אנחנו שאלנו, המומחים השיבו

"אין שום תקווה"; כך תזהו דיכאון שמוביל למעשים קיצוניים

דיכאון קיצוני עלול להוביל להתקף פסיכוטי חמור - שלעתים קרובות נגמר בתוצאות הרסניות • כיצד תזהו דיכאון, מהן ההשלכות של דיכאון לאחר לידה וכיצד לטפל בכך? המומחים עושים סדר (בריאות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |

"כמו באפוקליפסה. זה נראה שהעולם מגיע לקיצו, אין שום תקווה, אין אור בקצה המנהרה, ושום דבר כבר לא יהיה טוב יותר", כך מתאר הפסיכיאטר, דוקטור יוסף מרגי, מבית החולים "שערי צדק" בירושלים, אדם החווה דיכאון קיצוני שבעקבותיו הוא עלול לחוות התקף פסיכוטי חמור, הכולל התנתקות עמוקה ודחף בלתי מוסבר למעשים קיצוניים - שלעתים קרובות נגמרים בתוצאות הרסניות וטרגדיות משפחתיות.

זה יכול להיות כל אחד - השכן בדלת ממול, החבר מהכולל או אפילו בן משפחה מהמעגל הקרוב ביותר, אך אחת מקבוצות האוכלוסייה הנתונות בסיכון גבוה ביותר ללקות בדיכאון, הן נשים לאחר לידה.

צירוף נסיבות מתהליך הלידה, החודשים שלפני והטיפול ברך הנולד, עלולים להיות הטריגר שיביא להתפרצות הדיכאון, אותו אנו מכירים בשם הנפוץ יותר "דיכאון לאחר לידה".

דנה זלינגר, יועצת זוגית ומטפלת בסביטי, מונה בפנינו כמה מן הסיבות האפשריות העשויות להביא לדיכאון לאחר לידה. "גם טראומה מתאונת דרכים שחוותה היולדת לפני חצי שנה ולא נסגרה כראוי, יכולה להחמיר את הריגוש שבלידה ולהביא להתפרצות של דיכאון", היא מזהירה.

"לעולם", אומרת דנה, "לא נשים את האצבע על משהו אחד, אלא נחפש את המכלול. אך בעיקר אנחנו חייבים להסתכל בשבע עיניים, לבדוק אם מישהי מתחילה לגלות סימנים העשויים להצביע על תחילת דיכאון לאחר לידה".

"לפעמים נחשוב שזו רק עייפות של האישה, שבסך הכול מתמודדת עם תינוק שלא נרדם בלילה, הלילות הארוכים והעומס בעבודה, לצד הקטנטנים שרוצים את שלהם, אבל חשוב מאוד לשים לב לפרטים הקטנים ולדעת להפנות מיד לטיפול", היא מדגישה, "עדיף לפעמים להגיע בשביל כלום מאשר להתעלם ואז להכות על חטא".

התסמינים הנפוצים לדיכאון לאחר לידה:

  • ירידה במצב רוח
  • תחושת דכדוך
  • חוסר תחושת הנאה בחיים וחוסר עניין

נקודה חשובה הינה שגם לצד המשפחתי יש מעורבות בדיכאון. "למחלות נפשיות יש כמובן רקע תורשתי", מסביר דוקטור יוסף מרגי פסיכיאטר מומחה.

"בתצורה החריפה של דיכאון לאחר לידה, שקורית אחת לאלף לידות, היולדת חווה דיכאון עמוק המתאפיין בהזיות", מסביר ד"ר מרגי, "היולדת מנותקת מהמציאות - היא חיה בתחושה שאין לה עתיד, ולא שווה לה לחיות בעולם. היא חווה עולם שונה לחלוטין מהמציאות. היא מנותקת מהעולם. לפי תחושתה טוב לה ולילדיה להתנתק מהעולם, לא להיות כאן. מצבים אלה עשויים להביא אותה ליטול חיים, שלה ובמקרים קיצוניים גם של בני המשפחה".

ד"ר מרגי מסביר כי "היא לא עושה את זה מרוע. היא משוכנעת באותו רגע שטוב יהיה לה ולילדיה שלא יהיו בעולם הזה, העולם הוא רע ומנוכר, כך היא מרגישה".

"במקרים קיצוניים אלה, יש להגיע לאשפוז ולטיפול תרופתי בכדי לאזן את המצב הנפשי, ואחד הדברים הכי חשובים זה טיפול צמוד תרופתי עם הפיסיכאטר", הוא מדגיש.

נציין כי לפי הגורמים אתם דברנו, אין כיום נתון המצביע על כך שנשים חרדיות לוקות יותר בדיכאון שלאחר לידה, אך לדבריהם - תדירות הלידות במגזר החרדי יש בה כדי להשפיע.

בנוסף, הם אומרים לנו, כי במגזר החרדי חוששים מאד לפנות לטיפול פסיכיאטרי מהסיבה של "מה יאמרו", של "מה יגידו בסביבה", והחשש כי הדבר יפגע בשידוכים בהמשך החיים.

בשערי צדק ובבתי חולים נוספים מבהירים כי בשנים האחרונות המודעות בקרב הציבור החרדי גדלה וכיום האחיות בבתי החולים מנסות לאתר נשים שלקו בדכאון ומפנות אותן לגורמים המקצועיים המוסמכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר