קונים ברשת? רשתות האופנה נלחמים בכם

הציבור הישראלי מצביע ברגליים או יותר נכון בכרטיס האשראי ומבצע מידי שנה קניות במיליארדי שקלים דרך הרשת. רשתות האופנה זועמות ומנסות לצמצם את התופעה (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

חסכתם כסף בקניה דרך האינטרנט? ברשתות האופנה במקום להוריד מחירים ולהתמודד בוחרים להילחם בצרכנים בצורה מכוערת על ידי בקשה להעלאת מיסים על קניה בחו"ל.

על פי הדיווח ב'גלובס' בכירים בענף האופנה והקניונים יוצאים לקרב בלימה נגד הפריחה במכירות האופנה המקוונות. בכירים בענף פנו לשר האוצר, משה כחלון, בבקשה כי יבטל את הפטור ממע"מ שיש על הזמנת חבילות מחו"ל, ובעיקר על מוצרי אופנה והנעלה. בפגישה השתתפו בין היתר גבי רוטר, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקסטרו; הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי השליטה בקבוצת פוקס; ואורן רוזנבליט, מבעלי חברת נעלי נמרוד.

בפגישה השמיעו מחאה על כך שהחברות הישראליות נדרשות לשלם מכס על יבוא בגדים (6%) ונעליים (12%), ואף נדרשות לגבות מהצרכן מע"מ של 17%. באופן זה החברות הישראליות נמצאות בנחיתות מול שחקנים בינלאומיים שמבצעים משלוחים לישראל, כי יש עליהם פטור ממס עד לתקרה של 75 דולר, לא כולל הובלה.

עוד נודע כי שר האוצר קיבל פניות גם מבכירים בענף הקניונים, ובכללם משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר של קבוצת מליסרון. בכירי הענף מוטרדים במיוחד מהפופולריות של הזמנת בגדי ונעלי ילדים באינטרנט, אך גם מעליית כלל המכירות המקוונות מאתרים מחו"ל.

היוזמה לפנות לשר האוצר מגיעה לאחר שהמכירות המקוונות בישראל רשמו גידול מרשים בשנה האחרונה. לפי מחקר שערכה TASC ושנשען בין היתר על סקר של מכון גיאוקרטוגרפיה, הצרכנים בישראל הוציאו בשנה החולפת 1.7 מיליארד שקל על קניות מקוונות של אופנה. בתוך 3 שנים בלבד מכירות האופנה המקוונות הוכפלו, ולפי הערכות TASC, שוק האופנה המקוון צפוי להגיע ב-2020 ל-3.2 מיליארד שקל. מדובר בהיקף פעילות הגבוה יותר ממחזור המכירות המצרפי של שתי קבוצות האופנה הגדולות בישראל: גוטקס מותגים (זארה ישראל) וקבוצת פוקס.

הנתון המעניין יותר שמדאיג את הרשתות המקומיות היא העובדה שהאתרים מחו"ל אחראים ל-63% מהמכירות המקוונות, בזמן שהרשתות המקומיות המעטות שנמצאות בזירה אחראיות ל-37% בלבד.

לפי הסקר, כ-22% מהישראלים הרוכשים מוצרי אופנה באינטרנט מעידים כי הם רוכשים מוצרי אופנה מאתרים מחו"ל בלבד, ו-30% נוספים מבצעים למעלה מ-40% מקניות האופנה המקוונות שלהם באתרים בחו"ל. הרכישות מחו"ל הן בעיקר מנקסט ומאסוס, שני האתרים הפופולריים ביותר בתחום האופנה בקרב הישראלים, ולצדם אתרי מסחר כלליים בעלי מחלקת אופנה מפותחות כמו עליאקספרס ו-eBay.

זאת ועוד, אם ב-2013 רק 30% מהישראלים הגולשים ברשת רכשו לפחות פעם בשנה מוצר אופנה באינטרנט, ב-2016 עמד שיעורם של אלו על 60%. ההערכות הן שהמגמה רק תלך ותגבר.

חלק מהשחקניות המקומיות מפעילות כבר היום אתרים למכירות מקוונות, ובהן קסטרו וגולף באמצעות עדיקה, אך היקף המכירות בהם אינו משמעותי, ויתרה מכך - האתרים לא מציעים ערך מוסף על הקנייה בחנויות הפיזיות.

קבוצת פוקס מצדה כבר הכריזה על כוונתה להשיק אתר רחב היקף למכירות מקוונות, שיכלול את כל מותגי הקבוצה ומותגים מחוץ לקבוצה. בקבוצה מתכננים לבנות את האתר כמעין קניון וירטואלי, אך הסבירות לכך תהיה נמוכה שכן הלקוחות יעזבו את חנויות הרשת בארץ ורק יזמינו מחו"ל.

שר האוצר, משה כחלון, סירב להתייחס לנושא וההערכות הן שכחלון לא יסכים הסיכוי שיוטל מע"מ על חבילות מחו"ל. שר האוצר נבחר על הטיקט של הורדת יוקר המחיה והוא לא יכול להרשות לעצמו להטיל מע"מ כמבוקש, כי המשמעות הישירה של צעד כזה היא העלאת מחירי אותם המוצרים לצרכן. זה צעד מאוד לא פופולרי בקרב הבוחרים.

כחלון יכול אמנם לסייע לרשתות ולהוריד את המכס אך כאן הוא יצטרך להתמודד עם פקידי האוצר שלא ישושו לוותר על הכנסה ממיסים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר