המחשב המלשין

עשיתם תאונה? מחשב הרכב יחשוף אתכם

המשטרה רכשה מערכת CDR המסוגלת לשאוב מידע שנאגר במחשב הרכב במשך 6 הדקות שקדמו לתאונה, כדי לחשוף את פעולות הנהג לפני התאונה ולהבין את סיבותיה (משטרה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: דוברות המשטרה)

הסיפורים והתירוצים נגמרו: המכונית שלכם עשויה להיות העדה החזקה ביותר נגדכם אחרי תאונת דרכים, ולגלות לשוטרים בדיוק איך נהגתם רגע לפני הפגיעה. יכולות שהיו עד היום רק לחוקרי תאונות מטוסים שמצאו את הקופסה השחורה לאחר תאונה אווירית, יגיעו בקרוב לכל חוקר תאונות שיוכל לראות את כל פרטי הנהיגה שקדמו לתאונה.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', בשבועות האחרונים רכש אגף התנועה במשטרה מערכת המסוגלת להתחבר למחשב הרכב ולספק לחוקרי התאונות, בתוך שניות מידע קריטי שעד היום התקשו להשיגו, ובוודאי באופן כה מהיר ומדויק. המערכת, CDR מתוצרת חברת בוש הגרמנית, מסוגלת לשלוף את המידע הנאגר במחשב המכונית לגבי פעולותיה, שש דקות לפני התאונה ושש דקות לאחריה.

בין השאר כולל המידע המנוטר את מהירות הנסיעה באותם רגעים קריטיים, את זווית וכיוון הפניית ההגה, מצב דוושות התאוצה והבלימה, שימוש (או אי-שימוש) בחגורות הבטיחות, הפעלת תאורה, תקלות טכניות קיימות ברכב שתיעד המחשב ואת מצב כריות האוויר. את המידע אפשר לשאוב מהמחשב גם אם הרכב עבר תאונה קשה במיוחד, כל עוד מחשב הרכב עצמו לא ניזוק.

יש לציין כי כרגע מחויבים מחשבי רכב לתעד ולשמור לפרק הזמן האמור נתונים שכאלה רק במכוניות שנמכרות בארה"ב, קנדה ומקסיקו, אך מאחר שבמדינות אלה יש נוכחות חזקה גם למכוניות לא-אמריקאיות, הוא קיים כבר ב-25% מדגמי המכוניות החדשים שנמכרים בישראל.

לצד רבים מדגמי שברולט, פורד וקרייזלר-ג'יפ האמריקאיים, הוא קיים בחלק מדגמי טויוטה, לקסוס ואינפיניטי, בקיה אופטימה וסורנטו, וביונדאי סנטה-פה - כולם דגמים פופולאריים בצפון אמריקה ולכן הם מצוידים בתכונה הזו. בכל שנה מצטרפים דגמים ויצרנים נוספים להסדר, כך שבתוך שנתיים אמורים כבר כ-50% מדגמי המכוניות להציע את האפשרות הזאת.

נתונים כאלה יוכלו לבדוק גם כיצד הגיב הנהג למצב החירום, ולאשר או להפריך חשד שדעתו הייתה מוסחת, אולי עקב גלישה בסלולארי, ולכן למשל לא בלם או לא הפנה את ההגה מול מכשול ברור. התנהגותו תוכל גם להראות אם נרדם על ההגה.

את מכשיר איסוף המידע, שעלותו כ-20 אלף שקלים, מוכרת בארץ חברת לדיקו, יבואנית בוש, שמציעה אותו גם לחברות תחבורה ציבורית גדולות, לצה"ל, וגם לשמאים וחוקרי תאונות עצמאיים. המשטרה רכשה כבר שתי מערכות וכעת בוחנת כיצד לבצע פיילוט שיבחן את יעילותן ותרומתן למלחמה בתאונות, לפני שיוחלט על הצטיידות בקנה מידה נרחב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר