גיוס חרדים

הפלס נגד גפני: "משקר, משקר ושוב משקר"

במאמר מערכת מושחז תוקף עיתון הפלג הירושלמי את יו"ר וועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, ומאשים אותו בעצימת עיניים מול נושא גיוס חרדים לצה"ל (חדשות חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בפלג הירושלמי לא זונחים את המתקפות על יו''ר תנועת דגל התורה ח״כ משה גפני. בסוף השבוע מקדיש עיתון 'הפלס' מאמר נרחב בו תוקף חזיתית את הח"כ הוותיק.

""הצלנו את עולם הישיבות", זעק הח"כ הנמרץ בוועידת מנהלי הת"תים בכינר. "ביטלנו את חוק הגיוס", הבטיח הוא קבל אולם ומלון. הוא רצה לפרט, לספר איך כשהחוק קובע במפורש שהוא נועד לגייס את בחורי הישיבות ו"לרוקן את האמבטיה" בקצב מהיר ורב שנתי בהתאם למתווה בג"ץ, הוא בעצם מציל את עולם התורה ומבטל את גזירת הגיוס. אבל הוא לא סיפר, "אני מתגבר על יצרי", כך סתם הוא בלי לפרש.

אז נכון, זה מצחיק. זה מצחיק לנסות ולהכחיש את מה שכתוב שחור על גבי לבן בפירוש ובפירוט נרחב, בחוק שאותו הכנסת במו אצבעותיך לספר החוקים. מצחיק לטעון להצלה כשהחוק קובע הפוך לחלוטין, אבל ברשותכם לא נצחק כשהכל כואב כל כך. ברשותכם נתייחס ברצינות", כותב מאמר המערכת בעיתון שמחולק חינם מידי יום שישי בירושלים כשהוא נמנע מלכתוב את שמו המפורש של גפני.

"נניח, נניח שהח"כ הכי ותיק ביהדות התורה צודק. נצא מנקודת הנחה מוזרה לפיה הח"כ המנוסה יודע כיצד להטמיע בחוק סעיפי הצלה בלתי נראים. נסכים לרגע להתעלם מהנכתב בפירוש, מהסברי המדינה לבג"ץ ומתיעוד 'דברי הכנסת' המפרט את כוונות המחוקק. נצעד בנתיבי העקלתון בהם צועד יו"ר המפלגה, ולצורך העניין נקבל את טיעונו לפיו אם היינו שומעים את דבריו והסבריו החשאיים, לא היינו חרדים מהגזירה הנוראה. נביט איפה אך ורק על המציאות. מה קרה מאז נחקק החוק? מה מתרחש בעולם התורה? האם החוק בוטל? האם הצבא אינו פועל על מנת לגייס לומדי תורה? האם עקרונות החוק – מפניהם כה הזהירו רבותינו עיני העדה זצוק"ל ויבדלחטו"א – לא מומשו אחד לאחד?

האם 'ועד הישיבות' פועל כמימים ימימה להגן על בחורי ישיבות שהתייצבו והועמדו לגיוס? האם עסקני המפלגה מסייעים לבחורי ישיבות שהסתבכו עם הצבא כפי שהיו מגינים מאז ומעולם? האם עשרות בחורי הישיבות והאברכים שהתייצבו כדי להסדיר את דיחויים, ונמצאים לאחרונה במעצר או בקסרקטיני הצבא, למורת רוחם ולבכיים הנואש של הוריהם, "נעלמו" יחד עם הגזירה "המבוטלת"? האם ציידי הנשמות אינם פועלים במלוא הקיטור בשליחות מפקדי הבקו"ם החרדי בכדי למלא את המכסות והיעדים? האם הודעת הצבא על העמידה ביעדים רח"ל, אינה סותרת את הצהרות הרהב של הח"כ?

אולי זה מה שקרה השבוע, אולי הבשורה המזוויעה אותה הפיץ צה"ל השבוע, היא שהרתיחה את דמו של הח"כ שיזם את כל מה שקורה שם?

כך בישרה הדוברות הצהלי"ת בחדווה גלויה תחת הכותרת הכואבת: "מיוחד: השבוע הראשון של לוחמי הצנחנים החרדים". המשך המאמר רק הולך ונעשה מחריד יותר ויותר. לא לבעלי לב חלש: "אוכלים גלאט כשר, מתפללים 3 פעמים ביום, ומתעלמים מהקללות כשהם חוזרים הביתה על מדים. בחודש שעבר התגייסו הלוחמים החרדים הראשונים בחטיבת הצנחנים. שוחחנו אתם על האתגרים שבדרך, הלבטים, ההתרגשות והגאווה להיות חלק מהחטיבה האדומה. כתבה ראשונה בסדרה".

ובכל זאת, גם תועמלני הציידים מבינים שקהל היעד שלהם מכיר את המציאות. כולם יודעים שהמגויסים החרדים אינם נשארים כאלה אחרי שהם לובשים מדים. לפיכך מואשמים, כרגיל, החרדים בנשירה ההמונית של הכיפות בקרב המגויסים: "יש מאות חיילים חרדים שמתגייסים, ובסופו של דבר לא נשארים עם הכיפות על הראשים, ולא בגלל צה"ל - אלא בגלל החברה החרדית שמתנכלת להם", הוא מספר. "יש לי חברים ששאלתי אותם למה הם הורידו את הכיפה בצבא, ואומרים שזה בגלל הניכור מהחברה. הם נמצאים שם כדי להגן על עם ישראל, וכשחוזרים הביתה לא מקבלים אותם. משפילים, מקניטים, ויש גם שפוגעים פיזית".

למדתם, פרחי אסטרטגיה ושיווק? כך בונים תעמולה. משקרים, משקרים, משקרים ושוב משקרים, וכשחייבים להכניס את נקודת האמת המבצבצת ממהרים להשליך אותה לעבר היריב. אלו שמנסים להציל את הקנטוניסטים האומללים מרדת שחת, הם האשמים. הם, לא פחות ולא יותר. את הצחוק המהדהד של המשת"פ המרושע כשהוא סופר את המשכורת הצה"לית, אפשר לקרוא בכל שורה.

אז הנה, תראו. אין גזירת גיוס. אין שלוש פלוגות חדשות בצבא המיועדות לבחורי ישיבות. אין תעמולה בלתי פוסקת שנועדה לשבור את החומות. הם הצילו את הכל. הם רק לא יכולים להסביר איך, הם מתגברים על יצרם.

בעצם, למרות שהוא מתגבר על יצרו ואינו מסכים לספר כיצד החוק הקובע בפירוט נרחב איך יגויסו חלילה רוב רובם של לומדי התורה אל טומאת 'כור ההיתוך', הרי שבעת העברת החוק בכנסת הוא דווקא כן סיפק כמה הסברים. מה קרה שהוא לא חוזר עליהם? משהו השתנה?

ההסבר המרכזי, הסבר שנועד לספק עוד מנת חומר לטשטוש דעת ההמון המריע, דיבר על כך שההישג הגדול יותר של החוק הוא נתינת המנדט לשר הביטחון להכריע בהתאם לשיקול דעתו.

ההסבר הזה נשמע טוב. הרי מאז שגלינו בארצנו, הוסדר מעמדם של בני הישיבות באמצעות מתן שיקול דעת לשר הביטחון. גדולי ישראל שבאותו הדור הצילו את עולם הישיבות הזעיר שצמח מתוך ההפיכה, וראה"מ ושר הביטחון הראשון ניאות לקבע את ההסדר המאפשר לשר הביטחון לדחות את גיוסם של בני הישיבות.

ההסבר הזה כמובן תעמולתי גרידא, שהרי החוק המשודרג קובע בנחרצות כי לשר הביטחון אין מנדט לרוקן את החוק מתכולתו, אלא רק להתאים את מספר המתגייסים בהתאם לרוח החוק, שנועד לחנוק את הישיבות באיטיות. שנה אחרי שנה ובתעמולה בלתי פוסקת שתנטרל את ההתנגדות הראשונית. ובכל זאת, ההמון המוסת הנחוש לעצום עיניים בחזקה לנוכח האמת – כדי שלא להסכים חלילה עם אלו שהזהירו מראש מפניה – קיבל את ההסבר הזה בזרועות פתוחות. הח"כים הזחוחים השמיעו כמה יעלון טוב לנו. איזה שר ביטחון נפלא הוא. אמנם אין לו הגינות של טייסים כפי שהייתה ליושבת ראש ועדת חקיקת הגזירה, אבל מן הסתם גם הוא התחנך בקיבוץ השומר הצעיר על ערכי שמירת שבט לוי וקדושת עולם התורה.

אמנם יעלון עצמו התקשה קצת לקבל את הקומפלימנטים האלה. הוא דווקא התעקש להזכיר שהוא עמד מאחורי הקמת הנח"ל ה"חרדי", וכי הוא רואה כאחת מנקודות הציון המובהקות שלו בקריירה הצבאית את פתיחת השער לגיוסם של בחורי הישיבות, אבל מה הוא מבין הרפתן הזה? החכי"ם החרדים יודעים יותר טוב. הם משופשפים. הם מתגברים על יצרם ולא מספרים סתם סיפורים. מה, לא?

יעלון הלך. הוא כבר לא שר ביטחון. מי שהחליף אותו הוא אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו. מי שעוד הרבה לפני שהגיע לפיד לפוליטיקה הבטיח לבוחריו לפעול למען גיוס בחורי הישיבות. מי שבקדנציה הקודמת קבע שלפיד ושקד אינם פועלים כהוגן, כשהם נמנעים מלגייס את כולם באופן מיידי. מי שהתבטא רק בשבועות האחרונים, שגם עכשיו אילו היה לו כוח פוליטי משמעותי יותר, היה מגייס את כל תלמידי הישיבות בלי להתחשב באף אחד.

זה שר הביטחון שאמור להציל את עולם התורה. זה האיש שאמור להפוך את החוק הנחרץ והמפורט הקובע את אחוזי הגיוס והיקפם, לחוק ש"יציל את עולם הישיבות".

אה, רגע. אז אולי יש סיבה בגינה הח"כ הפטפטן מתגבר על יצרו ואינו מספר לשומעיו את הסיפור החבוי שמאחורי הצלת עולם התורה? אולי משהו השתבש באותה תכנית גאונית, שאז דווקא לא הוסתרה מאחורי התגברות על יצר הפטפוט?

אבל מה קורה כאן? הרי הנואם המכובד שמע ככל הנראה על חילופי התפקידים במשרד הביטחון, אז אולי יש לו הסכם חשאי כלשהו עם המתנחל מנוקדים, שהודיע על נכונותו לפנות את ביתו בשם הפרגמטיזם? אולי ח"כי "דגל התורה" נזכרו במשימה היחידה לשמה נשלחו לפני שלושה עשורים, והצליחו לשכנע את שר הביטחון החדש להפר את עצתם בגזירת השמד?

כל כך היינו רוצים לדעת שזה מה שעומד מאחורי נאום המחאה על המוחים, אבל ליברמן מספר סיפור הפוך. כך בדיוק נאם הוא בשבוע שעבר בכינוס חיילי הנח"ל ה"חרדי": "ההתחלה בכל מלחמה זה לפרוץ. מי שפורץ את הדרך, אחר כך כבר כולם נכנסים והולכים בתלם אחריו. באמת פרצתם דרך. אין לי מילה אחרת. אין לי ספק שפה יהיו לוחמים טובים. יום אחד אולי יהיה לנו רמטכ"ל חרדי. פעם חלמנו על רמטכ"ל תימני, עכשיו נחלום על רמטכ"ל חרדי ".

סדנא דארעא חד הוא. כמו יו"ר המפלגה החרדית, גם יו"ר מפלגת העולים החילונית הקדיש את עיקר נאומו למחאה כנגד המוחים: "אני באתי לכאן להביע את ההוקרה וההערכה. כי בנסיבות שלכם לעשות את הבחירה הזאת, לקבל את ההחלטה הזאת – זו החלטה לא פשוטה. אני יודע כמה אנחנו, לצערי, נתקלים בדעות קדומות, ועד כמה אנחנו נאלצים להילחם בתופעות פסולות של כל מיני שיימינגים וגינויים וניסיונות להביך את אלה שמשרתים בצבא. הדבר הזה פשוט לא סביר בעליל. כל מי שבשם תורה מנסה להוקיע, מנסה לעשות שיימינג לחיילים – הוא פשוט עוסק בעבודה זרה... וזה דבר שאנחנו כצבא נלחם בו בכל הכוח. לא נשלים עם זה ולא נקבל את זה".

כאן הגיע שר הביטחון, נשוא תקוות המתגברים על יצרם, לשורת המחץ: " דיברנו על 5,000 חיילים חרדים היום בצה"ל? אני מקווה ששנה הבאה נדבר פה על 10,000 חיילים, שאנחנו משנה לשנה נכפיל. הלוואי ואנחנו כהנהגה נהיה ראויים לאותו מאמץ, לאותו מעשה שעשיתם, ואנחנו לרשותכם".

ועוד מילה אחת לליברמן: איווט, יהיה רמטכ"ל חרדי, כמו ש'היה' רמטכ"ל תימני. לא רק בגלל שאתם שונאים חרדים ממש כפי שאתם גזענים. אלא פשוט, כי אין מושג כזה של "צבא חרדי" ובוודאי לא "רמטכ"ל חרדי".

כי גם כשאתה יודע ללהג על כך שאתה פועל בשם ה"יהדות", הרי שגם אתה בעצמך מבין שיהודי אמיתי לא מתייצב. יהודי אמיתי לא משרת בצבא שלך. יהודי אמיתי לא מחליף את באר המים החיים בבור נשבר. נחמד מצד פיקודיך שמשתדלים למצוא תמיד חייל בעל קלסתר חרדי, כדי לצלמו מכל זווית אפשרית, אבל גם זה לא יעזור לכם. אנחנו נבלה אתכם", מסיים המאמר העוקצני.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר