אוכלוסייה מקופחת

על הילדים הזקוקים לניסים לא רק בחג האורות

בחג החנוכה, ישנם אלפי ילדים שלא יוכלו לאכול סופגניות אלא שיזדקקו להכנת סופגניה מיוחדת עבורם. עו"ד שרונה תגר בטור משפטי על רשימה חלקית ועצובה של ילדים חולים ונכים שאינם זכאים לכלום מהביטוח הלאומי (משפט, דעות)

ילדים הזקוקים לניסים לא רק בחנוכה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בחג החנוכה, ישנם אלפי ילדים שלא יוכלו לאכול סופגניות אלא שיזדקקו להכנת סופגניה מיוחדת עבורם- אלה חולי הצליאק, האלרגיים לגלוטן. קבוצה גדולה זו, נזקקת למזון יקר ומיוחד אולם אינה מוכרת ע"י המוסד לביטוח לאומי ואינה מזכה ילדים אלו בגמלת ילד נכה.

כמו חולי הצליאק ישנם ילדים רבים הסובלים מבעיות רפואיות אשר הביטוח הלאומי אינם מכיר בהן, כבעיות המזכות בגמלת ילד נכה, גמלה אשר הייתה יכולה לשנות מהקצה אל הקצה את מצבה של המשפחה ואת הטיפול בילדים הללו.

תקנות ילד נכה שתוקנו בשנות ה 50, מקנות זכאות לקבוצה מצומצמת למדי של ילדים, אלא שמאז שנות ה 50 התווספו עשות מחלות ובעיות רפואיות שלא היו קיימות או מוכרות. מכאן יוצא שישנם יותר ילדים שאינם זכאים לקצבת ילד נכה מכאלה שזכאים לקצבה כזו והתוצאה היא אלפי משפחות שכורעות תחת הנטל.

הסיבה היא כסף, תמיד אין כסף. הנכים, החולים, ובעיקר הקשישים והילדים הם אוכלוסייה מקופחת משום שאינה קבוצת כוח.

רשימה חלקית של ילדים שאינם זכאים לקצבת ילד נכה:

• ילד עם ירידה חמורה בשמיעה או חרשות...באוזן אחת גם אם הוא נזקק למכשירי שמיעה או סובל מבעיות תקשורת עקב מגבלה זו לא יהיה זכאי שכן התקנה קובעת: רק מי שסובל מירידה בשמיעה.. בכל אחת מאוזניו וזקוק למכשירי שמיעה –יזוכה.

ילדים הסובלים מבעיות נפשיות אשר אינם מאובחנים כחולי נפש יזוכו רק במקרים של מסוכנות להם או לסביבה. מי שהותקף למשל, מי שסובל מטראומה ואפילו מסימנים קשים כגון אילמות סלקטיבית או התנהגות המנעותית שאינה מסכנת חיים – ברוב המקרים לא יזוכה...

מי שסובל מטונוס שרירים נמוך אבל נזקק לפיזיותרפיה שאינה יומיומית (אלא "רק" 4 פעמים בשבוע למשל) לא יזוכה...

מי שיש לו רגל אחת או יד אחת ואינו סובל מחוסר תפקוד חמור של שתי הגפיים – לא יזוכה.. לא בכדי אמרה מנכ"לית הביטוח הלאומי לשעבר הגב' אסתר דומיניסיני "ילד כרות-רגל שמתפקד, אין לו צורך בקצבה"..

ילד הסובל מעיוורון או ירידה חמורה בראיה אבל "רק" בעין אחת – לא יזוכה....התקנה קובעת כי רק מי שסובל מליקוי "בשתי עיניו" יקבל גמלה.

ילדים הסובלים ממחלת לב וכולל מי שעברו ניתוח אבל אינם נוטלים היום תרופות באופן קבוע – לא יזוכו...

ילדים הסובלים ממחלות ראומטולוגיות, מדלקות פרקים קשות, ממחלות מעיים כגון FMF אינם עונים על תקנות ילד נכה בהעדר סעיף מתאים ולכן לא יזוכו...

ילדים עם בעיות שפה, מעל גיל 3 גם אם בעיות השפה מונעות מהן דיבור תקין או קשר תקין עם הסביבה ודורשות טיפולים משמעותיים אינם עונים על התקנה החמורה שקובעת שרק מי יש לו "
העדר מוחלט" של יכולת לתקשר עם הסביבה יהיה זכאי...

לפי נתוני המוסד לביטוח לאומי כ - 44,500 ילדים מקבלים מדי שנה קצבת ילד נכה עליה לכאורה של מספרר מקבלי הקצבאות.

לעומת זאת, יש לזכור כי במדינת ישראל למעלה מ - 2,000,000 ילדים מתוכם כמעט שני מיליון ילדים יהודים – אם מתבוננים בשני המספרים זה לצד זה ניתן לראות כמה גדולה קבוצת הילדים הזקוקה לניסים של ממש... כדי שהמדינה בכלל והביטוח הלאומי בפרט יתעורר ויתמוך בה.

מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי

כותבת המאמר: עו"ד שרונה תגר, הינה עורכת דין המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי
להערות ולפניות: stagar.adv@gmail.com

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר