לאחר שנות הזנחה

קבר התנא יונתן בן עוזיאל בעמוקה ישופץ

יוזמה משותפת של משרד הדתות, משרד התיירות, המשרד לפיתוח הנגב והגליל והמרכז למקומות הקדושים תביא לשיפוץ קבר התנא ולחיבורו לרשת החשמל כיאה וכיאות למקום (בארץ)

קברו של התנא יונתן בן עוזיאל (צילום: משה שי, פלאש 90)

קברו של התנא יונתן בן עוזיאל בעמוקה – ישופץ וישודרג בתקציב של כ-13 מיליון וחצי שקלים, במטרה שמספר הפוקדים אותו בשנה יזנק בכ-50 אחוזים.

לדברי הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, קבר יונתן בן עוזיאל הוא המקום הקדוש המבוקר השלישי במדינה, אחרי הכותל המערבי שנמצא במקום הראשון, וקבר רבי שמעון בר יוחאי.

אלא שלמרות מספר המבקרים הרב שמגיע אליו לאורך השנה, מתחם הקבר מוזנח מאוד. הוא אינו מחובר לרשת החשמל, אין בו שירותים, אין בו חניה, ואין לנכים נגישות אליו.

על פי הצעה שגיבש השר לשירותי דת, דוד אזולאי, ישודרגו משמעותית התשתיות סביב מתחם הקבר, והוא יונגש לקהל הרחב, בהתאם לתכנית מפורטת לפיתוח האתר שכוללת נגישות לנכים, חניונים מסודרים, תנועה, ביוב וחשמל.

על פי המסורת, שמופיעה בכתב לראשונה ב"מגילת אביתר" מסוף המאה ה־11, קברו של יונתן בן עוזיאל נמצא בעמוקה, הסמוכה לצפת. מדי שנה מגיעים למתחם הקבר כ־800 אלף איש, בשל הסגולות שמיוחסות לו במציאת זיווג ולפריון. רבים נוהגים לחוג שבע פעמים סביב מתחם הקבר, תוך קריאת פרקי תהילים ספציפיים.

כיום, כיוון שהמתחם אינו מחובר לחשמל, פועל אתר הקבר רק בשעות היום, שכן בלילה אין תאורה במקום. במסגרת התוכנית לשדרוג האתר הוא יחובר לחשמל ויואר בשעות הלילה - מה שעל פי ההערכות יקפיץ את מספר המבקרים לכ־1.2 מיליון איש בשנה.

הצעתו של השר אזולאי הופצה לשרי הממשלה במסגרת נוהל מעטפה שלפיו אם לאף אחד מהשרים אין הסתייגויות, תהפוך ההצעה בתוך שבוע להחלטת ממשלה מחייבת.

על פי ההצעה, 13 וחצי מיליון שקלים יוקצו לטובת שיפוץ המתחם, והם יגיעו מארבעה גופים: המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים יקצה 3.25 מיליון שקלים (תרומת שתי משפחות יהודיות ממקסיקו); המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל יקצה ארבעה וחצי מיליון שקלים; משרד התיירות יקצה שלושה מיליון והמשרד לשירותי דת יקצה 2.75 מיליון.

מלבד קבר בן עוזיאל, כוללת ההצעה גם את שיפוץ ושדרוג מתחם קברי רבי עקיבא והרמח"ל (רבי משה חיים לוצאטו) שנמצאים בטבריה, בתקציב של 3.25 מיליון שקלים. כ־250 אלף מתפללים ותיירים פוקדים מדי שנה את האתר בטבריה שסובל מרמת בטיחות ירודה, מבעיית נגישות, בעיות חניה קשות והיעדר שירות מינימלי לציבור.

המתחם נמצא על סף תהום, בין שני מצוקים תלולים, מה שמהווה מפגע בטיחותי ברמה של סכנת חיים. במסגרת תוכנית השיפוץ, כדי להסיר את הסכנה לציבור המבקרים במקום, יגודר המתחם כולו בגידור תקני באורך של מאות מטרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר