נערכים ל-20 לחודש

שליח טראמפ למזרח התיכון: חתנו היהודי ג'ארד קושנר

הנשיא הנבחר דונלד טראמפ שב והצהיר כי ימנה את חתנו היהודי ג'ראד קושנר לשליחו למזרח התיכון כשהוא מוסיף כי קושנר הוא בעל "כישרון טבעי בסגירת עסקאות" (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ג'ארד קושנר ואשתו איוונקה (צילום: שאטרסטוק)

נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, שייכנס לבית הלבן ביום שישי הקרוב, הכריז כבר במספר ראיונות כי חתנו היהודי ג'ארד קושנר יהיה שליחו למזרח התיכון. "קושנר יבטיח עסקה עם ישראל שאף אחד אחר לא הצליח. הוא כישרון טבעי בסגירת עסקאות", אמר טראמפ ל'בילד' הגרמני.

בראיון אחר ב'טיימס אוף לונדון' שפורסם הלילה (שני) אמר טראמפ כי הוא תומך בהסרת את הסנקציות נגד רוסיה, במסגרת הסכם גרעין עם נשיא המדינה ולדימיר פוטין שבמסגרתו תצמצם את ארסנל הנשק שלה. טראמפ אמר כי ברצונו "להקטין באופן משמעותי" את כמות הנשק הגרעיני של שתי המעצמות – רוסיה וארצות הברית.

"הם הטילו סנקציות על רוסיה – בואו נראה אם אנחנו יכולים לעשות עסקאות טובות עם רוסיה. קודם כל, אני חושב שצריך להיות הרבה פחות נשק גרעיני, זה חלק מזה", אמר טראמפ.

במקביל, ביקר הנשיא הנבחר בריאיון את מעורבותה של רוסיה במלחמת האזרחים בסוריה ומתח עליה ביקורת נוקבת. "זה דבר רע מאוד, שהוביל למצב הומניטרי נוראי", אמר.

גם בריאיון ב'טיימס אוף לונדון' התייחס טראמפ למזרח התיכון ולזווית הישראלית, והפציר בבריטניה להטיל וטו על כל החלטה במועצת הביטחון של האו"ם המבקרת את ישראל. בנוסף, אמר שוב כי ימנה את חתנו, ג'ארד קושנר, למתווך בהשגת השכם שלום במזרח התיכון.

בריאיון התייחס הנשיא הנבחר גם לנושאי בריטניה ואירופה והביע תמיכה מופלגת ביציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, ואף חזה כי מדינות נוספות ביבשת יצטרפו למגמה. "ה'ברקזיט' יתברר כדבר נפלא. אני חושב שאנשים רוצים זהות משלהם. אז אם אתם שואלים אותי, אני מאמין שמדינות נוספות יעזבו", אמר.

את תוצאות משאל העם בבריטניה, שבהן הוכרע כי המדינה תעזוב את האיחוד, ייחס טראמפ למשבר הפליטים ביבשת. "אם לא היו מכריחים אותם לקלוט את כל הפליטים, כל כך הרבה מהם עם כל הבעיות בהן זה כרוך, אני חושב שלא היה ברקזיט", טען. "זה היה הקש ששבר את גב הגמל".

"אני לא חושב ששמירת אירופה מאוחדת תהיה משימה קלה כמו שאנשים חושבים", הוסיף. "אם מהגרים ימשיכו לנהור לחלקים שונים באירופה, אני חושב שיהיה קשה מאוד לשמור עליה מאוחדת, כי אנשים כועסים על זה", אמר, ואישר את הדיווחים כי ייפגש עם ראש הממשלה, תרזה מיי, מיד לאחר השבעתו לתפקיד ב-20 בינואר.

בהקשר זה, תקף טראמפ את מדיניותה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שאפשרה את כניסתם של כ-890 אלף מהגרים, רובם פליטים ממלחמת האזרחים בסוריה, למדינה ב-2015. "אני חושב שהיא עשתה טעות אחת קטסטרופלית, וזה לקבל את כל האנשים הבלתי חוקיים האלה מאיפה שהם לא הגיעו", אמר, אך הוסיף כי הוא רוחש "כבוד רב" למרקל.

מבחינת ישראל, התנהלותה של בריטניה בכל הנוגע לנושא המשא ומתן עם הפלסטינים מעודדת. אמש, סירבה בריטניה לחתום על הצהרת הסיכום של ועידת השלום הבינלאומית בפריז, שנערכה ללא נציגים מישראל, מהרשות או מטעם ממשל טראמפ. בניגוד למרבית המדינות המשתתפות, בריטניה לא שלחה את שר החוץ שלה בוריס ג'ונסון ואף לא את השגריר בפריז.

בהודעה רשמית שנמסרה ממשרד החוץ בלונדון, נמסר כי "הוועידה הזאת מסתכנת בהקשחת העמדות, בעת שבה יש לעודד את התנאים לשלום. לכן נכחנו כמשקיפים בלבד ולא חתמנו על הצהרת הסיכום".

"בריטניה נותרה מחויבת להשגת פתרון שתי המדינות", נמסר. "אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתקדם היא דרך חזרה למשא ומתן בילטראלי, שמתחשב בכל המכשולים לשלום ובדאגות הלגיטימיות של שני הצדדים. לפיכך, יש לנו השגות ספציפיות בנוגע לוועידה בינלאומית שאמורה לקדם את השלום בין הצדדים בלי לכלול אותם - ובהחלט זו שכונסה היא בניגוד לרצונם של הישראלים - ונערכת רק כמה ימים לפני חילופי הממשל לנשיא אמריקני חדש, כשארצות הברית תהיה הערבה לכל הסכם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר