הסחבת והמתקפה

"הרבנים צריכים להתערב": מאבק חריף בין הרבנות הראשית לבתי הדין

בגלל סחבת של הרבנות בהליך בדיקת יהדות, הורה מנכ"ל בתי הדין 'לא לחכות לרבנות'. בתגובה, הרבנות הורתה למועצות הדתיות להפסיק להפנות תיקי בירור יהדות לבתי הדין (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
מנכ"ל בתי הדין יעקבי ומנכ"ל הרבנות דגן (צילום: כיכר השבת)

פרסום ראשון: מתיחות חריפה מורגשת לאחרונה בין הרבנות הראשית לישראל - למערך בתי הדין הרבניים בישראל. במרכז העימות בין שני הגופים האחראים על שירותי הדת בישראל, נמצאים מנכ"ל הרבנות משה דגן, ומנכ"ל בתי הדין הרב שמעון יעקבי.

עולה חדש שמגיע למועצה דתית בכדי להירשם לנישואין, נדרש להציג תעודה שהוא אכן יהודי מהרב המקומי במקום בו התגורר, או תעודת גיור שאושרה על ידי רב המוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל.

המועצה הדתית שמקבלת את האישור, מעבירה אותו לרבנות הראשית ושם בודקים מי הרב החתום על האישור / גיור. במידה והוא אכן מוכר על ידי הרבנות - הרבנות מעבירה אישור למועצה הדתית, זו מאשרת את יהדותו של העולה והליך רישום הנישואין יוצא לדרך.

במקביל, חלק מהמועצות הדתיות, שמחמירות יותר, מפנות בקשה לבית דין רבני שיבדוק את היהדות / הגיור של העולה החדש ובית הדין מעביר פניה מסודרת לרבנות הראשית בנושא. לאחר קבלת תשובה מהרבנות, נותן הדיין "פסק דין" המאשר את היהדות, ומעביר זאת למועצה הדתית שמאפשרת למבקש להינשא.

אלא, שהליך זה לוקח במרבית המקרים זמן רב, בשל כך שברבנות הראשית לא ממהרים לשלוח תשובות לדיינים, מה שהכעיס את מנכ"ל בתי הדין יעקבי וגרם לו להוציא הוראה לדיינים לפיה אם בתוך 15 יום לא יקבלו תשובות - הם יבצעו בעצמם בדיקות ובירורים אם הרב החתום על התעודה ראוי, ואם כן - יוציאו פסק דין בלי להמתין לרבנות הראשית.

מנכ"ל בתי הדין בראיון ל"כיכר השבת". ארכיון (צילום: כיכר השבת)

מנכ"ל הרבנות משה דגן זעם על ההוראה החדשה, אותה כינה "חד צדדית", ואיים: אם זו ההוראה, אני מורה כעת למועצות הדתיות שמחמירות ופונות לבתי הדין, שלא לפנות יותר לבתי הדין אלא ישירות לרבנות הראשית ולא לשתף פעולה עם בתי הדין הרבניים.

מנכ"ל בתי הדין, זעם שוב, והגדיר את דגן כמי ש"פוגע במערך בתי הדין". כעת, לאור המתיחות בין הצדדים, נעשה ניסיון להגיע לעמק השווה ולמנוע את המשך המאבק בין גופי שירותי הדת החזקים ביותר במדינת ישראל.

"זה לא עוד מאבק ששומעים כאן ביום יום" אומר גורם במסדרונות הרבנות הראשית: "מדובר במאבק חריף שיכול להתפתח הרבה יותר אם לא יתערבו הרבנים הראשיים ויעצרו אותו בזמן הנכון".

מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "מנהל בתי הדין אינו זועם על איש. אנו מוקירים ומעריכים את מנכ"ל הרבנות ועובדים בשיתוף פעולה. מטבע הדברים, לעתים קיימים חילוקי דעות מקצועיים והם נפתרים במהלך העבודה השוטפת".

מהרבנות הראשית נמסר: "בין הרבנות הראשית לישראל לבין בתי הדין הרבניים מתנהל דיאלוג לייעול מערך רישום הנישואים ובירורי היהדות. מסמכים הנוגעים למעמד אישי ( רווק/גרוש/גיור וכו ) שנעשו בחו"ל נבדקים ומאושרים בד"כ ברה"ר ובמצבים חריגים מועברים לבדיקת בה"ד. מטרת הצדדים היא נתינת שירות יעיל ואיכותי לרושמי הנישואין".

"בין הצדדים חילוקי דעות מקצועיים בנוגע למבנה הסמכויות וצורת העבודה השוטפת. הדברים וההאשמות העולות בדבר "נתק בין הגופים" "פגיעה במערך בתי הדין" אינן נכונות ומחוסרות כל בסיס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר