השלכות קמפיין החרדקים

"חיילים חרדים נאלצים להוריד את הכיפות באזורים חרדיים"

בראיון שהעניקו לאתר צה"ל, מודים חיילים חרדים כי יש מביניהם מי שנאלצים להוריד את הכיפות בריכוזים חרדיים בעקבות ההתקפות נגדם: "אדם שקורא לך חרד"ק הוא בלי שכל וכבוד" (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Mendy Hechtman/FLASH90)

נדמה כי קמפיין השיימינג שנוצר על ידי קיצונים חרדים, אינו מרתיע את חיילי צה"ל החרדים. עם זאת, חלקם מודים כי מדובר ישנם קשיים חברתיים בעקבות הגיוס, כשחלקם אף מורידים את הכיפות בריכוזים חרדיים. כך עולה מראיון שהעניקו החיילים החרדים הראשונים בצנחנים ל"אתר צה"ל".

טוראי מנדי פורסט, סיפר על ימיו הראשונים כחייל: "הרגשתי כאילו זה פורים, שאני בתחפושת, היה קשה לי להתרגל". בניגוד לחלק מחבריו, שהוריהם התנגדו נחרצות לגיוסם, בני משפחתו של מנדי לא הביעו מחאה, נאמר בראיון. "הוא מגיע מבית חרדי חסידי מבת ים ולמד בישיבות בבני ברק עד לפני חצי שנה".

"היה חשוב לי לתרום את החלק שלי. אני הולך לתת את כל מה שיש לי", מספר מנדי, "עליתי על מדים וכל כך התרגשתי, בלילות הראשונים כמעט לא ישנתי מרוב התרגשות. אני מחכה כבר לרגע שאצנח".

"זה שאני פה לא פוגע ולו במעט ברוחניות, אלא להפך", טוען מנדי בראיון, אך מוסיף כי לדעתו לא כולם בציבור החרדי כשירים לגיוס לשירות צבאי. "כולנו מרגישים חלוצים, אבל יש קשיים שלא קשורים להיותנו חרדים, קשיים כמו שיש לכל חייל - עמידה בזמנים ואימונים".

הוא מספר על השבוע הראשון כחייל: "סגרנו שבת ראשונה, והלכנו לבית כנסת בערב שבת עם המדים. התחלתי בתפילה,ואז הבנתי שאני מתפלל תפילה של יום חול, ונזכרתי: 'רגע, אבל בעצם שבת'. זו נקודה מאוד גדולה בחיים שלי, על מה שאני עושה ולאן אני הולך. בעצם, איך שאתה מתחיל ככה ייראה כל השירות שלך. זה היה שבוע ראשון, נתתי מה שיכולתי, וברוך השם - הלך טוב. אני מצפה שככה זה ימשיך".

מפקד הכיתה של מנדי, סמל פיני גיספן, חרדים גם הוא, מספר גם כן על התגובות מהסביבה החרדית לגיוס: "אחד משמונת אחיו של פיני כלל לא מוכן להשלים עם הגיוס שלו, וגם אחרים לא בהכרח עודדו את המהלך" נאמר בכתבה. "אני לא רוצה שהחיילים שלי יחוו כמוני סוג של ניכור", הוא אומר.

"ישנם חיילים חרדים שמתגייסים ובסופו של דבר לא נשארים, מחליפים את סוג כיפתם או מורידים את הכיפות כשנכנסים לריכוז חרדי, לא בגלל צה"ל - אלא בגלל החברה החרדית שמתנכלת להם. יש לי חברים ששאלתי אותם למה הם הורידו את הכיפה , ואומרים שזה בגלל הניכור מהחברה. הם נמצאים שם כדי להגן על עם ישראל, וכשחוזרים הביתה לא מקבלים אותם. משפילים, מקניטים, ויש גם שפוגעים פיזית".

"זה לא קרה ולא יקרה לחיילים שלי. אנחנו מכשירים אותם להתמודד עם הניכור. אם קוראים לך חרד"ק - אתה מגיב כמו צנחן אמיתי. אדם עם שכל בריא לא מגיב. אדם שקורא לך חרד"ק הוא בלי שכל ובלי כבוד עצמי. והוא לא יקבל את היחס שהוא רוצה לקבל".

גיספן אומר כי הוא לא חושש להסתובב במדים ועם נשק בשכונת מאה שערים: "זה כדי לייצר את ההבנה הזו שיש חייל חרדי (עם ציציות בחוץ וכיפה שחורה), ושכל חייל חרדי יוכל ללכת עם ראש מורם איפה שהוא רוצה. הוא לא צריך לפחד על החיים שלו".

"היה מאתגר מאוד" הוא מסכם את השבוע הראשון. "הם חיילים בוגרים מאוד, חדורי מטרה ומלאי מוטיבציה. אני מרגיש שאני עושה היסטוריה, אני נרגש מאוד. זו תחושת שליחות עצומה ואחריות גדולה יותר".

"הם באו לעבוד", אומר לאתר צה"ל סגן שריה מליק, מ"פ ח"ץ הראשון. "אני צופה להם עתיד מזהיר. זו תוספת כוח משמעותית מאוד. אוכלוסייה שבאה לתת מעצמה, ואנחנו מאוד שמחים לקבל אותם בחטיבה, זה בשבילנו כבוד גדול".

"היתרון המשמעותי במחזור הגיוס הראשון הוא 'קביעת הכללים', הצבת רף גבוה לפלוגות ח"ץ שיבואו אחרינו, ויפיקו לקחים להמשך. כל דילמה נלקחת ברצינות כיוון שאנחנו יודעים שזה ישפיע על הפלוגות הבאות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר