גילוי מרתק

מרהיב: מערת נטיפים מיוחדת נחשפה בגליל. צפו

מדובר במערה בת אלפי שנים, קטנה יחסית בגודלה - 8/4 מטר - ושכוללת מגוון גדול מאוד של אלמוגי מערות, נטיפים וזקיפים. בשלב זה המיקום שלה לא מפורסם בשל מסוכנותה (תיירות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מערת הנטיפים החדשה (צילום: שי קורן, רשות הטבע והגנים)

מערת נטיפים מרהיבה וייחודית הכוללת מרבץ ייחודי וגדול יחסית של אלמוגי מערות, התגלתה באזור הגליל. המידע על המערה הגיע על ידי הקרן לשיקום מחצבות, שעסקה בעבודות פיתוח באזור.

עם קבלת המידע הראשוני, הגיעו למקום אנשי רשות הטבע והגנים והמרכז לחקר מערות, בכדי לבחון את המערה והממצאים שבה, ואז התברר כי מדובר במערה בת אלפי שנים, קטנה יחסית בגודלה - 8/4 מטר - ושכוללת מגוון גדול מאוד של אלמוגי מערות, נטיפים וזקיפים.

בימים הקרובים ימשך העיסוק בתיעוד, מיפוי וחקירת המערה, ותוכן תכנית מסודרת לשימור הממצאים. חשוב לציין כי המערה פעילה והנטיפים מטפטפים, מה שמעלה את הסיכוי לשימורה. במסגרת החקירה תבחן בין היתר מדוע במערה זו במיוחד קיים מרבץ נדיר יחסית של אלמוגי מערות.

"מדובר בגילוי מלהיב ומרגש", אומר שי קורן, מנהל מרחב גליל תחתון ברשות הטבע והגנים, "אך יחד עם זאת נראה בשלב זה, לצערי, שלא נוכל לפתוח אותה לציבור הרחב בגלל מאפייני המערה וגודלה הקטן. כמו כן בשלב זה לא נוכל למסור את מיקומה המדויק, מאחר והכניסה אליה אסורה ומסוכנת בשלב זה".

קורן אך הדגיש, כי נטיפים וזקיפים מוגנים בחוק כערך טבע מוגן ועל כן אסור לפגוע בהם. לדברי ד"ר ינון שבטיאל, מהמרכז לחקר מערות שבמכללה האקדמית צפת, "נטיפים וזקיפים הם תופעות של המסה והשקעה, המתרחשות מתהליכי המסת סלעי גיר לאורך שנים. אלמוגי מערות כפי שנמצאו במערה, קשורות לפעילות שמשקיעה בסלע הגיר תופעות בצורה של ניצני פרחים בעלי כותרת, שבמקרים רבים נראים כמו אלמוגים. למערות ישנה חשיבות במשק המים באזורים הרריים מאחר ובחלקן זורמים מים המופיעים במעיינות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר