טראמפ לימינה של ישראל

ממשל אובמה מתכוון לנקום ברגע האחרון?

ההצבעה באו"ם נגד ישראל מעוררת סערה של ממש, כאשר ממשל אובמה מתכוון בפעם הראשונה לא להטיל וטו. טראמפ לעומת זאת קרא לארה"ב להטיל את הווטו המסורתי (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום מסך מתוך פוקס10)

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, קרא אחר הצהריים (ה') להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון שתעלה הערב להצבעה והדורשת מישראל לעצור באופן מלא ומיידי את כל פעילותה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים.

בישראל חוששים כי ממשל אובמה בפרפורי הגסיסה האחרונים שלו יימנע בצעד חריג ביותר מהטלת הווטו המסורתי שארה"ב תמיד השתמשה בו לטובת ישראל ויסלול את הדרך להחלטה האנטי-ישראלית. לנוכח הערכה זו כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את הקבינט המדיני ביטחוני לקראת השעה 17:00 לדיון בנושא.

טראמפ אמר כי הצעת ההחלטה במועצת הביטחון "תציב את ישראל בעמדת מיקוח רעה מאוד והיא מאוד לא-הוגנת כלפי כל הישראלים". לדברי טראמפ, "שלום בין הישראלים לפלסטינים יושג רק במשא ומתן ישיר בין הצדדים ולא באמצעות כפיית התנאים בידי האו"ם".

לקראת ההצבעה הערב ב-22:00 במועצת הביטחון של האו"ם אמרו גורמים מדיניים כי מדובר ב"ניסיון אחרון של הנשיא אובמה 'לעשות משהו' נגד ההתנחלויות. אם ארצות הברית לא תטיל וטו יש כאן הפרה של ההתחייבות שלה. זו תהיה נטישת עמדה מסורתית רגע לפני חילוף ממשלים". הגורמים המדיניים בירושלים הוסיפו כי "ישראל מצפה שארה"ב תעמוד במדיניות ארוכת שנים שלה, שחוצה ממשלים, שמו"מ מקיימים באופן ישיר. בדיוק כפי שהנשיא אובמה אמר בנאום באו"ם ב-2011".

"ידידות" נוספות של ישראל צפויות להצביע נגדה בהצבעה הערב. שגרירת צרפת בישראל הלן לה גאל העריכה היום בתדרוך לתא הכתבים המדיניים כי צרפת צפויה לתמוך בהצעת ההחלטה, שהוגשה על ידי מצרים והתקבלה על ידי הליגה הערבית, ולפיה ההתנחלויות הן "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול משמעותי לשלום".

לדברי לה גאל, ההצעה שתגיע הערב להצבעה במועצת הביטחון, "מאוזנת ומשקפת את עמדת צרפת". היא הוסיפה שההחלטה תבהיר לכל השחקנים באזור, ובמיוחד לישראל, שמועצת הביטחון מודאגת מהמצב הבעייתי של ההתנחלויות.

15 המדינות החברות במועצת הביטחון יצביעו על ההצעה הערב. בין החברות שיצביעו כאמור ישנה גם ארצות הברית, שבאופן מסורתי מטילה וטו על הצעות מעין אלו במועצת הביטחון וכאמור הפעם ייתכן ולא תטיל ווטו.

הבעיה המרכזית עבור ישראל, אם החלטה כזו תתקבל, היא שהדבר יפתח צוהר לתביעות נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, וכן להטלת מנגנוני פיקוח ודיווח שעלולים להוביל לסנקציות נגד ישראל אם כי מדובר בסיכון קטן יחסית שכן בבית הדין הבינלאומי בהאג לא ישושו להתערב בסכסוך הישראלי פלסטיני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר