העומס בכבישים

שליש מתנועת כלי הרכב - על חיפוש חניה

כמות כלי הרכב בכבישים גדלה מידי שנה אך מספר מקומות החניה נותר כשהיה ואף הופחת מה שהופך את מרכזי הערים לבזבוז זמן עבור הנהגים שמחפשים חניה בקדחתנות (רכב)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תל אביב: כולם מחפשים חניה (צילום: שאטרסטוק)

כל נהג מכיר את הנושא הכאוב של מציאת חנייה מנתונים של אפליקציית 'פנגו' מתברר כי על כל מקום חניה בשעות העומס מתחרים שני נהגים, ולא פחות משליש מתנועת כלי רכב בערים בארץ היא של נהגים המחפשים חניה.

על פי הנתונים המקום בו הכי קשה למצוא חניה בארץ הוא אזור רחוב הארבעה בתל־אביב (מתחם שרונה), ובמקום השני נמצא איזור מרכז חולון (מפרץ שלמה־משה שרת). תל־אביב תופסת גם את המקומות השלישי והרביעי עם איזור בוגרשוב־פרישמן־גורדון ואיזור בן סרוק־ארלוזורוב. במקום החמישי נמצאת המושבה הגרמנית (דרך חברון) בירושלים.

על פי נתוני משרד התחבורה, שנת 2016 צפויה להיות שנת שיא בצפיפות בדרכים עם 300 אלף כלי רכב שעלו על כבישי ישראל. המספר ההולך וגדל של כלי הרכב בכבישים מגביר מאוד את מצוקת החניה במרכזי הערים, ומצוקה זו באה לידי ביטוי בזמן חיפוש חניה שהולך ומתארך. אם לוקחים בחשבון גם את כניסת תקן החניה החדש בבנייה חדשה (שחלק לא מבוטל ממנה נעשה על מגרשי חניה קיימים), התוצאה היא שבשעה שמספר כלי הרכב גדל – מספר מקומות החניה דווקא צפוי להצטמצם והמצוקה תחריף.

מהנתונים של החברות פנגו ו־Anagog במלאת שלושה חודשים להשקת הפרויקט המשותף שלהן, "צייד החניה", עולה כי התחרות על מקומות חניה מביאה את הנהגים לבזבז זמן מיותר בנסיעה בכביש. "בשעות העומס, זמן חיפוש החניה לוקח דקות ארוכות ויכול להגיע גם ל־20 דקות ויותר", אומר ל'ידיעות אחרונות', רועי אלבז, מנכ"ל פנגו.

לדבריו, המסקנה הבולטת ביותר מהנתונים היא שבשעות הבוקר העמוסות אין התאמה בין מקומות החניה הפנויים ברחוב לבין כל הרכב הרבים ששמים פעמיהם אל מרכזי הערים תל־אביב, ירושלים, באר־שבע וחיפה. "כבר היום, בשיא העומס בשעות הבוקר המצב הוא שעל כל מקום חניה שמתפנה מתחרים שני נהגים", אומר אלבז.

לנתונים אלה מצטרפים נתוני סקר שערכה חברת "פרומוט", שעוסקת בתכנון מכפילי חניה וחניונים אוטומטיים. לפי החברה, זמני חיפוש החניה בערים גדלו בממוצע ב־43% בארבע השנים האחרונות (2012־2016).

על פי הממצאים של פנגו, תל־אביב (או לפחות תנועת כלי הרכב בעיר) מתעוררת שעה אחרי הערים האחרות. שעת השיא בחיפושי חניה בתל־אביב היא 9 בבוקר, לעומת 8 בבוקר בירושלים וחיפה. עם זאת, הנהגים שמגיעים לתל־אביב שוהים בה זמן רב יותר. בירושלים, רוב הנהגים מתחילים לעשות את דרכם הביתה ולפנות את החניה כבר בשעה 3 אחה"צ, בעוד שבחיפה הם נשארים עד השעה 4 ואילו בתל־אביב יוצאים מהחניה לקראת השעה 5 אחה"צ.

ומי שכבר מצא חניה לא ממהר לפנות אותה. 43% מהחונים בתל־אביב שוהים בחניה ארבע שעות ויותר, לעומת 38% בחיפה ובירושלים.

העיר עם כמות האורחים הגדולה ביותר, כצפוי, תל־אביב: 62% מהנהגים שמחפשים חניה בה מגיעים מעיר אחרת. אחריה ברשימה ירושלים שבה 54% מהחונים הם אורחים, ואילו בחיפה רק 39% מהחונים הם אורחים מערים אחרות.

נתון מעניין נוסף מצביע על כך שהירושלמים לא אוהבים לרדת לתל־אביב, אבל התל־אביבים אוהבים, או נאלצים, לעלות לבירה: מספר התל־אביבים שחונים מדי יום בירושלים הוא כפול ממספר הירושלמים שחונים בתל־אביב. הירושלמים מהווים רק 1.3% מהחונים בתל־אביב (במקום ה־16 ברשימת האורחים מערים אחרות) ואילו התל־אביבים הם אורחים מורגשים יותר ומהווים 8.6% מהחונים בירושלים (במקום השני אחרי הירושלמים עצמם).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר