בדרך לפינוי אלים?

תושבי עמונה דחו סופית את מתווה הפשרה

לאחר דיונים שנמשכו שעות ארוכות דחו תושבי עמונה את מתווה הפשרה שהוצע להם על ידי הממשלה לקראת הפינוי הצפוי בטענה כי הוא אינו נותן פתרון קבע לכל התושבים (ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תושבי עמונה מפגינים (צילום: סבי ברנס, פלאש 90)

תושבי עמונה דחו באישון לילה (חמישי) את מתווה הפשרה שהוצע להם להעתקת היישוב, בתום יום ארוך שבו דנו בהצעה וניסו להגיע להסכמות. בתום ספירת הקולות, מעט לאחר חצות, התברר כי המתווה נדחה ברוב גדול של 59 מתנגדים מול 20 תומכים בלבד.

לטענת התושבים המתווה שהוצע להם אינו מבטיח כי לכל התושבים יהיה פתרון מגורים במקום עצמו. התושבים אמרו אמש כי אם יגיע בכל זאת פתרון של הרגע האחרון הם יהיו מוכנים לשקול גם אותו, אך לנוכח תוצאות ההצבעה נראה כי פינוי בכוח עלול להתרחש כבר בקרוב מאוד. על פי החלטת בג"ץ, על המאחז להתפנות עד ל-25 בדצמבר, ומשעות הערב הגיעו אלפי בני נוער בכדי להתנגד לפינוי אפשרי זאת גם בשל שמועות כי בצה"ל מתכננים להפתיע את התושבים ולהתחיל בפינוי כבר היום.

החלטתם של תושבי עמונה עוררה תגובות רבות בימין, משני צידי המתרס. אנשי הבית היהודי והשרים הבכירים קיבלו את ההחלטה על דחיית המתווה בתדהמה: "זה חוסר אחריות, הם הכניסו את המערכת לסחרור מסוכן שלא ברור איך נצא ממנו", אמר גורם בימין. מנגד אנשי ימין אחרים שאינם מחויבים פוליטית בירכו על ההחלטה ואמרו כי יש להיאבק על השארות עמונה כולה על ההר.

לפי מתווה נכסי נפקדים האחרון שהועבר לתושבים לאישור וכאמור נדחה הלילה, הוראת בג"ץ לפינוי היישוב תבוצע במלואה ובאופן מיידי. המשמעות: כל המבנים המצויים במתחם הקיים של עמונה יפונו. במקביל, המדינה תפעל להקמת 11 מבנים יבילים וזמניים בגבעה סמוכה ששטחה בין 6 ל־8 דונמים.

"לצורך כך", נכתב במתווה, "חלקה זו תוקצה באופן מיידי למועצה האזורית מטה בנימין לתקופה של שנתיים, ויינתן בה היתר בנייה שתוקפו לשנתיים". בנוסף, המדינה תפעל להציב כ־40 מבנים יבילים בחלקות הסמוכות ליישוב עמונה לתקופה של שנתיים.

העובדה שהמתווה עוסק רק בפתרון זמני של שנתיים לחלק מהמבנים הביאה את התושבים למסקנה כי מדובר בפתרון זמני בלבד שבסופו של דבר לא יפתור את הבעיה לכל התושבים אלא רק לחלקם.

"לאחר שיובהר, בסיומם של תהליכים אלו, היקף השטח הנמצא בחזקת הממונה, יבחנו הגורמים המקצועיים אם ניתן מבחינה תכנונית להקים התיישבות ארוכת טווח במקום, ובהמשך לכך יבחן היועץ המשפטי לממשלה אם ניתן לאשר זאת מבחינה משפטית", נכתב במתווה. "אם התהליך המפורט בסעיף זה לא יסתיים, בהכרעה כזו או אחרת, בתום תקופת השנתיים האמורה לעיל, יוארכו היתרי הבנייה וההקצאות ביחס לחלקות לפרק זמן קצר נוסף, כפי שיידרש עד להשלמת התהליך".

אף שבמתווה שהועבר לאישור התושבים צוין גם כי "המדינה תכין פתרונות דיור זמניים לתושבי עמונה ביישוב עפרה, למקרה שבו ייווצר פער בלוחות הזמנים בין יום הפינוי של היישוב עמונה לבין הצבת המבנים בחלקות", התושבים חוששים כי רק אותן 11 המשפחות הראשונות שיועברו זמנית לעפרה למעשה יזכו למגורי קבע, בעוד שיתר המשפחות, שאמורות לקבל מגורים בשלבים מאוחרים יותר, עלולות להיתקל בהתנגדות בג"ץ ולמצוא עצמן ללא פתרון.

מטעם תושבי עמונה נמסר: "אנחנו תושבי עמונה, הגענו לכאן כזוגות צעירים לפני שנים רבות. כאן ילדנו את ילדינו, כאן בנינו את בתינו, כאן ברגבי מולדת נטועים כל זיכרונותינו המשפחתיים, כאן צמחו זיכרונות ילדינו, כאן נולדו רגעי האושר שלנו, כאן, בבתינו, ציינו את ימי ההולדת וימי הנישואין, את חגי ישראל ואת מועדיה".

"בשנה האחרונה ניהלנו את מערכת חיינו במטרה אחת ויחידה - רצון להישאר בבית. רצון להישאר בהר עמונה. המאבק שהובלנו הביא להישגים רבים להתיישבות ביהודה ושומרון ולהתבססות עם ישראל בערש הולדתו - בין היתר הבאנו לקידום חוק ההסדרה ולהצגת עמדת המתיישבים בציבור הרחב באופן בהיר ומכובד. לצערנו, בישורת האחרונה של המערכה על בתינו - נותרנו מחוץ לחוק ההסדרה. נותרנו מול אמת מרה של גירוש צפוי - הרס הבית והיישוב וטראומה לילדינו ולנו.

"היום הזה, לאחר מערכה סיזיפית בת שנה ארוכה וקשה, הוצע לנו מתווה לפיו יוכשר שטח מצומצם בעמונה לבתים זמניים חלופיים, עבור רבע ממשפחות היישוב, ואילו בנוגע לשאר המשפחות – קיבלנו הצהרות מעורפלות ומתווה בעייתי ביותר. למרות השמחה הראשונית, מעיון בפרטי ההצעה התברר לנו כי מדובר ב'גבינה שוויצרית' - המדינה איננה מתחייבת לכלום, והכל תלוי ומותנה בפרוצדורות משפטיות רבות כאשר לא ניתנה שום ערובה להצלחתן ולעמידת המדינה מאחוריהן. אנחנו למודי ניסיון העבר מגירושים קודמים, ואיננו סומכים על אמירות שאין מגובות בהתחייבות, בייחוד לאור העובדה שגם המתווה הנוכחי הוצג לנו בתחילה באופן אחד, אך בפועל המסמך עליו התבקשנו לחתום היה רחוק מכך מאוד.

"במצב דברים זה אנחנו בוחרים להיות נאמנים למטרה שבשמה יצאנו לדרך. היינו מוכנים לספוג את הרס ביתנו הפרטי, ואת המעבר ממקום למקום, ובלבד שיישאר ישוב יהודי על ההר. אך המתווה שהוצע לנו אינו מספק כל ודאות או התחייבות כי אכן נצא מביתנו לבית חלופי. לאחר משא ומתן נוסף נודע לנו כי המדינה אף איננה מתכוונת לכרוך בין עזיבתנו את ביתנו ובין מימוש המתווה - היועמ"ש לא יבקש התליית פסק הדין לפינוי במקרה שמנגנון נכסי נפקדים ייתקף בבג"ץ וייעצר בצו ביניים.

"לאור זאת ולאור אי הוודאות המובנה במתווה, החליטו הערב תושבי עמונה ברוב מוחלט לאחר עשר שעות דיון, לדחות את המתווה המוצע. נדגיש: אם תהיה התחייבות מפורשת של המדינה לבניית הבתים החלופיים כאן בעמונה ולדחיית הפינוי עד לאחר הבנייה - נוכל לקבל זאת. אם לעומת זאת, המדינה לא תוכל להתחייב לבניית הבתים החלופיים ולמעבר מדלת בתינו לדלת הבתים החלופיים מבלי לרדת מההר, כי אז לא נוכל לקבל את הצעת המדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר