הפטר יוצא דופן: פושט רגל קיבל פטור מחוב מזונות

בית המשפט המחוזי קיבל בתחילת החודש בקשת חייב – גרוש ואב לארבעה – והורה באורח נדיר לכלול חוב מזונות של כ-190 אלף שקל בצו ההפטר שלו. הסיבות: התנהגות כנה ואמיתית וקשיים כלכליים משמעותיים (משפט)

עו"ד אריה לרנר | כיכר השבת |
קשיים כלכליים הובילו לפטור מהמזונות. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הליכי פשיטת הרגל של החייב, שצבר חובות של יותר מ-380 אלף שקל, התנהלו בשנתיים האחרונות בבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד, ובשלב מסוים הוחלט להעניק לו הפטר כולל מהחובות, למעט חוב של 189,126 שקל לביטוח לאומי שבמשך שנים נשא בתשלומי המזונות לילדיו.

בבקשה שהגיש החייב לבית המשפט הוא ביקש לכלול גם את חוב המזונות בהפטר. את בקשתו נימק החייב בן ה-65 בכך שהוא סובל משלל בעיות רפואיות ונפשיות, המונעות ממנו להשתלב בשוק העבודה ולתפקד באופן שוטף, כך שלא יצליח לכסות את החוב.

הוא טען כי באחרונה פוטר מעבודתו בשל תפקוד לקוי וכיום הוא מתפרנס מקצבת הבטחת הכנסה של 2,050 שקל בלבד, שאינה מספיקה למחייתו. עוד לטענתו, בני משפחה וחברים עוזרים לו לרכוש אוכל ותרופות בסכום חודשי שהעריך בכ-1,500 שקל.

החייב טען כי מדובר בחוב ישן בתיק מזונות שנפתח לפני 32 שנים, וכי לנוכח העובדה שביטוח לאומי לא ביצע פעולה אקטיבית לגבייתו מאז שנפתח נגדו תיק פשיטת הרגל יש לראות במוסד כמי שוויתר על החוב.

בנוסף, טען החייב כי התנהל לאורך כל ההליך כחוק ובתום לב ומילא את כל דרישות הנאמן ובית המשפט. ואכן, הנאמן בתיק צידד בחייב והמליץ לקבל את בקשתו לאחר שיוסיף עוד 20,000 שקל לקופת הכינוס. כונס הנכסים הרשמי הודיע גם הוא על תמיכה בבקשה.

למעשה, המתנגד היחיד למתן ההפטר היה ביטוח לאומי שטען כי קבלת הבקשה תגרום לעידוד חייבים שלא לשלם מזונות בידיעה שיוכלו לקבל פטור בקלות, בזמן שהמדינה נושאת במקומם בתשלומים על חשבון כספי ציבור.

אולם ביטוח לאומי חזר בו לבסוף מהתנגדותו לנוכח עמדת הכונס שציין כי זהו אחד המקרים החריגים והנדירים שבהם יש ללכת לקראת החייב ולפטור אותו גם מחוב מזונות.

עו"ד אריה לרנר. באדיבות המצלם

הזכות לחיות בכבוד

בהקשר זה השופטת מיכל עמית-אניסמן ציינה כי התרשמה לחיוב מעדותו של החייב על אודות מצבו הבריאותי והכלכלי, והסכימה שהוא עמד במלוא חובותיו בהליך ונהג ביושר וכדין. יותר מזה, השופטת ציינה כי גם החובות שבגינם נפתח הליך פשיטת הרגל הם חובות שנוצרו בתום לב, לאחר שהחייב, בתמימותו, חתם לחברו על ערבות.

עוד השופטת הבהירה כי ילדיו של החייב כבר בגירים ואינם זקוקים לתמיכתו הכלכלית ואפילו גרושתו ויתרה בשלב כלשהו על גביית המזונות.

בסיכומו של עניין השופטת קבעה כי אם לא יינתן לחייב הפטר מחוב המזונות, זכותו לקיום בכבוד עלולה להיפגע קשות.

לפיכך, ובהתחשב בכך שהגורמים הרשמיים הסירו את התנגדותם, השופטת קבעה כי נסיבות העניין מצדיקות באופן חריג את קבלת הבקשה, כך שההפטר יחול גם על חוב המזונות.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין פשיטת רגל • להחלטה לחץ כאן

הכותב: עו"ד אריה לרנר מייצג בתיקי פשיטת רגל

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר