפטי יאפשר לרבנות ולרב הכותל לקחת ייצוג משפטי עצמאי. אבל העמדה של הממשלה תהיה: שהיועמ"ש יגיד לבג"ץ - ממשלת ישראל מבקשת לחוקק חוק, מבקשים שתתנו עוד כמה חודשים לכנסת ישראל לחוקק, ולא בית המשפט".

"אין לבג"ץ סמכות לדון בנושא הכותל"

דרעי עובר לתקוף את בית המשפט העליון: "אני, לדעתי, אין לבית המשפט סמכות לדון בנושא הכותל. חופש הפולחן הוא לא נושא של בית המשפט, ויש על זה כבר אמירות משפטיות. תשאירו לכנסת ישראל לטפל בנושא הכותל. אנחנו לא בורחים מאחריות".

אריה דרעי בראיון ל"כיכר השבת"

בהמשך דבריו, דרעי מזהיר כי נושא השבת יהיה הנושא הבוער ביותר בכנסת הנוכחית: "כל נושא השבת, לצערי הרב, לכאורה זה הדבר הכי מובן מאליו. הסמכויות מהם קטנות לצערי הרב. נושא לא קל. זה יהיה הנושא הקשה ביותר שנצטרך להתמודד אתו בחורף הקרוב. זה נוגע לכל אדם ואדם שכאילו מרגיש שאני לוקח לו את החופש שלו. יהיה מאבק קשה מאוד".

אריה דרעי, בסקרים שמתפרסמים לאחרונה, ש"ס שומרת על כוחה אבל לא מתחזקת, זה מאכזב אותך?

"אני שמח שאתה שואל את זה. לפני חודשיים כבר הספידו שש"ס מדרדרת. העבודה האמיתית לא בסקרים אלא בשטח". דרעי מספר על עבודת השטח שהוא עושה בימים אלו בפרט בנושא פניות הציבור והעזרה לחלשים.

אנחנו מדברים על סקרים, אותם סקרים שמעניקים ליאיר לפיד 25 מנדטים, ליצמן וגפני מצהירים שלא ישבו בממשלה תחתיו, מה דעתך בנושא?

"ראיתי את הסקר האחרון. אני מסתכל על שורה אחרת, בסך הכל הקואליציה הזו נשארת עם המנדטים שלה, לא השתנה ביחסי הכוחות, ירד מהליכוד, והבית היהודי ואיווט עלו קצת. ראש ממשלה מתמנה לא על ידי מספר המנדטים שמקבל אלא על פי הקואליציה".

"לפיד לא יהיה ראש ממשלה בשנים הקרובות"

דרעי מוסיף ומכרי כי: "אין סיכוי, בטווח הנראה לעין, שיאיר לפיד יהיה ראש ממשלה. אני מציע לו להמשיך להכין הצעות לסדר היום ולהמשיך להסתובב, הוא לא יהיה ראש ממשלה בשנים הקרובות".

בנקודה הזו, מסביר דרעי את ההבדל בינו לשר יעקב ליצמן ואומר כי "בניגוד לאחרים, אם לפיד רוצה להצטרף לממשלה, אני חושב שיכנס לממשלה, אם הרצוג רוצה להיכנס לממשלה - יותר טוב".

אריה דרעי בראיון ל"כיכר השבת"

דרעי מפתיע ומוסיף: "ההיפך, אם לפיד מגלה עכשיו אחדות ואחריות, אני שומע את המנגינות, אדרבה - שיוכיח! הנה, תיק החוץ פנוי, לפיד - בוא כנס להיות שר החוץ, תתחיל לטייל בעולם לייצג את המדינה, אין לי בעיה בזה, כמובן שאם יקבל את הסטטוס קוו של הממשלה הזו וקווי היסוד".

אנחנו עוברים לדבר עם יו"ר ש"ס על הנושא הכאוב והמטריד ביותר במגזר החרדי. נושא הדיור, משבר הדיור. את יהדות התורה רואים מתכנסים בישיבות סיעה, נפגשים עם השרים משה כחלון ויואב גלנט, שאלנו איפה ש"ס בסיפור?

דרעי פותח ואומר: "ההורים האלה והילדים צודקים, אני בטוח שיש להם טענה לישי כהן, למה לא פתחת את הראיון עם הנושא הזה, זו באמת השאלה".

שר הפנים מתייחס למשבר ואומר: "בלי לפגוע באף אחד, הכסא שאני יושב עליו, והמשרדים שאני אחראי עליהם הם חלק חשוב מהפתרון, אנחנו הפתרון. אני לא צריך פגישות עם גורמים אחרים שיפתרו את הבעיה. אתה מגלה אחריות, חוסך כותרות, אני לא צריך ישיבות סיעה ולרוץ לשרים".

"בזמן הקרוב אציג פתרון למשבר הדיור במגזר החרדי"

דרעי חושף כי יש פתרון ברקע עליו הוא עובד בימים אלו: "בעז"ה בזמן הקרוב, בראיון הבא שתראיין אותי או לפני, אציג תוכנית, לא הצהרת כוונות או סתם כותרות, אלא פתרונות שהמשרדים שלי - בשיתוף פעולה עם אביגדור יצחק , שליחו של השר משה כחלון - יעבדו עליהם".

דרעי התייחס לאמירות הקשות של ראשי ערים נגד הגעת הציבור החרדי לגור בעריהם ואומר כי הוא - במסגרת סמכותו כשר הפנים - מטפל באותם ראשי ערים: "אני מטפל בדרכים שיש לי".

אריה דרעי, היום

"אני אציג תוכנית, שאני בטוח שכל הנציגים של הציבור החרדי יברכו עליה, ואני בקשר עם ראשי ישיבות חשובים שהנושא בוער להם, אנחנו נפגשים שעות ארוכות, בשקט, אפילו ישי כהן לא ידע מכל הדברים הללו, לא הדליפו לך את זה...".

אני רוצה לדבר אתך על ראש הממשלה, הוא טוען שהתקשורת רודפת אותו ואת רעייתו שרה, אתה מסכים עם הטענה?

דרעי מגבה את נתניהו ואומר: "יש עיסוק יתר, לא יודע אם רדיפה - אולי, יש עיסוק אובססיבי מול ראש הממשלה ומשפחתו. אין ספק שזה מקשה מאוד על ראש הממשלה להתעסק בתפקידו. זה מטריד ומפריע, וכשאני רואה בתקשורת את הכותרות שבהרבה מקרים בעיני הם זוטות, אין ספק שיש גם מאבק בין כלי תקשורת, בסך הכל בסוף אנחנו כאזרחים וחברי ממשלה אנחנו משלמים את המחיר. עברנו את הקווים האדומים".

שאלנו את דרעי על חלומו להקים עיתון יומי-ספרדי חדש, האם מדובר בחלום? דרעי הגיב בחיוך וחשף: "החלום בתחילת התגשמותו. אני לא רוצה לפרט".

התפטרת מהכנסת לטובת מיכאל מלכיאלי, אתה מצפה שהשר דוד אזולאי ינהג כך?

"אם יש לי ציפיות אני אומר אותם למי שצריך לומר אותם. אם הייתי רוצה הייתי אומר. אני לא אמרתי כי אני חושב שבינתיים אין צורך בזה".

בהמשך הראיון דרעי מדבר גם על נושא ההקצאות בירושלים שלדבריו הספרדים מופלים לרעה וכנס הרבנים הספרדי - צפו בראיון המלא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר