חשיפת כיכר השבת

ביטול הגט מצפת: בג"ץ הוציא צו נגד כינוס בית הדין הגדול

בית משפט העליון דן בעתירה נגד בית הדין הגדול כדי למנוע את התכנסותו על הגט הבעייתי מצפת, כפי שנחשף ב'כיכר השבת'. השופטים ביקרו בחריפות את ההליך והוציאו צו על תנאי (חדשות בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
שופטי העליון, הבוקר (צילום: ישי כהן, כיכר השבת)

בית המשפט העליון דן היום (רביעי) בעתירה נגד בית הדין הגדול, עתירה המבקשת למנוע מבית הדין הרבני הגדול להתכנס ולדון בפרשת גט הזיכוי של הרב אוריאל לביא מצפת.

עיקר טענת העותרים הינה כי העותר - צד ג' - לא קשור לעתירה. דבר כוונת נשיא בית הדין הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף לכנס את בית הדין לעניין, נחשף לראשונה ב'כיכר השבת'.

במהלך הדיון היה אפשר להבין כי שלושת השופטים בראשות המשנה לנשיאה אליקים רובנשטיין מתכוונים לדחות את העתירה ולא לאפשר לבית הדין הגדול לדון בערעור של צד ג' על הגט, במיוחד לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדבליט הודיע שדעתו דומה לזה של העותרות.

עו"ד רפאל שטוב, המייצג את המערער, שנחשף לראשונה במהלך הדיון - אברך חרדי צעיר, התקשה לשכנע את השופטים בטענותיו.

המערער ראובן כהן

המשנה לנשיאת העליון, השופט אליקים רובינשטיין, מתח ביקורת חריפה במיוחד על הכוונה לדון מחדש בבית הדין בכשרות "הגט מצפת" שהתיר אישה מעגינותה לאחר 7 שנים. "יחזירו אותה למצב של עגונה? שומו שמים! למה?! ומה היה קורה אם היא הייתה נישאת בינתיים? זה עניין אנושי כל כך רגיש של סופיות הדיון! התמונה לא נראית טובה. על פניו נראה שהדיון (שבית הדין מתכוון לכנס. י"כ) לא כל כך במקומו", תקף רובינשטיין.

רובינשטיין התייחס למחלוקת ההלכתית סביב הגט ואמר כי "בית הדין אינו מקום לסימפוזיונים אלא להכרעה בדין. עשה ימי עיון, כתוב מאמרים - אבל למה להתעסק עם זה?".

השופט רובינשטיין התייחס גם לטענות בדבר חוסר הקשר של המערער לתיק ואמר ליועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים: "אדוני מכיר מקרה אחד מהעבר שבו בא אדם מן הרחוב שלא שייך לתיק כהוא זה ומגיש ערעור ובית הדין דן בזה? היו מראים לו את הדלת מיד. מי היה נוגע בזה? איזה מעמד יש לו בסיפור הזה? להביא 11 דיינים והכל? אני מבין שזה ויכוח הלכתי, מאה אחוז, אבל בהליך בבית הדין?".

גם השופט חנן מלצר תהה האם קרה אי-פעם שבית הדין הרבני הגדול קיים דיון עקרוני כלשהו בהרכב מורחב של 11 דיינים. נציג בתי הדין עו"ד רכס הודה כי אינו מכיר תקדימים שכאלה - לא של דיון בערעור שהגיש צד ג' ולא של כינוס פורום רחב כל כך. על כך השיב מלצר: "לא היה מקרה כזה ולא ראוי שיהיה".

רובינשטיין הוסיף אחריו בבדיחות הדעת ואמר לצחוקם של הנוכחים: "לא היה כלום כי אין כלום", בדומה למטבע הלשון של נתניהו בתקופה האחרונה בנוגע לחקירותיו.

השופט מלצר הדגיש: "‏אנחנו מאוד מכבדים את בית הדין האזורי והגדול, מי שמכיר את פסקי הדין שלנו יודע את זה. יתר על כך, כשעו"ד בתיה כהנא דרור פגעה בכבודו של הראשון לציון הגר"י יוסף השופטים ביקשו ממנה לעצור וזאת חזרה בה מהדברים".

עו"ד שטוב המייצג את המערער טען שהשופטים מגחכים על הדיינים. השופט רובינשטיין זעם עליו ואמר: "אדוני יזהר בלשונו, אף אחד לא גיחך. ‏⁦‪אם אדוני רוצה ליצור אווירה של התנצחות זה לא יאופשר".

שטוב הזהיר כי אין רבנים התומכים בפסק הדין של הרב לביא ויכול להיווצר מצב שבו אם יהיו ילדים לפי דעות רבות הם יחשבו כממזרים.

השופטים החליטו בסיומו של הדיון להוציא צו על תנאי למשך 21 יום לפיו עד לקבלת החלטה אחרת בית הדין לא יוכל לדון בנושא. מדובר בצו בהסכמת בתי הדין בכדי שיהיה זמן לדון עם היועמ"ש בנושא ולבדוק את הנושא לעומקו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר