העימותים בעיצומם

פצועים ועצורים בפינוי עמונה; הפינוי יימשך גם בלילה

כוחות משטרה גדולים מפנים בשעות האחרונות את בתי עמונה, העימות עם בני הנוער המתבצרים בבתים נמשך כל העת. שוטר סירב פקודה; על כמה מחבריו הושלכה אקונומיקה | עדכונים (חדשות)

כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ה' בשבט תשע"ז | 01.02.17
הפינוי בעמונה (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

מתח שיא: כוחות משטרה גדולים פושטים בשעות האחרונות על המאחז עמונה, בודדו את המאחז תוך שעשרות צעירים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים. כעבור שעות של המתנה, החלו בפינוי המתיישבים והמתבצרים.

פינוי מתחשב. שוטרת עם אחת מהמפונות הבוכיות (צילום: דוברות המשטרה)

"כיכר השבת" עם עדכונים שוטפים:

17:10 - המשטרה החליטה להמשיך את הפינוי גם בלילה ומסרה כי "משטרת ישראל תמשיך את ההיערכות המבצעית לפינוי עמונה באופן רציף גם עם רדת החשיכה. משטרת ישראל נערכה כחלק מהמוכנות לפינוי ממושך".

16:39 - מהמשטרה נמסרה תמונת המצב בעמונה נכון לשעה זו: מתחילת המבצע נפצעו 16 שוטרים ושוטרות במצב קל, מתוכם אחת במצב בינוני.

"בסך הכל, עד כה הורחקו באוטובוסים כ-200 צעירים שהתגודדו בישוב. 12 בתים פונו ו-12 משפחות המתגוררות בישוב התפנו בהסכמה".

"מתחילת הפעילות נעצרו 7 צעירים בגין הפרת הסדר הציבורי והפרעה לשוטרים במילוי תפקידם. בשעה זו הפינוי נמשך", מדווחת המשטרה.

16:14 - מבית החולים הדסה עין כרם נמסר, כי אל חדר המיון פונו 3 לוחמי מג״ב מעמונה, מצבם קל והם סובלים מחבלות שונות ומגע של צבע על פני העור.

כמו כן, מהדסה הר הצופים שוחררו ומשוחררים כעת כל הנפגעים, לאחר שטופלו במיון.

צפו בשידור חי מעמונה:


(מתוך ynet)

14:48 - דוברת המשטרה: רבע מתושבי עמונה כבר התפנו מרצון.

13:35 - מהמשטרה נמסר, כי היא "נוהגת באיפוק כדי לאפשר לאותן משפחות של מתיישבים המבקשות להתפנות בהסכמה. עם זאת, לא ניתן לאנרכיסטים הנמצאים בעמונה לנצל לרעה את האיפוק של השוטרים המפנים, וככל שתופעלל כנגד השוטרים אלימות, אנו נפעל בהתאם. בדקות האחרונות שוטרי משטרת ישראל הותקפו על ידי האנרכיסטים בחומרים שהושלכו עליהם וגרמו לצריבות בעיניהם של מספר שוטרים, שאף נזקקו לקבלת טיפול רפואי במקום. משטרת ישראל לא תאפשר זאת ותפעל בהתאם".

13:25 - שוטר מג"ב שהשתתף בפינוי המאחז עמונה סירב להמשיך לקחת חלק במבצע. בני נוער שמתבצרים במקום ומתעמתים עם השוטרים קוראים לכוחות הביטחון להצטרף לסירוב.

12:00 - השר בנט: "אין לנו חיילים אחרים, אין לנו שוטרים אחרים. אין לנו צה"ל אחר. בשום מצב ובשום תנאי אסור שמישהו ירים יד".

(צילום: דוברות המשטרה)

11:55 - יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט: "אחיי ואחיותיי, תושבי עמונה הם גיבורים. היום הוא יום קשה .דקות אלה הן דקות קשות. צריך לומר את האמת: התחלנו את המערכה כאשר מולנו ניצב פסק דין סופי וחלוט של בג"ץ. באנו לעמונה,, הסתכלנו לתושבים בעיניים: ידענו שאנו יוצאים למערכה כנגד כל הסיכויים אך לא ויתרנו. יד ביד עם תושבי עמונה הפכנו כל אבן, ניסינו כל אפשרות ומיצינו כל מהלך על מנת להציל את עמונה. לצערנו, המאבק על עמונה לא צלח, הפסדנו בקרב אך אנו מנצחים במערכה על ארץ ישראל

"תושבי עמונה, במסירותם ובנחישותם, מביאים להצלת אלפי משפחות יהודיות מפינוי, וליישובן של אלפי משפחות חדשות בארצנו. מתוך היום הקשה הזה תצמח תקווה. מהריסות בתיה של עמונה נבנה ישוב חדש. מחצרותיה החרבות נקים גני ילדים בכל רחבי יהודה ושומרון. מהתבוסה המשפטית נכונן משטר חוקי חדש ביו"ש שיסדיר את כלל ההתיישבות, ומאבדן האחיזה הכואב הזה בהר, נצא להחלת ריבונותה של מדינת ישראל ביהודה ושומרון כולה".

11:50 - ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג: "אני מבין את כאבם של המשפחות המפונות, מדובר ביום קשה. קורא למתיישבים בעמונה לכבד את החלטת בית המשפט ולא לחרוג ממחאה לגיטימית ולא אלימה. כוחותת המשטרה עושים את המוטל עליהם מתוקף החוק ואל לאיש להרים עליהם את ידו.

"אני קורא לכוחות הביטחון לנהוג באיפוק ובסובלנות כלפי המשפחות והמצטרפים אליהם בעמונה ביום קשה זה וקורא לכל הגורמים האמונים על הפינוי, לעשות הכל על מנת שהפינוי יסתיים ללא נפגעים".

11:40 - סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי על פינוי עמונה: "פינוי עמונה הוא רגע קשה בגלל שהמושג שלטון החוק הופך היום למושג חלול. במקום ששלטון החוק יגלם ערכים כמו צדק, מוסר והגיון, הוא מגלם היום החלטה שלא תועיל לאף פלשתיניי אבל תפגע באופן עמוק במשפחות של מתיישבים שעלו על הקרקע בהסכמת מדינת ישראל".

11:20 - השר לביטחון פנים גלעד ארדן: "זהו יום קשה ועצוב לעם ישראל. יום בו נדרשות רשויות החוק לבצע את החלטת בג"צ המורה על הריסת יישוב שהמדינה סייעה בהקמתו ופינוי תושבים מבתים בהם הם גרים כבר כ- 200 שנה"

ארדן קרא לכל מי שעל ההר לתת לשוטרים ולכוחות הביטחון לבצע את מלאכתם וכן קרא לח"כים ולמנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולהימנע מפעולות או אמירות שעלולות להחמיר את המצב. "לא נקבל בסלחנות שום הרמת יד או השלכת אבן על שוטר או חייל", הוסיף.

הקריאה של הרב הראשי הגר"ד לאו

11:10 - עשרות רעולי פנים מקבלים את פני מאות השוטרים שהגיעו לפנות את המאחז עמונה ביידוי אבנים.

11:00 - המשטרה הכריזה על תחילת מבצע "גן נעול 2" לפינוי עמונה.

10:55 - שר הביטחון אביגדור ליברמן: "לבי עם המתיישבים. אני חושב שגם חמלה והבנה למחאה השקטה שלהם היא הכי טבעית. במשינה דמוקרטית, זו זכות בסיסית. אני מקווה שהמחאה תישאר בגדר החוק".

10:50 - מאות שוטרים מתקדמים לכיוון מאחז עמונה, לקראת פינוי מיידי של המאחז. הפעילים במאחז, מתבצרים.

10:45 - הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו, קורא לתושבי עמונה ולשוהים בתחום היישוב שלא לנקוט באלימות כנגד כוחות הביטחון בעת הפינוי. "פינוי היישוב והמשפחות המתגוררות בו מעורר צער וכאב גדול, אולם חובה לכבד את החוק ואין לנהוג באלימות כלפי אף אדם, ועל אחת כמה וכמה כלפי כוחות הביטחון והחיילים שעושים לילות כימים למען עם ישראל ולכן על כל אחד ואחת לנהוג אך ורק בהתאם להלכה ולחוק".

10:37 - מהמשטרה נמסר כי לפני זמן קצר אחת המשפחות העבירה לידי המשטרה שקית שהכילה אמצעי אמל"ח, רימוני הלם ופצצות תאורה, שהוסלקו בביתם. "מצפים ממשפחות המתיישבים שהן ציבור שומר חוק בעמונה ולהמשיךך לגלות אחריות וריסון גורמים לא מקומיים ולא לאפשר אלימות כנגד שוטרים וחפים מפשע".

האמל"ח שהועבר למשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

10:25 - אוטובוסים של המשטרה עושים כעת את דרכם אל המאחז. טרקטורים של צה"ל מגיעים למחסומים בכניסה למאחז.

10:20 - שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר באולפן ynet כי "עימות בין המתנחלים לבין כוחות צה"ל הוא דבר חמור, וצריך לעשות הכל כדי למנוע אותו".

10:10 - שירות בתי הסוהר הודיע כי הוא ערוך לקלוט עצורים מהעמונה. עוד נמסר כי אגף בכלא גבעון פונה וניתן לקלוט בו כ-1000 מפונים. השב"ס ערוך גם לקלוט נשים, ילדים ובני נוער במידה וייעצרו.

(צילום: מטה מאבק עמונה)

09:40 - יו"ר הקואליציה דוד ביטן נענה לבקשת ח"כ שולי מועלם רפאלי לפטור אותה ואת השר אורי אריאל והח"כים בצלאל סמוטריץ' ומוטי יוגב מהצבעות בשל שהותם בעמונה.

09:18 - פעילי ימין קראו קריאות גנאי לעבר השר אורי אריאל בעת ביקורו במאחז - "אתה עושה לעצמך בושות שאתה בא לפה, התושבים ביקשו מחברי הכנסת והשרים - אל תבואו לפה, הפקרתם אותנו".

08:50 - ח"כ אורן חזן התעמת עם ח"כ סמוטריץ': "תגיד לבנט ללכת הביתה, הוא לא ראוי להיות בכנסת".

(צילום: מטה מאבק עמונה)

08:20 - ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר כי "הולכים להוציא אנשים מהבית ללא עוול בכפם" והתבטא בבוטות נגד הרשות השופטת.

08:10 - גורמים בצה"ל מבהירים כי הועברו מסרים לתושבי עמונה שניתנת הזדמנות נוספת להתפנות ברצון בטרם הכוחות יפשטו על המאחז.

אמש פרסה המשטרה חסימות לאורך הצמתים שבין ירושלים ליישוב עפרה בכביש 60, כאשר המעבר מתאפשר רק לתושבי האזור או לבעלי אישורים.

מטה השטח בעמונה, הוציא "תדריך אחרון לקראת הפינוי", בו נאמר כי "לפני הפינוי: אף אחד לא מסתובב ברחבי הישוב. כל אחד מוצא לעצמו מקום להיות בו בשעת הגירוש. או בית של משפחה או בבית הכנסת. אין מצב שמישהו נשאר בחוץ. מי שנשאר בחוץ, תוך שניה תופסים אותו ומעלים אותו לאוטובוסים. בזה המשחק נגמר. אז פשוט תמצאו מקום לשהות בו, ולא חסר".

(צילום: מטה מאבק עמונה)

עוד נאמר בתדריך כי "בשעת הפינוי עצמו: אף אחד לא קם והולך. גם אם השוטר אומר לכם לקום, אין מצב שאתם קמים. לא מתפנים מרצון. תנו לשוטרים להוציא אתכם בכמה שיותר כוח שיידרש להם, ללא אלימות. הכי טוב מבחינתכם שארבעה שוטרים יצטרכו לקחת בן אדם אחד. השוטרים לא ינהגו באלימות אם לא יפעלו כלפיהם באלימות. לראש הממשלה יש אינטרס שהגירוש הזה יתבצע עם כמה שפחות מראות קשים.

"אחרי הפינוי: לא מתקפלים בשום אופן! אחרי שמעלים אתכם על האוטובוסים, אין מצב שחוזרים הביתה. בכל מקום שמורידים אתכם, חוסמים את הצומת הקרוב לתנועת כלי רכב על מנת למחות על הגירוש ועל הרס יישוב. על דברים כאלה לא עוברים בשקט! זה הכי חשוב.

"דגש אחרון: ננסה כולנו לגרום לפינוי לקחת כמה שיותר זמן. איך עושים זאת בפועל? לא קמים והולכים, נקשרים אחד לשני ולרהיטים, וככל הניתן לכם כמתבצרים בישוב שהולך להיהרס ולהתפנות מיהודים".

ההוראה האחרונה לפעילים היא -" לצלם, לצלם ולצלם!! לא להדליק נתונים לנייד, ופשוט לצלם. להוציא מצלמות, ולהשתמש בהן לצילום וידאו לאורך כל הגירוש. אם תהיה אלימות - הוידאו הוא העד המרכזי שלנו בכל הסיפור".

מאות צעירים הסתננו אמש למאחז והפכו את אחד הבתים למוקד התבצרות.

רבה של עמונה, הרב יאיר פרנק, פרסם אמש מכתב בו הוא כתב: "לא נרים יד על חייל או שוטר, אבל לא נצא מבתינו מרצוננו, על הרגליים. יצטרכו לשאת אותנו".

כוחות הביטחון נערכו לביצוע הפינוי והודיעו אמש במערכת הכריזה במאחז כי הפינוי יתחיל ב-6:00 בבוקר.

האמל"ח שהועבר למשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: מטה מאבק עמונה)
(צילום: מטה מאבק עמונה)
(צילום: מטה מאבק עמונה)
(צילום: מטה מאבק עמונה)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)
(צילום: רויטל הלברשטט)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר