ראש ה-CIA לשעבר

"יש לשמור על אופציה צבאית מול איראן"

דייויד פטראוס, ידידו של הנשיא טראמפ התארח בכנס בישראל בו דיבר על סוגיות הביטחון העומדות בפני הממשל החדש כשהוא מצהיר במפתיע על אופציה צבאית נגד איראן (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: אסף מגל, ynet)

ראש ה-CIA לשעבר, הגנרל דייויד פטראוס, ממקורביו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הפתיע כשהצהיר כי "על ארה"ב להיערך לפעולה נגד איראן, אם וכאשר יהיה צורך".

פטראוס התארח אתמול (א') בכנס העשור של המכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, וסיפק הצצה לסוגיות הביטחוניות שעומדות בפני הממשל החדש בוושינגטון.

פטראוס, ששמו נכלל בקרב המועמדים הסופיים לתפקיד מזכיר ההגנה החדש של ארה"ב, אמנם לא קיבל את המינוי הנחשב, אך עדיין נחשב לאחד מאנשיו הקרובים של הנשיא החדש, ואף קיים עמו שיחות רבות בשנה האחרונה שסייעו לעצב את התפיסה הביטחונית של טראמפ.

בשיחה עם ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (במיל') עמוס ידלין, שיבח פטראוס את טראמפ ואת השפעתו החיובית על התמורות הביטחונית באירופה. "בשל הצהרותיו, האירופאים רוצים לראשונה להשקיע יותר בביטחון", אמר. "אולי יכולות להיות השלכות טובות להתנהלותו. אני חושב שהוא מאוד פרגמטי, וכעת הוא צריך למלא את הססמאות במדיניות".

טראמפ צפוי לארח בחודש הבא את ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון כשההזמנה הגיעה בשיחת הטלפון הראשונה בין השניים, כאשר כבר עתה ברור כי נושאים טעונים כמו סיפוח יהודה ושומרון והסכם הגרעין עם איראן, שלו התנגדו השניים, יעלו על הפרק.

לדברי פטראוס, "אמרתי לטראמפ שצריך לחזור על מה שאנחנו רוצים – שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני ושהרפובליקה האיסלאמית תפסיק לחתור להגמוניה שיעית באזור. אם שואלים את מדינות המפרץ, הבעיה הראשונה שלהם היא איראן, ורק לאחר מכן דאעש, תימן, האחים המוסלמים ואז הבעיה הפלסטינית – שהייתה במקום הראשון במשך שנים".

הוא הוסיף וחידד: "על ארה"ב להצהיר שהיא לא תרשה איראן גרעינית, ושהצבא האמריקני יהיה מוכן באזור לפעולה, אם וכאשר. בנוסף, על ארה"ב להכין פעולה משותפת עם בעלות הברית למקרה הצורך".

פטראוס נשאל לגבי האפשרות ששגרירות ארה"ב תועבר לירושלים, והזכיר את ההודעה העמומה של הבית הלבן מאמש. "אני לא יודע איך לפרש את זה, זה נשמע דיפלומטי באופן מרענן מצדו של הדובר. יש כאן הרבה דקויות שלמעשה הרבה יותר משמעותיות ממה שהיה בעבר, כשהייתה הבטחה במהלך מסע הבחירות ואז היה אבדן זיכרון מוחלט. התקווה שלי היא שיכול להיות משהו בין השורות האלו שגם יוכל להרגיע את הרוחות בנוגע לכמה מהאתרים היותר רגישים ולא לבטל את האפשרות לבירה פלסטינית", אמר, והדגיש שהוא מאמין בפתרון שתי המדינות.

טראמפ בסופו של דבר לא מינה את פטראוס לשר חוץ, גם לא לתפקיד אחר בקבינט שלו, אבל העניק לו למעשה הכשר ציבורי לאחר שנאלץ לפרוש מתפקידו ב-CIA בשל פרשה בעייתית בה היה מעורב ובמסגרתה העביר מיילים באופן לא חוקי. טראמפ קירב את פטראוס למקבלי ההחלטות סביב הנשיא וייתכן בהחלט כי בסבב המינויים הבא יקבל תפקיד בכיר.

לפני שהיה ראש ה-CIA היה פטראוס מפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, מפקד הכוח הרב לאומי בעיראק, ומפקד כוחות נאט"ו והכוחות האמריקנים בעיראק ובאפגניסטן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר