טור דעה

חילונים - תפסיקו לפחד מהחרדים // מנדי גרוזמן

ביקורת על החברה החרדית לגיטימית, שנאה לא. והשנאה קיימת. החברה החילונית נדרשת להפסיק לפחד מלובשי השחורים. גם מהסיבה התועלתית, אבל גם מהסיבה האמיתית יותר - שהם פשוט לא מפחידים (חרדים)

מנדי גרוזמן, 360 | כיכר השבת |
בחורי ישיבה. אילוסטרציה (צילום: יעקב נחומי - פלאש 90)

האם החרדים נתקלים בקשיים בשוק התעסוקה מכיוון שהחברה הכללית מלאה בשנאה ודעות קדומות, או מהסיבה הפשוטה שהחברה החרדית לא הרבתה לבקש לעצמה השתלבות במקומות עבודה מחוץ למגזר? כנראה שכל התשובות נכונות. בפועל, גם הגורמים שפועלים כנגד אפליה והסתה נגד המגזר החרדי, לא חריפים במיוחד כשהם מדברים על הקשיים בקבלה למקומות עבודה.

על תופעות אחרות של הסתה, לעומת זאת, דווקא כן. כשמדובר בהתבטאויות פוליטיקאים, בעיקר מהרשויות המקומיות, או על סיקור של כלי תקשורת כאשר הם מדווחים על המגזר החרדי, התקיפות גוברת. אבל דומה שבכל הנוגע לקשיים בשערי הכניסה למקומות עבודה, שוררת הבנה שיש שניים לטנגו, והשניים האלה - העובד החרדי והמעסיק החילוני - לומדים לרקוד טוב יותר יחדיו ככל שעובר הזמן.

החשש של חילונים מחרדים אינו נובע רק מפחד קמאי ופריטימיבי מכל הזר והשונה. ישנה מחלוקת אידאולוגית אמיתית בין החברה החרדית לחברה החילונית, מחלוקת שהחרדים לא מאוימים ממנה אלא להיפך – מעוניינים בה כאקט של הגבהת החומות המפרידות ושימור חינוכו של הדור הבא. הביטאון הליטאי "יתד נאמן", כדוגמה, לא חוסך בביקורת כשהוא מפרסם מאמרי דעה על תופעות בחברה החילונית. אולם ככל שהאידאולוגיה מהווה מרכיב משמעותי, לא נעדרת כאן גם שנאה פשוטה ועתיקה, לאדם שבחר באורח חיים אחר.

בכלי התקשורת החרדיים מתפרסמים לעיתים מקרים שבהם נותני שירות מתייחסים בזלזול מחפיר לצרכנים חרדיים. אמנם, הסיפורים הללו לא מוצאים את הדרך לראש סדר היום, בעיקר כי החרדים עצמם לא מעוניינים בכך. הנושא לא מטריד אותם, גם בשל העובדה שהשנאה שהם נתקלים בה כנראה אינה רחבה מספיק. אבל אין זה אומר שהתופעות הללו לא קיימות. הן קיימות, והן מזיקות במיוחד כאשר ישנם חרדים שכן מעוניינים להתפתח מבחינה מקצועית, ונתקלים בתקרת זכוכית.

הסיפורים צצים כל העת, וגם המספרים מוכיחים זאת: לחרדי קשה יותר להתקבל לעבודה. אם עד עתה שנאת החרדים הביאה רק למקרה חריג פה ושם, כעת מדובר בתופעה שעלולה לעצור את התהליכים הברוכים שמתרחשים בחברה החרדית. ולכן חובה לדבר עליה.

ביקורת על החברה החרדית לגיטימית, שנאה לא. והשנאה קיימת. אבסורדית במיוחד העובדה שמי שבעיקר ניזוקים מהשנאה הזו, הם דווקא החרדים בוגרי תארים שמעוניינים להתפרנס ברווח, לעבוד בחברות ענק ולא להישאר דווקא בתחומי המגזר.

נכון לעכשיו, לא מדובר בתופעה רחבה מאוד. הנחת העבודה בקרב כל מי שעוסק בשילוב החרדים, היא אופטימית: ככל שיותר חרדים ירצו לעבוד, הפחד מהם יימוג. הפעולות שנעשות בקרב החברה החילונית כדי לעורר את המודעות מזעריות יחסית, וזו טעות.

בעתיד אולי לא רק חרדים מעט מודרניים ירצו לעבוד בהייטק, אלא גם חרדים מהגרעין הקשה, ואז מה? צילום: רינה קסטלנובו - בלומברג/גטי אימג'ס

אמנם, התגברות שילוב החרדים עלולה להביא גם להתגברות תופעות האפליה, ולא דווקא להפחתתה. ייתכן בהחלט שככל שמעגלים פנימיים יותר של החברה החרדית יבקשו להשתלב בשוק התעסוקה, הפחד החילוני מהם דווקא יגדל. בעתיד אולי לא רק חרדים מעט מודרניים ירצו לעבוד בהייטק, אלא גם חרדים מהגרעין הקשה, ואז מה? החשש יתמעט או יגדל?

כרגע אין לדעת, אבל להתכונן צריך. החברה החילונית נדרשת להפסיק לפחד מלובשי השחורים. גם מהסיבה התועלתית שהשילוב יתנהל טוב יותר, אבל גם מהסיבה האמיתית יותר - שהם פשוט לא מפחידים.

  • הטור המלא פורסם באפליקציית החדשות 360

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר