אומר ועושה

מוחק את אובמה: טראמפ ביטל את הסכם הסחר

הנשיא החדש, דונלד טראמפ, שהושבע לתפקידו בסוף השבוע ממשיך במחיקת מורשתו של הנשיא הקודם ברק אובמה והפעם בדמות ביטול הסכם הסחר הטרנס-פסיפי (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

לא מבזבז זמן: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם היום (ב') על צו מנהלי שמבטל את חברותה של ארה"ב בהסכם הסחר הגדול וההיסטורי "השותפות הטרנס-פסיפית". ביטול ההסכם שנחשב לאחד מהישגיו הבולטים של אובמה נחשב לאחת מהבטחות הבחירות המרכזיות של טראמפ, שבמעמד החתימה בבית הלבן אמר כי הצו הוא "דבר נהדר לעובד האמריקני".

במהלך מסע הבחירות וגם בנאום ההשבעה הבטיח טראמפ לבטל הסכמי סחר שהובילו לנטישת חברות אמריקניות למדיניות שונות, בראשן מכסיקו, ולירידה במספר העבודות במפעלים אמריקניים. הוא גם איים להטיל מכסים של יותר מ-30% על מוצרים של חברות אמריקניות שעברו לייצר במדינות זרות.

ההסכם הושג ב-2015 באטלנטה לאחר מרתון של שיחות וכשמונה שנות משא ומתן, ומאז ממתין לאישור הקונגרס האמריקני. הסכם הסחר האזורי הושג על ידי ארה"ב, יפן, קנדה, אוסטרליה, צ'ילה, פרו, מכסיקו, מלזיה, ניו זילנד, סינגפור, וייטנאם וברוניי. הוא נועד להביא לביטול חסמי סחר ולקבוע כללים אחידים לאזור שמשתרע מווייטנאם ועד לקנדה.

מיד לאחר ניצחונו המפתיע בבחירות, הציג טראמפ צעדים שונים שיבצע מיד עם כניסתו לתפקיד. אז הודיע כי התכנית שלו כוללת פרישה מהסכם השותפות הטרנס-פסיפי, שאותה כינה "אסון פוטנציאלי לארצנו". טראמפ אמר כי הוא יחליף את ההסכם בהסכמים בילטרליים שיושגו במשא ומתן, ושלדבריו "יביאו עבודות ותעשייה חזרה לשטח ארה"ב".

עם היבחרו ולאחר ציוצי איום בטוויטר, נסוגו כמה חברות מהתוכניות להעתיק את הייצור למדינות זרות. יצרנית המזגנים "קרייר" מאידיאנה ביטלה הקמת מפעל ענק במכסיקו וגם יצרניות הרכב "פורד", "טיוטה" ו"ג'נרל מוטורס" התקפלו מתוכניות דומות. ג'נרל מוטורס הודיעה שתשקיע לא פחות ממיליארד דולר בייצור מכוניות חדשות ופיתוח טכנולוגיה עדכנית בתוך ארה"ב, בעזרת 1,500 משרות חדשות.

כבר בשעות הראשונות אחרי טקס ההשבעה חתם טראמפ על הצו הנשיאותי הראשון שלו - שגם הוא התנגדות למורשת אובמה. הצו נועד להקל את הנטל של רפורמת הבריאות "אובמה-קר" על הרשויות. טראמפ הבטיח להחליף את "אובמה-קר", ולפני כשבוע אישר בית הנבחרים מהלך לקראת חקיקה שתבטל את הרפורמה שנחשבה לבבת עינו של אובמה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר