המאבק משתלם

מחירי הנשק הבלתי חוקי זינקו משמעותית

בשנה האחרונה מנהלים כוחות הביטחון מלחמת חורמה נגד המפעלים הפלסטיניים שבהם מיוצר נשק בלתי חוקי. התוצאה: עלייה תלולה במחירים של כלי הנשק הבלתי חוקיים (ביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: דוברות שב"כ)

הפעילות המוגברת, שמתבצעת בשטחי יהודה ושומרון בשנה האחרונה, החלה בעקבות העלייה במספר הפיגועים שבהם היה שימוש בנשק חם, למשל הפיגוע במתחם שרונה, שבו נרצחו ארבעה ישראלים ביריות.

במערכת הביטחון מסבירים כי על אף שמרבית כלי הנשק שמיוצרים בקרב הפלסטינים נקנים למטרות פליליות, אולם הקלות הבלתי נתפסת שבה אפשר להשיג רובה ביהודה ושומרון גם לשם ביצוע פיגוע, הובילה למסקנה כי צריך לטפל באופן יסודי בתעשיית ייצור הנשק ומהיסוד.

כדי להבין עד כמה פשוט היה פשוט להשיג נשק, צריך להפנים את הנתון הבא: החליפות המהודרות שאותן לבשו שני המחבלים הפלסטינים שביצעו את הפיגוע במתחם שרונה, שהקשו על זיהויים כמחבלים, עלו להם יותר מאשר הרובים שאיתם הם ביצעו את הפיגוע הרצחני.

וכך במהלך שנת 2016 נסגרו 45 מפעלים שייצרו נשק וכדורים בצורה לא חוקית והוחרמו 450 כלי נשק. מידי יום דווח על ידי דובר צה"ל על כלי נשק שנתפסו ובתי מלאכה שציודם הוחרם והם נסגרו לחלוטין.

נשק שנתפס (צילום: דובר צה"ל)

הקושי להשיג נשק בעקבות הפשיטות על מפעלי הייצור הוביל לכך שמחיריהם של חלק מכלי הנשק הוכפלו ואף שולשו ויותר. על פי הדיווח ב-ynet, מחירו של רובה קרלו מייצור עצמי שעלה לפני שנה 1,500 שקלים עולה כיום 7,000 שקלים. מחירו של אקדח שעלה עשרת אלפים שקלים הכפיל עצמו, רובה מאולתר מסוג קלצ'ניקוב שמחירו לפני שנה היה 25 אלף שקל עולה כיום 40 אלף שקל ורובה מסוג M-16 שעלה לפני שנה 50 אלף שקל עולה כיום כבר 80 אלף.

מפעלי הנשק הללו נבנו פעמים רבות מתחת לבתים כשהכניסה אליהם היא דרך פתח צר וקטן שמוסתר ברצפת הבתים. מכיוון שבמפעלים הללו ישנן מכונות כבדות וגדולות מאוד, הדרך היחידה להכניסן לשם הייתה לבנות קודם את מפעל הנשק ולקבע את מכונות הייצור ורק לאחר מכן לבנות מעל המפעל את הבית עצמו.

בית מלאכה שנתפס (צילום: דובר צה"ל)

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול (שלישי) בהערכת המצב הביטחונית באוגדת איו"ש לנושא הנשק הבלתי חוקי.

"ב-2015, כמעט שלא היו תפיסות של בתי מלאכה. ב-2016 היו 43 תפיסות כאלה - החרמת ציוד, מעצר אחראים, סגירת בתי מלאכה. יש כאן מאמץ גדול מאוד שלנו למנוע את הייצור והפיזור של כלי נשק, שהם כמובן מביאים לאסונות גדולים. גם בתפיסת כלי נשק, רובים וכדומה, הייתה עלייה דרמטית, אבל יש לנו עוד אתגר גדול לפנינו", אמר נתניהו.

"מדד אחד שיגיד לכם הרבה מאוד", המשיך ראש הממשלה, "הפיגוע בשרונה היה לפני כשנה. בעקבות הפעולות שנעשו כאן בתפיסת בתי המלאכה, בפעילות התערבותית יזומה אל מול כל שרשרת הייצור ושרשרת הפיגועים, עלה מחיר כלי הנשק פי שישה בשנה אחת של אותם קרלונים ואמצעים אחרים. אין לכם אינדיקציה טובה יותר ליעילות של הפעילות, אם כי אני אומר לכם, אין דבר כזה הצלחה הרמטית, ולצערנו, עדיין יש לנו איומים, ומעת לעת ניסיונות של פיגוע ירי ביהודה ושומרון, אבל המערכת פה עובדת והיא עובדת בנמרצות גדולה מאוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר