פרסום ראשון

הרב הראשי תקף: המגייר הרב לוקשטיין מסרב לקבל מרות

"כיכר השבת" חושף את הדיונים שנערכו ברבנות מאחורי הקלעים בפרשת גיורי חו"ל. "הרב לוקשטיין לא מוכן לקבל על עצמו מרות" אמר הרב לאו. וגם: הקריטריונים החדשים נחשפים לראשונה (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו. בקטן: הרב לוקשטיין (צילום: יעקב כהן, פלאש 90)

פרסום ראשון: בימים האחרונים עלה לכותרת שוב נושא הגיורים בחו"ל - ובין השאר גם נושא גיוריו של הרב יחזקאל לוקשטיין, מי שגייר את בתו של דולנד טראמפ. "כיכר השבת" חושף את הדיונים שנערכו מאחורי הקלעים במועצת הרבנות הראשית סביב ההכרה בגיורים בחו"ל והדברים הקשים שהוטחו ברב לוקשטיין.

בפתח הדיון בנושא, הרב הראשי ונשיא המועצה הגאון רבי דוד לאו הסביר את הכללים שהיו נהוגים עד כה בתחום: "המציאות היא שלאורך כל הדרך אנחנו עסוקים כל הזמן בדיונים האם לאשר את התעודות. בזמנו פנינו ויצרנו קשר עם גופי רבנות מוכרים בעולם. אמרנו שאם למשל מדובר על רבנים באירופה, רבנים המוכרים על ידי מרכז רבני אירופה או וועידת רבני אירופה, אם הם מוכרים שם על ידי הרב ארנטרוי - נשיא ועידת רבני אירופה, הרב ישראל ליכטנשטיין - יו"ר מרכז רבני אירופה, אם הם מוכרים על ידם אז הם מוכרים גם על ידינו".

"גם עם רבני הסתדרות הרבנים דאמריקה RCA דיברנו, ועכשיו אני יכול להגיד גם, זה בעצם כל הפוליטיקה שהיתה מסביב לסיפור של הרב לוקשטיין. הסיכום איתם היה שכל רב החבר בהסתדרות הרבנים דאמריקה, לכל אישורי היהדות ואם זה לצורך גיטין, לצורך גיורים, לצורך כל הפרטים, יש לקבל את אישור של בית דין דאמריקה בראשות הרב גדליה שוורץ. והם אלו שיקבעו מה היחס לגיורים או לגיטין של הרב חבר ההסתדרות".

הקריטריונים שהציע הגר"ד לאו להכרה בגיורי חו"ל

בשלב זה, חשף הרב הראשי פרטים מאחורי הקלעים של פרשיית הרב לוקשטיין, והאשים אותו שאינו מסכים לקבל מרות: "עכשיו הרב לוקשטיין הוא, כפי שלצערי אנחנו מכירים את זה גם בארץ, לא מוכן לקבל על עצמו מרות. הוא חבר ב-RCA אבל בית הדין של RCA לא יקבע לו".

בהתייחסות לפרשת גיור טראמפ אמר הרב: "כל הפוליטיקה שגררו את הרבנות הראשית ואת מערכת בתי הדין לשם, זה כל הסיפור. יש לו כרגע מחלוקת איתם שהוא לא מוכן שאישוריו וגיוריו וכל הדברים שלו יעברו דרך בית דין דאמריקה אלא הוא לבדו הוא היה קובע, זו בעצם היתה מחלוקת שלו כנגדם שנגררה ויש אנשים עם יכולת תקשורתית שלרבנות הראשית אין, זה הסיפור האמתי".

הרב לאו דיווח לחברי מועצת הרבנות כי גיבש מספר עקרונות - כהצעה - בכדי שאלו יהיו התנאים בכדי להכיר בגיורים של רבנים מחו"ל.

הקריטריונים שניסח הגר"ד לאו

א - רבנים שמכירים בתורה שבכתב, בתורה שבעל פה ובמסורת ההלכה מדור לדור והם מזוהים עם מה שנקרא היהדות האורתודוכסית.

ב - רבנים במקומות בהם קיימים בתי דין מסודרים וקבועים שפועלים על פי עקרונות ההלכה ומעמדם במקומם מקובל על הקהילה. בית הדין מוכר על ידי רבני הקהילה כגון בית הדין בלונדון, בפריס וכדומה.

ג - בכל מקום בו קיימים ארגוני רבנים, ורבני הקהילות שייכים לאיגודים אלו והם פועלים תחת סמכות האיגוד, וכן בתי דין המאושרים על ידי גופים אלו. לדוגמה, רבני הסתדרות הרבנים דה אמריקה ה-RCA, רבני איגוד הרבנים דה אמריקה UOR, התאחדות הרבנים דה אמריקה, ועידת רבני אירופה, מרכז רבני אירופה וכדומה.

ד - יש לוודא שגופים אלו פועלים על פי נהלי הרבנות הראשית בנישואין ובכל דבר.

ה - במקומות בהם אין רבנות מסודרת, יש לבחון את מעמדו של הרב ואת דרכו ההלכתית. בדיקה זו תערך על ידי המחלקה, תוך בירור עם ראשי הקהל, רבני הקהילה, בדיקת הסמכתו ופסקיו של הרב ובאישור הרבנים הראשיים לישראל.

הרב הראשי הדגיש: "אני אומר שאלה עקרונות ראשוניים בלבד. אני מציין אותם כעקרונות ראשוניים. אנחנו בעזרת השם נדפיס את הדברים ונעביר לכל החברים אודה לכולם על עיון ומחשבה כי זה נושא מאד משמעותי שנוגע בעצם לכל רישום נישואין, לכל פעולה של בית דין ורבנות כל רגע ורגע".

ישיבת מועצת הרבנות שעסקה בנושא גיורי חו"ל, היום (באדיבות המצלם)

בסיום הדיון בנושא אמר הרב: "אחרי שהמועצה תאשר דברים, להפנות את זה ביחד בתיאום עם נשיא בית הדין, להפנות את זה לכל חברי בית הדין הרבני הגדול שהם בעצם יתנו מענה, זה נראה לי נכון יותר מההנהלה. זה נראה לי נכון יותר מאשר ההנהלה והיות שיש לנו מפגש של כל חברי בית הדין הרבני הגדול השבוע ביום חמישי, אז כבר חשבתי להביא את הדבר הזה".

החלטת מועצת הרבנות: "כל אחד מחברי מועצת הרבנות הראשית יגבש את עמדתו בנושא הכרה ברבני חו"ל לצורך גיור, גירושין וכדו'. המועצה תדון ותגבש קריטריונים בנושא בשיתוף עם חברי ביה"ד הרבני הגדול".

הצהריים (רביעי) התכנסה שוב מועצת הרבנות, והפעם יחד עם חברי בית הדין הגדול בכדי לדון בנושא הגיורים, לבקשתם של הראשון לציון ונשיא בית הדין הגאון רבי יצחק יוסף והגר"ד לאו. בסיכום הישיבה נקבע כי תוקם ועדה מצומצמת שתנסח את העקרונות המפורטים להכרה. חברי הוועדה: דייני בית הדין הגדול הרב אהרן כץ, הרב שלמה שפירא והרב יצחק אלמליח וכן חברי מועצת הרבנות הראשית: הרב יצחק רלב"ג והרב יהודה דרעי.

כמו כן, במהלך הדיון חשף הגר"ד לאו, תוכנית מהפכנית אותה הוא יוזם לפיה יוקם ברבנות הראשית מאגר ובו יהיו רשומים אלו שנרשמו לנישואין במקומות המוכרים בחו"ל, וכך כשיגיעו הזוג הנשוי לארץ, ניתן יהיה באופן מיידי לאמת ולאשר את הנישואין.

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, אשר חשף את אי ההכרה בגיורי הרב לוקשטיין ועתר לבית המשפט לשם פרסום הרבנים המוכרים בחו"ל, מסר כי "מדובר בהחלטה מדאיגה מאוד לאור זהות חברי הוועדה שהולכת לקבוע את הקריטריונים. אחד החברים בוועדה הינו דיין בית הדין הגדול שהיה שותף להרכב שפסל גיור של הרב יחזקאל לוקשטיין, מהרבנים האורתודוקסיים המשפיעים והוותיקים ביותר בארה"ב. כמו כן, מסמך העקרונות אותו חשף הרב הראשי דוד לאו, אף הוא מעורר דאגה. לפי המסמך, גיורים של רבנים כמו הרב לוקשטיין - לא יאושרו. הרבנים הראשיים רצו לתקן ונמצאו מקלקלים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר