אירופה מפגינה נוכחות

ועידת פריז תפתח: 72 מדינות נגד טראמפ

בוועידה, ללא ישראל והפלסטינים, מתוכננת לצאת החלטה כנגד רצונו של הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים ובעד פתרון שתי המדינות (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לא ברור מה אירופה מנסה להשיג בוועידת פריז שתפתח הבוקר (ראשון) בלי ישראל, בלי הפלסטינים, בלי הממשל האמריקני החדש ובעצם בלי כל השחקנים המרכזיים במשא ומתן אפשרי עתידי. לטענת הצרפתים המארגנים, 72 המדינות שכן ישתתפו בה צפויות לשלוח מסר לטראמפ וישראל כי אירופה אינה מתכוונת להותיר את הבמה בנושא לאמריקאים.

בסיכום הוועדה עשויה להתפרסם הצהרה שבה אותן מדינות משתתפות יזהירו את דונלד טראמפ מהעברת שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים. בישראל תקפו את ההחלטה על כינוס הוועידה, ומוחים פרו-ישראלים יפגינו בפריז בזמן הנאומים.

"זו תהיה החלטה חד-צדדית שעלולה להסלים את המצב על הקרקע", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס דיפלומט צרפתי בכיר כשהתייחס לנושא העברת השגרירות המתוכננת. "חמישה ימים לפני שהוא נכנס לתפקיד הנשיא, זה לא זניח שיותר מ-70 מדינות קוראות לפתרון שתי המדינות, כשהממשל שלו יכול ליישם צעדים מעוררי מחלוקת שעלולים להסלים דברים".

הפלסטינים מרוצים כמובן מהוועידה שצפויה להיות מוטה במיוחד לטובתם. הנשיא הפלסטיני אבו מאזן בירך על קיום הוועידה ואמר כי בראיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו" כי "ייתכן שהוועידה היא ההזדמנות האחרונה ליישם את פתרון שתי המדינות".

אבו מאזן, שנפגש לפני הוועידה עם האפיפיור ברומא, איים כי אם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יממש את הבטחתו ויעביר את שגרירות ארה"ב מתל-אביב לירושלים, הפלסטינים עשויים לבטל את הכרתם במדינת ישראל. בישראל כמובן לא מתרגשים במיוחד מההכרה הפלסטינית חסרת כל המשמעות שלא הועילה לישראל מאומה עד היום.

גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד - שיעזוב את תפקידו בחודש מאי וזוכה לאחוזי פופולריות נמוכים מאוד במדינתו - יודע שהוועידה היא סמלית בלבד. איש לא מצפה לפריצת דרך מדינית, ומטרתה הכמעט יחידה היא להציג לטראמפ ניסיון בינלאומי משותף לחזרה לתהליך השלום, לפני כניסתו לתפקיד הנשיא ביום שישי. עבור ממשל אובמה, הוועידה היא סיום עגום ומאכזב לשמונה שנות מגעים כושלים בין ישראל לפלסטינים ללא שום התקדמות ואף עם צעד אחורה וקיפאון קשה.

צרפת אמרה כי המטרה של הוועידה אינה לכפות דבר מה על ישראל או על הפלסטינים, ושבסופו של דבר, רק שיחות ישירות בין הצדדים יכולים לפתור את הקונפליקט. אבל ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בחריפות את אותה ועידה בינלאומית, שמתקיימת ימים ספורים לפני כניסתו לתפקיד של טראמפ, ופחות מחודש אחרי החלטת מועצת הביטחון נגד ההתנחלויות ונאומו התקיף של מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, שישתתף בוועידה.

"‎זוהי ועידה מיותרת, סרק, ככה לא עושים שלום", אמרו בתגובה גורמים מדיניים בכירים בירושלים. "‎ועידות בינלאומיות והחלטות באו"ם רק מרחיקות את השלום כי הן מעודדות את הפלסטינים להמשיך לסרב למשא ומתן ישיר עם ישראל. ‎הדרך היחידה להגיע לשלום היא באמצעות משא ומתן ישיר בין הצדדים, כפי שנעשה עם מצרים וירדן".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר