אחרי כמעט 6 שנים

תחילתה של תקופה? הלילה בחצות הפסקת אש בסוריה

רוסיה וטורקיה הביאו לחתימת הסכם הפסקת אש בסוריה ההסכם ייכנס לתוקפו הלילה (חמישי) בחצות. טורקיה עומדת על דעתה כי אסד לא יכלל באף הסדר למרות המציאות בשטח (העולם הערבי)

העיר חאלב הרוסה כמעט כליל (צילום: תקשורת ערבית)

סוף לסכסוך בסוריה? נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע היום (חמישי) כי ארצו חתמה על הסכם הפסקת אש כולל בסוריה בין המורדים למשטר אסד. על פי ההודעה טורקיה ורוסיה גיבו את ההסכם ועם כינונו של ההסכם הצבא הרוסי יצמצם בהדרגה את כוחותיו בסוריה, ההסכם יכנס לתוקפו הלילה בחצות.

ההסכם שנחתם לא יביא לסיום הלחימה שכן הארגונים "המדינה האסלאמית" (דאעש) וג'בהת פתח א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, כמו גם כל הארגונים הקשורים אליהם, לא ייכללו בהפוגה.

צבא סוריה פרסם אף הוא הודעה על ההסכם שנחתם בה נאמר: "הצבא מודיע על הפסקה מלאה של הקרבות בכל אדמות סוריה החל מחצות, וזאת לאחר הניצחונות וההצלחות שהשיגו הכוחות ביותר מחזית אחת. אתמול (רביעי) דווח על ההסכם שהושג בין טורקיה לרוסיה וצויין כי ההפוגה תצלח הצדדים יתכנסו לשיחות שלום מתקדמות.

גם המורדים הסורים אישרו כי הושגה הפסקת אש בין הצדדים הנצים והודיעו שהם תומכים בה. "הקואליציה הלאומית מוסרת את תמיכתה בהסכם וקוראת לכל הצדדים לקיים אותו", נמסר בהודעת האופוזיציה הסורית.

למרות המעורבות הטורקית בהפסקת האש באנקרה לא מרוצים מנוכחותו של אסד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושואלו הבהיר כי ארצו סבורה שאסד לא יכול להיכלל באף הסכם ובפתרון פוליטי במדינה, זאת למרות שאין שום סיכוי שאסד יוותר על כסאו בטח לאור ההצלחות שנחל בשנה האחרונה לצדם של סוריה ואיראן שסייעו לו רבות במאבקו במורדים.

מלחמת האזרחים בסוריה פרצה במרס 2011 וגבתה מאז את חייהם של 300 אלף בני אדם, לפי נתוני האו"ם, וייתכן שהמספר האמיתי גבוה בהרבה או נמוך בהתחשב בעובדה שהנתונים מתבססים על המקומים להם אינטרסים רבים.

עד לפני יותר משנה היה נראה שמשטרו של אסד הולך לאבד את רוב שטחי המדינה לטובת המורדים, וכי הנשיא הסורי ישלוט כמעט ורק בדמשק, אולם כניסת הרוסים למערכה לצדו של הנשיא הסורי הטתה את הכף לטובתו ומאז הוא כבש מחדש שטחים רבים שהיו בשליטת המורדים. ההישג הגדול האחרון של המשטר הסורי נרשם בחודש שעבר עם נפילתה של העיר הגדולה חלב בידי כוחות המשטר ובעלי בריתם הקרובים - רוסיה, חיזבאללה ומשמרות המהפכה האיראניים.

המלחמה בסוריה גם גרמה לעקירתם של מיליוני סורים מבתיהם, והותירה חלקים רבים במדינה תחת הרס עצום שיידרשו שנים רבות של עבודה ומיליארדי דולרים כדי לשקם אותם. לכך יש להוסיף את המצב ההומניטרי הקשה במדינה, המחסור במזון ובמי שתייה נקיים וכן התשתיות ההרוסות כמעט לחלוטין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר