הדיין גילה יורשות "נעלמות", ודחה בקשה לקיום צוואה

הרב יהודה שחור דחה בחודש שעבר בקשה לקיום צוואה שהגישה בתה של אישה שנפטרה לאחרונה. בתמונה שנחשפה עם התקדמות דיונים התברר כי למנוחה ארבע נכדות שקיומן הוסתר (משפט)

עו"ד עומר רוטנברג | כיכר השבת |
המבקשת ניסתה להסתיר מביה"ד יורשים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לבית הדין הרבני ברחובות הוגשה באחרונה בקשה לקיום צוואה של אישה שנפטרה השנה. בתחילת הדיונים היה נראה שמדובר במקרה רגיל אך בהמשך נחשף כי למנוחה יורשות נוספות שהועלמו.

המנוחה השאירה צוואה בה ציוותה את כל רכושה לבתה. הבת הגישה בקשה לקיום הצוואה והצהירה שלאמה היו ארבעה ילדים – שני בנים ושתי בנות. לדבריה, אחד מהבנים נפטר לפני אמה ולא היו לו ילדים, בעוד הבן השני ויתר על חלקו בעיזבון.

אלא שלאחר מכן הופיע בפני בית הדין עד שסיפר כי לאותו בן שנפטר היו כמה בנות. המבקשת אמרה בתגובה כי היא ואחיה המנוח "לא היו בקשר" ואחר כך נזכרה "שלאחיה הייתה בת מנישואיו הראשונים".

הדיין הרב יהודה שחור זימן לדיון את אותה נכדה. היא סיפרה כי אביה נפטר כשהייתה בת 14 וכי אחרי שהתגרש מאימה נישא מחדש אך אין לו ילדים נוספים. הנכדה הסכימה כי העיזבון יינתן למבקשת.

דברים אלה לא סיפקו את חשדותיו של הדיין והוא הורה לבדוק את פרטי האב במשרד הפנים. מבדיקה זו התברר כי יש לו שלוש בנות.

כשעומתו הבת והנכדה עם ממצאים אלה ציינה הנכדה כי "לא ידעה שיש לה אחיות" ואילו המבקשת טענה כי "שמעתי על כך שמועות, יש הרבה דברים שאיני זוכרת".

הדיין זימן את אותן נכדות "חדשות" לדיון. אחת מהן הופיעה וסיפרה כי לאביה המנוח נולדו שלוש בנות מנישואיו השניים, כאשר אחת מהן נולדה כמה חודשים לאחר פטירתו ואינה רשומה כבתו במשרד הפנים.

הדיין אפשר לשלוש הנכדות להודיע לבית הדין מה עמדתן לגבי קיום הצוואה, אך הן לא הגישו את תגובתן.

עו"ד עומר רוטנברג. צילום: סטודיו תמונות וחיוכים

תועלת לאינטרס הציבורי

לדברי הדיין שחור, בתחילה הצהירה המבקשת כי לאחיה המנוח אין ילדים. לאחר מכן התברר שיש לו בת מנישואיו הראשונים ובחקירה נוספת "התגלו" שלוש בנות נוספות.

הדיין ציין כי להתרשמותו, המבקשת ניסתה להסתיר מבית הדין יורשים וכי הוא מקווה כי הצליח להגיע "לחקר האמת כולה" ושאין ילדים נוספים שלא התגלו.

מאחר שיש צורך בהסכמת הנכדות לביצוע הצוואה, קבע הדיין כי הוא מנוע מלטפל בעיזבון המנוחה. בנסיבות אלה הוא דחה את הבקשה לקיום הצוואה וסגר את התיק.

באשר להוצאות כתב הדיין כי ראוי היה לחייב את המבקשת בהוצאות לטובת אוצר המדינה אך לפנים משורת הדין ובהתחשב במצבה הכלכלי החליט שלא לחייב אותה.

הדיין הדגיש כי "העלמת הפרטים היא כשלעצמה חמורה מאוד ושלילית", אך בפועל היא גרמה לכך שבסופו של דבר התגלו פרטים על הנכדות, ויש לכך השלכות על מעמדן האישי ו"תועלת לאינטרס הציבורי".

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין דיני משפחה • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עו"ד עומר רוטנברג עוסק בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר