להתמודד ולא לפחד

גילוי מוקדם הוא המפתח למיגור סרטן הנשים

אחת מכל שמונה נשים מקבלות את המחלה הארורה, ולמרות המודעות הגבוהה עדיין לא הולכות לבדיקה הפשוטה שעורכת דקות ספורות בלבד. רוב המקרים של גילוי מוקדם הביאו להחלמה מלאה. הגיע הזמן לדבר על מה שצריך לדבר (בריאות, שיווקי)

להיבדק באופן שגרתי ולמנוע את המחלה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

סרטן הנשים יותר שכיח ממה שחושבים, והגילוי המוקדם יכול להביא להחלמה מהירה. אילו בדיקות צריכות להיעשות, ומה קורה כאשר מגלים גוש חשוד?

זהו נושא שלפעמים לא נעים לדבר עליו, אך מחמת חשיבותו הכנו את כל השאלות והתשובות שיכולות להיות עם ד"ר אורה רוזנגרטן, מנהלת היחידה לאונקולוגיה גינקולוגית בשערי צדק.

בדיקות ואבחונים לגילוי המחלה

מפתיע לגלות עד כמה סרטן הנשים שכיח. אחת מכל שמונה נשים עלולה לחלות במחלה הקשה. אולם, כשם שהמחלה היא שכיחה - כך הסיכויים להחלמה גבוהים ככל שמגלים אותה מוקדם.

מכאן החשיבות שיש למודעות סרטן הנשים ועד כמה גילוי המחלה בתחילת דרכה יכול להביא להחלמה מלאה.

לפעמים בדיקה גופנית פשוטה אצל הרופאה יכולה להביא לגילוי גושים חשודים ולהמשך טיפול למניעת התפתחות הסרטן.

חשוב לדעת שלא כל גוש הוא סרטני. למשל אצל נשים צעירות יכולים להיות שינויים עם המחזור בחלק הגוף העליון שאינם שייכים למחלה.

בדיקת ממוגרפיה

הבדיקה היא למעשה צילום רנטגן פשוט. כלומר – אם יש חשש לגוש חשוד , או שהרופאה רוצה לבצע ברור מעמיק – מבצעים בדיקת רנטגן שבה ניתן לזהות את רוב הגושים וגם לאבחן אם הם ממאירים.

הרבה נשים אינן הולכות להבדק בשל עומס רב וחסר בזמן במשך היום. לכן צריך לדעת שהבדיקה אצל הרופאה אורכת מספר דקות בלבד . בדיקת הממוגרפיה גם היא אינה ארוכה.

אם בממוגרפיה מוצאים גושים שהם חשודים – מבצעים ביופסיה : מחדירים מחט למקום החשוד ולוקחים דגימה של הרקמה שתישלח למעבדה פתולוגית כדי להגיע לאבחון מדוייק.

ואם כבר גילינו, מה עכשיו?

אם המחלה מוגבלת , היינו שהסרטן לא התפשט מעבר לאבר שבו הוא התחיל – אז המטרה היא לטפל באופן נקודתי וגם למנוע התפשטות נוספת. מבצעים נתוח על מנת להסיר את הגידול .

ברוב המקרים כיום ניתן להסיר רק את הגידול ואין צורך להסיר את כל האבר שבו הופיע הגידול – ונעשים מאמצים רבים לשמר על שלמות האבר. ישנם מצבים שבם לא ניתן לשמר את האבר , ולפעמים גם האשה בוחרת בכך – ואז מבצעים כריתה מלאה.

ברוב המקרים שבם נמצא סרטן – האשה תקבל טיפולים נוספים שתפקידם למנוע חזרה מקומית או התפשטות נוספת. הטיפול יכול להיות טיפול כמותרפי – אבל היום חלק גדול מהנשים אינן זקוקות לטיפול כמותרפי. יתכן גם טיפול הורמונלי – שניתן בכדורים. המטרה היום היא למזער עד כמה שאפשר את הנזקים מהטיפול וגם את חוסר הנוחות.

האם ישנו קשר בין המחלה לפוריות?

אין קשר ישיר בין המחלה לפוריות. גם אין עליה בסכון למחלה עם הריון. נהפוך הוא - ידוע שנשים שהרו בגיל צעיר , או שעברו הרבה הריונות – נמצאות דווקא בסיכון נמוך יותר לפתח את המחלה מאשר נשים שלא הרו או שהרו לראשונה בגיל מבוגר (אבל זה אינו גורם שמבטיח שהמחלה לא תתפתח).

אם אשה כבר חלתה והחלימה ממחלתה – הרופאים לרוב ימליצו להמתין בין מיגור המחלה לבין ההריון הבא תקופה שמאפשרת בטחון.

קיימת אפשרות שהטיפולים במחלה יפגעו בפוריות – ולכן לנשים צעירות שהן בגיל הפוריות מומלץ להתייעץ עם רופא מומחה בתחום לפני תחילת הטיפול.

גנטיקה וסרטן הנשים

קיימת סטיגמה לפיה סרטן זה עובר בצורה גנטית. למעשה – ברוב המקרים של המחלה לא ידוע לנו מדוע האשה חלתה. גורמי סיכון נוספים שיכולים להעלות את הסכון לחלות בסרטן הם חיצוניים (כמו קרינה ) או שתלויים בהתנהגות ודרך חיים (תזונה לא בריאה , חוסר בפעילות גופנית , צריכת אלכוהול או סיגריות)

רק כ-10% מהמקרים קשורים לגנטיקה של סרטן . במצבים כאלה לרוב (אך לא תמיד) נמצא מספר נשים שחלו במחלה , חלקן לעתים בגיל צעיר. נשים ממשפחות כאלה צריכות להבדק על אחת כמה וכמה – וגם להתחיל להבדק מגיל צעיר יותר.

בדיקת דם פשוטה יכולה לעזר לאתר משפחות שבן יש סכוי מוגבר לסרטן ולאפשר למצא מי הנשים שבסכון שצריכות להבדק.

יש לזכור שמשפחות ממוצא אשכנזי נמצאות בסכון גבוה יותר, בעיקר אם היו נישואים במסגרת קהילה מצומצמת במשך כמה דורות, ושם המודעות צריכה להיות עוד יותר גבוהה.

אז למה נשים לא נבדקות?

על פי ד"ר רוזנגרטן המצב בישראל ביחס לעולם הוא לא רע מבחינת בדיקות הסקר ויש מודעות יחסית גבוהה אצל הנשים לבוא ולהבדק. בין השאר הדבר נובע ממבצעים נרחבים של קופות החולים המעודדות את הנשים לבוא ולהבדק.

ההמלצה כיום היא לכל אישה מעל גיל 50 לעבר ממוגרפיה אחת לשנתיים באופן שגרתי, ולנשים שבמשפחתן יש הסטוריה של המחלה יש להתייעץ עם הרופא אם להתחיל להבדק בגיל צעיר יותר.

ההענות לקריאות הרופאים להבדק היא טובה והיא נמצאות בעליה. למרות זאת – אצל נשים מהמגזר ניתן לשפר את ההענות, לרוב נשים אצלינו מאד עסוקות ולא פנויות ולכן המודעות צריכה להיות גבוהה יותר.

כל אשה יכולה לפנות לקופת החולים שלה למרפאת סרטן הנשים ולבקש להיבדק. הבדיקה כאמור – לוקחת דקות ספורות בלבד.

הכנס בשערי צדק

ביום שישי הקרוב , כ"ב טבת (20.1) יתקיים במרכז הרפואי שערי צדק כנס מיוחד העוסק בסרטן הנשים וההתמודדות עם המחלה. הכנס הוא ללא עלות ופתוח לציבור הרחב.

על פי ד"ר רוזנגרטן – שתישא דברים בכנס בהקשרים של הטיפולים השונים למיגור המחלה, מטרת הכנס היא להביא למודעות לקיום המחלה ולאפשרויות להתמודד איתה . סרטן הנשים עלול לקרות , ולצערנו הוא קורה הרבה.

אולם ישנה גם חשיבות רבה בכנס כדי להוריד את מפלס הפחד מכל מה שקשור לסרטן הנשים. ישנן נשים שלא הולכות להבדק כי הן חוששות מהתוצאות והתהליך שיבוא בעקבותיהן.

מטרת הכנס היא להפחית את אלמנט החרדה על ידי הסברים לגבי האפשרויות השונות להתמודדות עם המחלה וכן להבהיר כמה קיים שתוף פעולה בין הרופאים בתחומים השונים במגוון התחומים שקשורים למטופלת – החל מרגע האבחנה בממוגרפיה , דרך הטיפולים השונים ועד לסיום הטיפול והחזרה לחיי השגרה.

ושוב – הדבר החשוב ביותר : גילוי מוקדם הוא המפתח לסכוי להחלמה. ככל שמגלים יותר מוקדם כך סיכויי ההחלמה עולים. בכ-90% מהמקרים שבם מגלים מוקדם את המחלה ניתן להגיע למיגורה ולהחלמה מלאה.

לפרטים נוספים על הכנס המיוחד במרכז הרפואי שערי צדק, ניתן למצוא כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר