פרסום ראשון

טיסת אל-על, הזמרים החרדים וחילול השבת

משלחת זמרים חרדים שהמריאו בסוף השבוע האחרון לישראל, נחתה בנתב"ג לאחר כניסת השבת. הנוהל המיועד למקרים כאלו לא הופעל והם נאלצו ללכת שעות ברגל. חברת אל על: "תיערך בדיקה קפדנית" (חרדים, חדשות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: Moshe Shai / Flash90)

חילולי השבת בגופים רשמיים של המדינה הם אחד הנושאים הרגישים והכאובים שמסעירים לא פעם את המערכת הציבורית. בחודשים האחרונים, ראינו איך גם המערכת הפוליטית נכנסה לסחרור בעקבות חילולי השבת ברכבת ישראל והמפלגות החרדיות היו כפסע לקראת שבירת הכלים ופירוק הקואוליציה.

בתקופה האחרונה, מתפרסמים מקרים של חריגות בנהלי חברת אל-על המצהירה על שמירת שבת בכל מטוסיה ומסתבר שחברת התעופה הלאומית של ישראל "מזייפת" פה ושם ומטוסיה נוחתים גם לאחר כניסת השבת.

מקרה שכזה אירע ביום שישי האחרון. טיסת 320LY מפריז לתל אביב שהייתה אמורה להמריא בשעה 8:55 בבוקר ולנחות בישראל בשעות הצהריים המוקדמות, התאחרה בעקבות מזג האוויר הסוער והמריאה רק בסביבות השעה 11:30, מה שגרם למטוס לנחות בנמל התעופה בן גוריון לאחר כניסת השבת בישראל.

בין הנוסעים בטיסה זו היו הזמרים אוהד מושקוביץ, איציק דדיה ומנהלם המוזיקלי גרשון פריישטט שחזרו מאירוע בצרפת שהתקיים ערב קודם, ביום חמישי, ונקלעו לסיטואציה לא פשוטה בכלל מבחינתם.

"מצאנו את עצמנו נוחתים בארץ בשעה 16:24, כשהשבת נכנסה כבר באזור גוש דן בשעה 16:18", משחזר גרשון פריישטט בשיחה עם 'כיכר השבת'. " לא הייתה לנו ברירה, מיהרנו החוצה, לקחנו מונית עד לזמן שקיעת החמה ומשם המשכנו ברגל, המקום הקרוב ביותר שהיה רלוונטי עבורנו היה כפר חב"ד, דפקנו אצל המפיק שניאור פליישמן בליל שבת ו"נפלנו" עליו לשבת.

ראוי לציין כי במקרים שכאלו חברת אל-על מפעילה 'נוהל שבת' שמאפשר לנוסעים שומרי תו"מ לצאת ראשונים מהמטוס ומסיעה אותם היישר אל ביקורת הדרכונים כדי שיוכלו לעזוב בהקדם את שדה התעופה. אלא שבמקרה הנוכחי הנוהל לא הופעל והמשלחת המוזיקלית נאלצה להמתין עם שאר הנוסעים ולבזבז דקות יקרות.

"איבדנו את האמון בחברת אל-על"

"זו לא הייתה הפדיחה הראשונה של אל-על בסיפור הזה", מוסיף פריישטט, "עוד לפני ההמראה בפריז ביקשנו מהצוות בתחנה לבדוק באיזו שעה בדיוק אנחנו אמורים לנחות ומנהל התחנה הבטיח לנו שבמידה ולא נספיק לנחות לפני כניסת השבת, המטוס לא ימריא ביום שישי וישאר בצרפת בשבת. בפועל, ברגע שנכנסנו למטוס, הפכנו לשבויים בידי החברה ולא יכולנו לרדת למרות שחל עיכוב נוסף בטיסה. גם במהלך הטיסה, כשהבנו שאנחנו עתידים לנחות לאחר כניסת השבת, ביקשנו שיאפשרו לנו לצאת ראשונים, אך לשווא. כאמנים שמופיעים ברחבי העולם על בסיס שבועי אנחנו מבלים לא מעט שעות במטוסים, תמיד השתדלנו לעשות זאת בחברת אל-על אבל כפי שזה נראה כרגע, ולאור התנהלות 'אל-על' בחודשים האחרונים באופן כללי איבדנו את האמון בחברה".

מחברת אל-על נמסר בתגובה כי העיכוב בטיסה נגרם מחמת מזג האוויר הסוער ולא בעקבות גורם אנושי כזה או אחר בחברה, וכי הם קוראים לנוסעים שומרי השבת להקדים את טיסותיהם בימי החורף לשעות הבוקר של יום שישי ולא לקחת סיכונים מיותרים. עוד הוסיפו בחברה כי תיערך בדיקה קפדנית לבירור המקרה הנ"ל ויופקו הלקחים.

הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען השבת אמר כי חברת אל-על באופן כללי אכן עושה מאמצים רבים למען שמירת השבת וכי הם עומדים בקשר רציף עם ועדת הרבנים. עם זאת, במידה ואכן תיאור המקרה הנ"ל מדויק ואכן לא הופעל 'נוהל שבת', מדובר במקרה חמור מאד שצריך להיבדק לעומק.

חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) אמר הבוקר ל"כיכר השבת": "אני מקווה שזה לא שינוי המדיניות בחברת אלעל אלא כשל נקודתי. אפנה למנכ"ל אל-על בנושא הזה בשביל להבהיר את הדברים גם במישור העקרוני וכן בטיפול נקודתי למקרה הנ"ל, - קדושת השבת חשובה לנו ביותר ולא נבליג עליה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר