מחקר: בשר אדום עלול לגרום למחלת מעיים קשה

מחקר חדש בועט לאוכלי הבשר האדום ישר בצלעות, תרתי משמע, לאחר שמצא כי צריכת בשר מגבירה את הסיכון לפתח מחלת מעיים קשה בשם "דיברטיקוליטיס" (מחקרים, בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
דיברטיקוליטיס" או: חדשות רעות לחובבי הבשר האדום (צילום: Jez Timms)

דיברטיקוליטיס היא מחלת מעיים נפוצה יחסית של סעיפים הנוצרים במעי הגס אשר יכולים להיות דביקים או מודלקים וגורמים לתופעות לוואי כמו בחילות וחום, עצירות / שלשולים, התכווצויות וכאבי בטן.

כ-4 אחוזים מהאנשים שסובלים מדיברטיקוליטיס מפתחים סיבוכים חמורים מידיים או בטווח ארוך, ביניהם כולל התהוות אבצס (שכבה מוגלתית) סביב המעי הגס, נקבים בקיר הבטן ופיסטולה שהיא היווצרות מעבר לא רגיל בין אברים בגוף שאין ביניהם קשר.

בעקבות עלייה במספר החולים בדיברטיקוליטיס, בעיקר בקרב אנשים צעירים, נערך מחקר מקיף למציאת גורמי סיכון נוספים, מלבד אלה הידועים שהם שימוש בתרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקות (NSAIDs), אורח חיים בלתי פעיל, השמנת יתר ועישון.

סיכון מוגבר של 58 אחוזים

המחקר, אותו ערך צוות בראשות ד"ר אנדרו צ'אן מבית החולים הכללי במסצ'וסטס, בוסטון, בחן לעומק גורמים תזונתיים והתמקד בעיקר בהרגלי צריכת בשר, עוף ודגים של 46,500 גברים בגילאי 40-75.

במסגרת המחקר שהתפרש על פני 26 שנה (1986-2012), כל 4 שנים, התבקשו המשתתפים לדווח על הרגלי הצריכה שלהם ב-12 החודשים הקודמים באמצעות סולם נקודות שהורכב מתשובות כמו "לא", "פחות מפעם בחודש", "שש או יותר פעמים ביום".

במהלך תקופת המחקר, 764 גברים פיתחו דיברטיקוליטיס. לאחר בחינת הממצאים, מצאו החוקרים כי המשתתפים שחלו צרכו כמויות גבוהות של בשר אדום, נטו להשתמש יותר בתרופות NSAIDs, עישנו יותר, היו פעילים פחות ונמנעו מסיבים תזונתיים. לעומתם, אנשים שאכלו יותר דגים ועוף נטו ליטול אספירין דווקא, עישנו פחות, ועסקו לעתים קרובות יותר בפעילות גופנית.

החוקרים הגיעו למסקנה שצריכת בשר אדום קשורה לסיכון מוגבר של 58 אחוזים לחלות בדיברטיקוליטיס, כשכל מנת בשר יומית אחראית ל-18 אחוזי סיכון. באופן מפתיע, הסיכונים אינם קשורים בגיל או במשקל.

"הממצאים שלנו עשויים להוות הדרכה תזונתית מעשית לחולים המצויים בסיכון של דיברטיקוליטיס, מחלה נפוצה עם נטל כלכלי קליני ענק" אומרים החוקרים.

כיצד בשר אדום משפיע על הדיברטיקוליטיס?

החוקרים מסבירים כי בשר אדום קשור לרמות גבוהות של פרוטאין C ופריטין - שניהם כימיקלים דלקתיים. בנוסף, הבשר קשור למחלות לב וכלי דם, סרטן וסוכרת, תנאים בהם דלקת משחקת תפקיד מרכזי.

סברה אחרת גורסת כי צריכת בשר אדום משפיעה על סוג של חיידקים הנוכחים במעי - המיקרוביום. לדבריהם, יתכן ששינויים באוכלוסיות של חיידקים אלה משפיע על שלמות רירית המעי ועל התגובה החיסונית.

עם זאת, חשוב לציין כי למרות שהמחקר בחן כמות גדולה של משתתפים, כיוון שהוא תצפיתי, לא ניתן להסיק ממנו סיבה ותוצאה באופן מוחלט. כמו כן, המחקר התמקד רק בגברים והתבסס אך ורק על דיווחיהם, שיכולים להיות מוטעים ולהשפיע על התוצאות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר