דרישת שלום מאנטיוכוס

באמצע עבודת הניקיון במגדל דוד נצנץ מטבע עתיק

בימי החנוכה הקרובים יוזכר לרעה המלך אנטיוכוס שהטיל על היהודים את גזירות השמד שבעקבותיהם החל מרד החשמונאים. ממש לאחרונה נחשף באקראי מטבע שלו (מענין, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המטבע הנדיר (צילום: רשות העתיקות)

לגמרי באקראי התגלה לאחרונה במצודת מגדל דוד בירושלים מטבע ברונזה מימי המלך אנטיוכוס אפיפנס הרביעי, מי שיעלה על נס בימי החנוכה הקרובים כזה שהטיל על היהודים את גזירות השמד שבעקבותיהם החל מרד החשמונאים שהסתיים כידוע בטיהור בית המקדש תוך נס פך השמן.

במהלך עבודות תחזוקה וניקיון שגרתיות לחלוטין שנעשו במקום, שמה לב עובדת המשמרת לפריט מתכתי שנצנץ בין אבני החומה. בחינה מעמיקה גילתה שמדובר במטבע ברונזה בערך של פרוטה שהיתה בירושלים לפני יותר מ־2,000 שנה, בתקופת מלכותו של אנטיוכוס.

מיקומו המדויק של גילוי המטבע יקר הערך, הוא ליד החומה החשמונאית הנמצאת בתוך מצודת דוד. מופיעה עליה דמות דיוקנו של אנטיוכוס עם כתר קרניים לראשו מצד אחד, ואלה עטופה בצעיף מהצד השני. "אין תארוך על גבי המטבע, אך ידוע שמטבעות אלה נטבעו בעיר עכו, שנקראה בתקופה ההיא פטולמאיס, כפי הנראה בין השנים 168 ל־172 לפני הספירה", מציינים בהנהלת במגדל דוד כפי שמצוטט ב'ישראל היום'.

כזכור, כבר נמצאו בעבר אבני בליסטראות וראשי חיצים מברזל למרגלות מגדל דוד, שאריות מהמלחמה שהתחוללה מול השלטון הסלאוקי שחתר לכיבוש ירושלים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר