מאמרים שפורסמו בבלוג הועתקו מאתר אחר – ויוסרו

תביעה על הפרת זכויות יוצרים שהגישה חברה המפעילה אתר מידע לגיל השלישי התקבלה באחרונה בבית המשפט המחוזי. השופט קבע שהנתבעת, חברת "דאטה פרו" שמפעילה בלוג עבור "מכבי" פרסמה מאמרים כמעט זהים למאמרי התובעת (משפט)

מערכת פסקדין | כיכר השבת |
ניתן צו מניעה האוסר שימוש במאמרים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

חברת "אתיקה השקעות" מפרסמת מזה כ-9 שנים מאמרים בשני אתרי אינטרנט שבבעלותה המיועדים לבני הגיל השלישי: אתר "מענה" ואתר "מרכז מידע גיל הזהב".

לפני כשלוש שנים היא הגישה באמצעות עוה"ד סער גרשוני ולירון לזר תביעה כנגד חברת "דאטה פרו" העוסקת בין היתר בתקשורת שיווקית ומפעילה בלוג עבור קופת חולים "מכבי". לטענתה, הנתבעת העתיקה ממנה קטעים שלמים משלושה מאמרים המפורסמים באתרה: "טיפול מיני", "ספורט בגיל הזהב" ו-"לימודים בגיל הזהב".

התובעת סיפרה שהמאמרים נכתבו עבורה על ידי כותבי תוכן שהעסיקה בשנים 2007-2008. לטענתה, הנתבעת פרסמה בבלוג קופת חולים מכבי ארבעה מאמרים כמעט זהים שרק ניתנה להם כותרת שונה: "ארבעת המינים", "מתאים לי טיפול מיני", "למקומות היכון צא" ו-"סטודנטים נצחיים".

התובעת ביקשה לחייב את הנתבעת להסיר את המאמרים הללו ולפצות אותה בהתאם לחוק זכויות יוצרים.

עו"ד סער פלינר טען בשם הנתבעת שזכויות היוצרים במאמרים כלל אינן שייכות לתובעת והיא בעצמה העתיקה אותם. עוד לדבריה, לא מדובר ב"יצירה" מוגנת לפי חוק זכויות יוצרים שכן במאמרים יש אך ורק ריכוז של מידע ונתונים הידועים לכל.

הנתבעת הוסיפה שגם אם יימצא שלתובעת זכות יוצרים במאמרים, היא לא הפרה את זכותה שכן היא פרסמה את המאמרים באתרה בהתאם להסכמות בין הצדדים מ-2009.

אותה גברת

השופט מגן אלטוביה מבית המשפט המחוזי בתל אביב ערך השוואה בין המאמרים והשתכנע שמדובר ב"אותה גברת בשינוי אדרת".

לדבריו, גם אם במאמרי הנתבעת הנוסח מעט שונה והכותרת אחרת, מדובר בשינויים "קוסמטיים" ומבחינה מהותית מדובר בהעתקה אחת לאחת של פסקאות ומשפטים ממאמרי התובעת.

השופט קיבל את עמדת התובעת שהמאמרים נכתבו עבורה על ידי כותבים שכירים ושהיא שילמה עבורם כמה מאות שקלים. בנסיבות אלה הוא קבע שהיא בעלת הזכויות בהם.

במקביל, השופט דחה את טענת הנתבעת שבעבר הצדדים הגיעו להבנות כלשהן ביחס לפרסום המאמרים.

לפיכך קבע השופט שבפרסום שלושה מבין ארבעת המאמרים באתרי האינטרנט שבבעלותה ובניוזלטר שחילקה הנתבעת הפרה את זכות היוצרים של התובעת.

עם זאת השופט השלא הייתה הפרה של זכויות יוצרים ביחס למאמר "לימודים בגיל הזהב" מאחר שיש בו רק עובדות ונתונים לגבי מוסדות לימוד ומדובר ברשימה חסרת מקוריות או יצירתיות.

בסיכומו של דבר נתן השופט צו מניעה קבוע האוסר על הנתבעת לעשות שימוש במאמרים "ארבעת המינים", "מתאים לי טיפול מיני", ו-"למקומות היכון צא" והורה לה להסירם לאלתר מאתרי האינטרנט שלה.

כמו כן היא חויבה לשלם לתובעת פיצוי של 3,000 שקל על הפרת זכויות יוצרים בתוספת הוצאות ושכ"ט עו"ד של 3,640 שקל.

עורכי דין זכויות יוצרים • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבים: מערכת פסק דין

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר