דוח מדאיג

משרד התפוצות: האנטישמיות הולכת וגדלה

דוח חדש של משרד התפוצות שיוצג היום בישיבת הממשלה יראה נתונים מדאיגים על גידול משמעותי במספר האירועים האנטישמיים באירופה ועל מקרים חמורים גם בארה"ב (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מפגין אמריקאי: "היהודים שולטים באמריקה" (צילום: שאטרסטוק)

האנטישמיות בהחלט לא רק נחלת העבר: משרד התפוצות יציג בישיבת הממשלה הבוקר (א') לראשונה דו"ח מיוחד בנושא האנטישמיות שנערך בעזרת מערכת חדישה לניטור אנטישמיות ברשת בזמן אמת וחושף כי המצב מדאיג משהיה.

לפי הדו"ח של משרד התפוצות בשנת 2016 נרשם שיא במספר התקריות האנטישמיות בגרמניה, בין היתר על רקע משבר הפליטים ובעקבות השיפור באיכות הדיווח. מנתוני המשטרה הפדרלית עולה כי בין החודשים ינואר-ספטמבר 2016 דווחו בגרמניה 461 תקריות אנטישמיות. מדובר בעלייה של 200% לעומת 2015 ומרבית התקריות מיוחסות להתחזקות תנועות הימין הקיצוני.

בנוסף עולה מהדו"ח כי השיח האנטישמי בבריטניה הגיע לרמה חריפה וחלחל גם לפוליטיקה. כ-50 חברי מפלגת הלייבור הבריטית הושעו בשנים האחרונות על רקע התבטאויות אנטישמיות וגזעניות. מדובר בפעילים זוטרים אך גם בבכירים כמו ראש עיריית לונדון לשעבר וחבר הפרלמנט לשעבר, קן ליווינגסטון, שאמר כי "היטלר תמך בציונות".

הדו"ח העלה כי במזרח אירופה מתקיים שכתוב של ההיסטוריה וכי השלטונות לא פועלים למיגור התופעות האנטישמיות במדינות. שרת החינוך של פולין, אנה זלבסקה, התבטאה ביולי שעבר בראיון בנוגע לחלקם של הפולנים בטבח היהודים בזמן השואה. לדבריה הראיות ההיסטוריות לכך שפולנים ביצעו מעשי טבח ביהודים הן "דעות מוטות".

יחד עם זאת, מגמה חיובית נרשמה בצרפת. מאמצים נחושים של הממשלה הצרפתית, במסגרת "התוכנית הממשלתית למאבק בגזענות ובאנטישמיות", הביאו לירידה של 65% בתקריות אנטישמיות ולחיזוק תחושת הביטחון של הקהילות היהודיות. למרות זאת, מגמות ההקצנה בימין ובשמאל ממשיכות לייצר אקלים עוין לקהילות היהודיות.

הדו"ח התייחס גם להסתה האנטישמית ברשות הפלסטינית. על פי הדו"ח, ברשות משתמשים באופן שיטתי בנרטיבים אנטישמיים דתיים ואחרים כדי לטפח שנאת ישראלים ויהודים בקרב התושבים. אחד משיאי ההתבטאויות הוא דבריו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במהלך נאום שנשא ביוני בפני הפרלמנט האירופי בבריסל. אבו מאזן טען כי "רבנים בישראל דרשו מהממשלה להרעיל מקורות מים פלסטיניים במטרה להרוג פלסטינים ולאלץ אותם להגר".

לפי הדו"ח, גם בקמפוסים בארצות הברית קיימת סביבה עוינת כלפי ישראל וכלפי יהודים. פעילות של קבוצת "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) הביאה לעלייה של 45% במקרי האנטישמיות בקמפוסים בשנה שעברה. סטודנטים ומרצים יהודים היו חשופים להטרדות ולהתעללות על רקע אנטישמי, לאפליה, לכתובות נאצה וצלבי קרס וכן לתקיפות מילוליות ופיזיות.

גם מספר המקרים שבהם נפגע חופש הביטוי וההתארגנות של סטודנטים יהודים בקמפוסים הכפיל את עצמו. בין היתר בוטלו אירועים פרו-ישראלים או בעלי אופי יהודי על ידי ארגונים ופעילים אנטי-ישראלים. כמו כן סטודנטים יהודים הודו מפעילויות שונות בקמפוסים.

על פי הדיווח ב-ynet המערכת החדשה של משרד התפוצות באמצעותה נוצר הדו"ח המדובר, פותחה באמצעות חברה המנוהלת על ידי ראשי יחידות טכנולוגיות במערכת הביטחון ומעסיקה בוגרי 8200 ויחידות טכנולוגיות נוספות. מדובר במערכת לניטור אנטישמיות ברשת שתציג בכל רגע נתון את השיח האנטישמי ברשתות החברתיות על גבי מפה אינטראקטיבית.

המערכת תדע לומר בזמן אמת כמה פוסטים אנטישמיים נמצאים באוויר ומה המדינה והאזור האנטישמי ביותר. עד כה המערכת קיימה פיילוט מוצלח וניטרה מעל 500 אלף פוסטים אנטישמיים שהגיעו ליותר מ-40 מיליון בני אדם.

המערכת מבוססת על אינטליגנציה מלאכותית שיודעת לנתח טקסטים ונותנת מידע משמעותי על הפוסטים והמשתמשים שמעלים אותם, כל זאת על פי הגדרת האנטישמיות שתקבע הבוקר הממשלה.

האנטישמיות וההסתה ברשת עלו בשנים האחרונות במאות אחוזים ועשרות מילוני בני אדם נחשפים לתכנים הללו ברחבי העולם. החברות הגדולות מסירות פוסטים ומשתמשים שמסיתים לאנטישמיות בעקבות דיווחים של גולשים. בעזרת המערכת החדשה של משרד התפוצות החברות יוכלו לקבל מידע על מנת שיפעלו באחריות להסרת התכנים שמנוטרים בזמן אמת.

המערכת עתידה לשמש גם ככלי דיפלומטי עבור בכירי הממשל ושליחי מדינת ישראל ברחבי העולם, שיוכלו להשתמש בנתונים על מנת לשפוך אור על מצב והיקף האנטישמיות בעולם בפני נציגי המדינות השונות.

בין משתמשי המערכת יהיו גם גופי מחקר, סוקרים ומשרדים ממשלתיים, שייעזרו בה כדי לאפיין ולסווג את האנטישמיות ברחבי העולם כך שבכל רגע נתון יהיה ניתן לעצב מדיניות בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר