סערה בבריטניה

הצי המלכותי שיגר טיל גרעיני שכמעט ונחת בארה"ב

הפוליטיקה הבריטית סוערת מאז החשיפה כי תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, הסתירה מהפרלמנט ניסוי כושל ומסוכן, והשיגה כך את אישורו לתקציב נוסף עבור הגרעין הבריטי (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תרזה מיי (צילום: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock)

הדוברת של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי מאשרת, כי היא ידעה על ניסוי כושל בטיל גרעיני שביצעה המדינה לפני כחצי שנה, בעודה עומדת ומשכנעת את הפרלמנט להקצות 40 מיליארד ליש"ט (כ-50 מיליארד דולר) לחידוש תוכנית הגרעין של המדינה.

בימים האחרונים נתונה מיי תחת ביקורת קשה, מאז חשיפתו האחרונה של עיתון ה'סאנדיי טיימס' את התקלה החמורה שאירעה בחודש יוני האחרון, במהלך ניסוי של שיגור טיל גרעיני לא חמוש מסוג 'טריידנט' מצוללת של הצי המלכותי.

הטענות נגדה כעת, הן שהיא הסתירה את הניבוי המסוכן הכושל מחברי הפרלמנט במטרה לטייח את הכישלון. מקור בחיל הים הבריטי סיפר לעיתון כי הטיל, ששוגר מחופי פלורידה שבארצות הברית, סטה ממסלולו והתקדם לעבר שטחה היבשתי של ארה"ב, במקום להמשיך ליעדו המתוכנן באוקיינוס, סמוך למערב אפריקה. סיבת התקלה - עדיין חסויה.

יצויין, כי הטיל היה ללא ראש נפץ קרבי, אך גם בלעדיו יכול היה להיגרם אסון גדול שנמנע בנס. על פי מומחים בתחום, זהו ניסוי נדיר מסוגו של בריטניה, שהפעם האחרונה בה הוא נערך היה לפני ארבע שנים. משנת 2000 בוצעו רק ארבעה ניסויים כאלה, בשל העלות הגבוהה של השיגורים, שעומדת על 17 מיליון ליש"ט לטיל בודד.

במסגרת נאומה הראשון כראש ממשלה, בקיץ, קראה מיי לחברי הפרלמנט להצביע על אישור התקציב לרכישת ארבע צוללות גרעיניות חדשות, כאמור מבלי לעדכן אותם על הניסוי הכושל שנערך בסך הכל כשבוע לפני כן.

מיי, התראיינה שלשום ל-BBC ונשאלה ארבע פעמים מדוע לא דיווחה לפרלמנט על הנושא, אך התחמקה. "יש לי אמון מוחלט בטילי ה'טריידנט'. כשאמרתי בפרלמנט שיש לחדש את התוכנית, לא אמרתי אם צריך או לא טילי 'טריידנט'. הניסויים הללו מתקיימים כל הזמן, כחלק מההרתעה הגרעינית שלנו", אמרה.

בהצהרה רשמית נמסר: "היכולות והאפקטיביות של טילי 'טריידנט' אינן מוטלות בספק. בחודש יוני האחרון חיל הים המלכותי ערך ניסוי לשיגור טיל מצוללת גרעינית. הצוללת וצוותה עמדו במבחן בהצלחה והצוללת חזרה לשירות. יש לנו ביטחון מוחלט ביכולת ההרתעה הגרעינית שלה".

את העיקר השיגה תרזה מיי, ראש הממשלה: הפרלמנט אכן אישר את התוכנית, אף שלא עמדה ביעדי הניסוי שהוסתר מהמחוקקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר