הגריטה חוזרת

רוצים 5,000 שקלים? תגרטו את הרכב הישן

תכנית חדשה של שר האוצר, משה כחלון, תחזיר את גריטת הרכבים הישנים זאת במטרה להוריד אותם מהכביש בשל העומס בכבישים ובשל הבטיחות הנמוכה שלהם (רכב, כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שר האוצר משה כחלון יוזם מהלך שמטרתו להביא לגריטת מאות אלפי רכבים והורדתם מהכבישים בשנים הקרובות. במסגרת התכנית, שהתפרסמה הבוקר ב'ידיעות אחרונות', יוקצו כספים מתקציב המדינה למתן פיצוי כספי גבוה יחסית לבעלי רכבים שישתתפו בתכנית ויגרטו את רכבם, ויתוכננו תמריצים נוספים להורדת הרכבים הישנים מכבישי הארץ.

מטרת התכנית היא להקל על הצפיפות בכבישים, ההולכת וגוברת מיום ליום, ולהקטין את פליטת הגזים המזהמים והרעילים הגבוהה במיוחד בכלי הרכב הישנים. כמו כן, ברכבים הישנים אין מערכות בטיחות מודרניות ומצילות חיים, ומערכות בלימה אוטונומיות, ולכן במקרה של תאונה נשקפת סכנה גדולה יותר לנוסעיהן.

בכבישי הארץ נעות כיום מאות אלפי מכוניות ישנות, בהן אף כאלו בנות 20־40 שנה. רק מעטות מהן הן מכוניות לאספנות. לפי התכנית, כל בעל רכב ישן בן יותר מ־20 שנה יקבל אלפי שקלים, כנראה 3,000 עד 5,000 שקל, כפיצוי על הגריטה. בנוסף מקבל בעל הרכב החזר של החלק היחסי של אגרת הרכב שנותר עד למועד פקיעת הרישיון. השר כחלון מתכנן תמריצים נוספים שיעודדו את הנהגים לגרוט את רכבם הישן.

המכוניות המיועדות לגריטה יהיו החל משנת ייצור 1998 ומטה. הבעלים יצטרכו להודיע על כוונת הגריטה למשרד התחבורה ולבטל את רישיון הרכב לאחר שהוא יגיע בנסיעה לאתרי גריטה שיפוזרו ברחבי הארץ. עם הבאת הרכב לגריטה וביטול רישיון הרכב יהיה בעל הרכב זכאי לסכום שייקבע בתכנית. הגריטה תתבצע רק לבעלי כלי רכב פרטיים. חלק מהרכבים יפורקו ואחרים יהפכו לגושי מתכת באתרי הגריטה.

התכנית צפויה להקטין מאוד את הגידול המתמשך במספר כלי הרכב בכבישים. כיום בעלי רכבים רבים מעבירים את רכבם הישן לילדיהם או לקרוביהם וקונים רכב חדש או משומש הנע רק שנים ספורות על הכביש. כעת ייגרטו הרכבים הישנים ולא ימשיכו לנוע בכבישים לצד המכוניות החדשות הרבות הנרכשות מדי שנה.

בשנה האחרונה הגיע מספר כלי הרכב החדשים לשיא ונמכרו כ־287 אלף מכוניות חדשות, כ־80,000 מהן רק בחודש דצמבר האחרון. עשרות אלפי מכוניות שוחררו ממכס לקראת מסירתן ללקוחות בתחילת 2017 וישנו חשש כבד לצפיפות אדירה בכבישים.

בישראל הופעלה בעבר תכנית גריטה של כלי רכב בני 20 שנה ומעלה, אולם היא נעצרה בשל מחסור בתקציבים. ב־2 בנובמבר 2013 הסתיימה תכנית שאותה הובילו משרדי התחבורה, האוצר ואיכות הסביבה. כעת הכוונה היא לבצע מהלך גדול ורחב היקף בהרבה, לאחר שהוא יתוקצב בהתאם.

התכנית מצויה כעת, לדברי שר האוצר, בשלבי התכנון הראשונים ועדיין לא ברורים סופית התנאים: כמה כסף יקבל בעל הרכב המובא לגריטה, מה יהיו התמריצים הנוספים שיפתו את בעלי הרכבים לגרוט אותם, היכן יוקמו אתרי הגריטה, כמה אתרים יהיו, וכמה כסף יהיה צורך להקצות לכך מתוך תקציב המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר