סיפורו של האיש בעל שלושת הלבבות

נוף שדה שלבו הפסיק לעבוד זכה להשתלת שני לבבות מלאכותיים כשהוא ממתין בינתיים להשתלת לב שתציל אותו תחסוך ממנו את הצורך להסתובב עם 2 בטריות (בריאות)

נוף שדה ושתי הבטריות החיצוניות (צילום: יריב כץ, ynet)

נוף שדה (23) מהישוב חיננית בצפון השומרון, נושא החל מלפני כשבועיים בתואר שרק הוא ועוד חמשה אנשים בעולם נושאים: יש לו שלושה לבבות, אחד טבעי ושניים מלאכותיים.

"לפני כשנה, במהלך השירות הצבאי, סבלתי משלשולים והקאות. הלכתי להיבדק במרפאה ובמקרה אמרתי לרופא שיש לי גם לחצים בחזה. הוא שלח אותי לבדיקת א.ק.ג", הוא מספר ל'ידיעות אחרונות'.

כשהגיעו תוצאות הבדיקות – הופנה נוף לבית־החולים "הלל יפה" לסדרת בדיקות, שבהן אובחן כי הוא סובל מאי ספיקת לב. שדה היה המום. "עד שאבחנו לי את המחלה הייתי בכושר מעולה. הייתי רץ שלוש פעמים בשבוע ועוסק בפיתוח גוף", הוא מספר.

במהלך השנה האחרונה מצב הלב שלו הלך והתדרדר. "לפני כמה שבועות הרגשתי ממש לא טוב ואושפזתי תשעה ימים בהלל יפה", מספר נוף, "כשהמצב החמיר, הועברתי אותי לבית־החולים שיבא. לפני כחודש הגיע אלי פרופ' לביא ואמר שאין מנוס: אני חייב השתלת לב מלאכותית כי הלב שלי טוטאל־לוס".

בניגוד להרבה מקרים שבהם משתילים לב מלאכותי זמני – אצל נוף הושתלו לפני כשבועיים שני לבבות מסוג "HeartMate 3", הדגם שנחשב למתקדם בעולם. כל מכשיר כזה הוא בעצם משאבה מכנית, המושתלת כולה בתוך הגוף למעט כבל הזנת אנרגיה וניטור שיוצא מדופן הבטן. מקצה אחד של כל מכשיר שואבת המשאבה דם מאחד החדרים, ומהקצה השני מזרימה אותו לשורש אבי העורקים.

ההחלטה לבצע השתלה כפולה נבעה מכך שהלב המקורי שלו חדל מלתפקד לחלוטין, בעוד שלרוב נפגע רק חדר אחד וכאן היה צורך בהחלפת שני החדרים. הניתוח בוצע על ידי פרופ' יעקב (ג'יי) לביא, מנהל יחידת השתלות לב וסגן מנהל המחלקה לניתוחי לב בשיבא, בסיוע ד"ר יבגני פוטבוב שהגיע במיוחד מברלין.

לפני מספר ימים השתחרר נוף מבית־החולים והרופאים מופתעים מהמהירות שבה התאושש. הוא מסתובב עם שתי תיקים, שמכילים צמד סוללות נטענות חיצוניות שמתחברות למשאבה באמצעות אותו חוט היוצא מהבטן. "זה לא פשוט להסתובב עם שני לבבות. זה כבד, ואני עדיין צריך להתאושש מהניתוח המורכב", הוא אומר.

לאחר שירגיש טוב יותר צפוי נוף לעבור לתחילת רשימת הממתינים להשתלה ולקוות שתימצא עבורו תרומת לב.

בשבוע שעבר הוחלט להכניס לסל הבריאות עשרה מכשירי לבבות מלאכותיים, אבל מסוג פחות מתקדם. הסיבה: לב מלאכותי חדיש – כמו זה שהושתל אצל נוף – עדיין לא אושר על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי. "אני קיבלתי את הלב בזכות סיוע של בית־החולים", הוא אומר, "ואני שמח שהשנה הוחלט להכליל את נושא הלבבות המלאכותיים בסל הבריאות על מנת לעזור לאנשים נוספים שנמצאים במצב שלי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר