"תחנת הכותל"

החל תכנון קו הרכבת עד לכותל המערבי

הרכבת לכותל המערבי עוברת לשלב המעשי: רכבת ישראל החלה בתכנון ראשוני של הארכת קו תל־אביב־ירושלים עד לכותל המערבי. העלות הצפויה: 2 מיליארד שקל (תחבורה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
תחנת האומה בירושלים (צילום: דף הפייסבוק "שבתשתיות - פרויקטים ציבוריים בתחבורה")

שר התחבורה ישראל כץ הנחה בישיבה שהתקיימה אתמול (שלישיג') במשרד התחבורה, בהשתתפות כל הגורמים המקצועיים, לקדם קו ישיר מתחנת האומה בירושלים לכותל המערבי. הוא אישר הקמת תחנה תת־קרקעית נוספת במרכז ירושלים, שתשרת את באי המרכז, כך שלמעשה בין תחנת האומה לכותל המערבי יוקמו שתי תחנות תת־קרקעיות, בעומק של כ־50 מטר כל אחת, כך על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות'.

מדובר בתוכנית שנחשפה כבר לפני כמה חודשים להארכת תוואי קו הרכבת המהיר ירושלים־תל־אביב עד לכותל, בתוואי שיעבור כולו מתחת לאדמה. תוואי המסילה שאושר עובר מתחת לרחוב יפו, בעומק של בין 80 מטר בתחנת בנייני האומה, ועד לעומק של 50 מטר לתחנות מרכז העיר והכותל.

תחנת "מרכז העיר" תמוקם בעומק 50 מטר בהסתעפות הרחובות יפו, קינג ג'ורג' ושטראוס. ממנה ימשיך תוואי המסילה ישירות לתחנת הכותל.

לתחנה זו נבחנות בשלב זה שתי חלופות. האחת תצא מתחנת ירושלים־מרכז ותעבור מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא, ובצמוד לחומות העיר העתיקה (ומתחת להן) עד לשער האשפות; ואילו החלופה השנייה תצא מירושלים־מרכז, תעבור מתחת לרחוב יפו ולמתחם ממילא, כאשר בסמוך למגדל דוד, ייכנס התוואי ישירות מתחת לעיר העתיקה, דרך הרובע היהודי, ועד לכותל, למרות שההיתכנות שחפירה כזו תעבור בשלום מבלי שיזדקקו לשנים ארוכות של חפירות ארכיאולוגיות בשל הממצאים שיעלו במהלך חפירת המנהרה.

במשרד התחבורה הדגישו אתמול כי תחנת הכותל תהיה בכל מקרה במתחם הרובע היהודי, וכן שמתכנני המשרד יערכו סקר עתיקות, והתוואי התת־קרקעי יעבור על סלע טבעי מתחת להן.

החשיפה של 'ידיעות אחרונות' של תוכנית הרכבת לכותל המערבי גררה בזמנו תגובות רבות, ורבים במערכת הפוליטית כינו זאת "ספין פוליטי בעל היתכנות נמוכה". משרד החוץ הפלסטיני אף טען כי תכניותיה של ישראל להאריך את קו תל־אביב־ירושלים, אשר טרם נבנה, עד לכותל המערבי, מאיימות "להביא את הסכסוך לכדי פיצוץ", וקרא לקהילה הבינלאומית לעצור אותן.

השר כץ החליט להכריז על הארכת תוואי המסילה לכותל כפרויקט לאומי, זאת במטרה לתת עדיפות לקידומו של הפרויקט, והנחה להעבירו לטיפולה של ועדת התכנון הלאומית לקידום פרויקטים מהירים. רכבת ישראל היא שמתקצבת ומקדמת את תכנון הפרויקט.

לדבריו, "רכבת הכותל תחבר המוני ישראלים, יהודים ותיירים מכל העולם ישירות ללב הפועם של העם היהודי. הכותל המערבי הוא המקום המבוקר ביותר בישראל. הקמת קו ישיר תת־קרקעי, מהיר ובטוח יותר, יאפשר לצעירים, תלמידים ותיירים מכל העולם להגיע אליו ישירות".

פרויקט הרכבת המהירה בין תל־אביב לירושלים, שעלותו נאמדת ב־7 מיליארד שקל, כולל הקמת מסילה כפולה באורך של 56 ק"מ, העוברת דרך נתב"ג ומודיעין, ותגיע עד הכניסה לירושלים, ליד בנייני האומה. זמן הנסיעה בה מתל־אביב לירושלים יהיה 28 דקות בלבד.

המסלול כולל כמה מנהרות שאורכן הכולל כ־22 ק"מ, וגשרים באורך כולל של 7 ק"מ. בתוואי הסמוך לירושלים תעבור המסילה כ־80 מטר מתחת לאדמה. הנוסעים יעלו לתחנת בנייני האומה במעליות ודרגנועים שיובילו אותם תוך מספר שניות למפלסים העליונים של התחנה.

לצד קידום תכנון המשך קו הרכבת ירושלים־תל־אביב, מבוצע בימים אלה פרויקט הארכת קו הרכבת הקלה בירושלים, עד שכונת נווה יעקב בצפון העיר והדסה עין כרם בדרומה. במקביל להארכת הקו הראשון צפונה ודרומה, מתוכננות שלוחות גם לגבעת רם ולהר הצופים, שיהוו את "קו הקמפוסים". עבודות ההכנה לשלוחת גבעת רם, הסמוכה למשרדי הממשלה, יחלו בקרוב, ותוואי השלוחה להר הצופים נמצא לקראת השלמת התהליך הסטטוטורי בוועדה המחוזית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר