לאחר השביתה

כך 'אל על' ממסמסת את הפיצוי המגיע לטסים בה

השביתות החוזרות ונשנות של ועד העובדים באל על בחודשים האחרונים, אמורות על פי חוק להוביל לפיצוי כספי הולם לנוסעים הרבים שניזוקו מהן. למה זה עדיין לא קרה? (תיירות)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נוסעים ממתינים בשדה התעופה בעת השביתה. אילוסטרציה (צילום: Flash90)

נוסעים רבים שטיסותיהם בוטלו או התעכבו בחודשים האחרונים, באחת מהשביתות של עובדי וטייסי אל על, זועמים בשבועות האחרונים על החברה מאחר ועדיין לא התמלאה בקשתם לקבלת הפיצוי המגיע להם.

כזכור, לפני כחודשיים, בשיאו של הסכסוך בין טייסי אל על להנהלת החברה, נפגעו נוסעים רבים כתוצאה משיבושים ועיצומים אלו. כעת מתברר, כי פנייתם לבקש החזר ופיצויים שמגיעים להם לפי חוק שירותי תעופה, בגין הטיסות שבוטלו, מסורבת על ידי החברה.

על פי הפרסום ב-TheMarker, החוק המדובר, שכינויו הוא 'חוק טיבי', קובע כי 'נוסע שהונפק לו כרטיס לטיסה שבוטלה, זכאי לקבל ממפעיל הטיסה שירותי סיוע הנדרשים לו להתמודדות עם הביטול, השבת התמורה או כרטיס טיסה חלופי, וכן פיצוי כספי לפי תחשיב של שעות הטיסה והמרחק מהיעד'. טיסה שבוטלה, מוגדרת לענין זה 'טיסה שיצאה באיחור של יותר משמונה שעות'.

חברת התעופה יכולה לפטור את עצמה מתשלומי הפיצוי המגיעים ללקוח, רק במקרים שבהם הוצעה לו חלופה בפרק זמן קצר משבועיים (שבה מועד ההמראה לא הוקדם ביותר משעה ומועד הנחיתה לא התאחר ביותר משעתיים) או כשהוא קיבל התראה של שבועיים מראש לפני מועד הטיסה, או כשהטיסה התבטלה בשל נסיבות מיוחדות שאינן תלויות במפעיל (תנאי מזג אוויר או אירוע ביטחוני בשדה התעופה) שמצידו עשה הכל כדי למנוע את הביטול, או כשהטיסה בוטלה כדי להימנע מחילול שבת או חג או כשהשביתה חוסה תחת ההגדרה 'שביתה מוגנת'.

הסעיף בו נאחזים עכשיו בהנהלת אל על הוא זה הנוגע ל'נסיבות מיוחדות'. "לא ניתן היה למנוע את ביטול הטיסה באופן שבו התנהל הסכסוך עם הטייסים, שנענו לטוס רק לכיוון אחד", טענו בחברה באוזני נוסעים שביקשו פיצוי עבור ביטול הטיסה.

יצויין, כי הטייסים פרסמו בתקשורת כי הם מוכנים להפעיל את הטיסות. לפי החוק אלו גם לא היו שביתות מוגנות, מאחר והן לא הוכרזו או אושרו על ידי המוסדות האמונים על כך.

"עוגמת נפש אדירה", זוהי תחושה שמובעת שוב ושוב בפניות של נוסעים שהגיעו גם לידי ארגון 'אמון הציבור', שמנסה לטפל בענין כאוב זה המציק מאוד לטסים הרבים בתקופות השביתה. הטיסות של חלק מהם התבטלו או התעכבו כשהיו ממש על סף דלת היציאה מהבית בדרכם ליעד הטיסה. הטיסות החלופיות, עם חברות זרות, שהוצעו להם, היו דרך טיסות המשך ובמועד שונה, לעתים בפער של יותר מ–12 שעות משעת ההמראה המובטחת.

פנייתם לאל על בדרישה לפיצויים נענתה כך: "בימים האחרונים נחתם הסכם שהביא לסיומו סכסוך עבודה ממושך. בשל הנסיבות, לא יכולנו למנוע את שינוי הטיסה. על פי חוק שירותי תעופה 2012, ומכוח החריג בסעיף 6(ה)(1), אין טיסה זו מזכה בפיצוי".

יודגש, כי ההחזרים שהחברה כן ניאותה להציע, נגעו להוצאות ישירות כמו מזון, תחבורה ולינה, בכפוף לחוק. כמו כן, היא הציעה להעניק לנוסעים כ–200 דולר נקודות בכרטיס הנוסע המתמיד - מה שהופך את הנוסעים ללקוחות שבויים גם בטיסה הבאה. נוסעים אף חוששים, שאל על עלולה לפרש את התשלום באופן משפטי כהסכמה לפשרה שהוצגה ללקוח, ובכך להתנער מתשלום הפיצויים המלאים.

"לא הגיוני שצרכנים שחששו מהיכולת של החברה להביא אותם ליעדם בזמן, כמובטח, וביקשו לבטל את העסקה - סורבו. חברה צריכה להיות ערוכה ורגישה לכל תרחיש אפשרי, בעיקר במצבים כמו שאל על עמדה בהם. אי־אפשר שכל הנטל ייפול על הצרכן, ואם הוא מבקש לבטל את הטיסה לאור המצב, יש להתחשב בו, ולא להחזיק אותו כשבוי בידי החברה", מצוטטים משפטני 'אמון הציבור בעיתון.

תגובת חברת אל על לידיעה כפי שפורסמה ב-TheMarker: "בנובמבר 2016 חוותה החברה שיבושים שבהם נוצרו עיכובים וביטולים של טיסות, חלקם בזמן ובהתראה קצרים. אל על פעלה במהירות כדי לתת מענה מיטבי ללקוחותיה נוכח הנסיבות, לרבות חכירת מטוסים, מתן חלופות לנוסעים, ואיפשרה ללקוחות שביקשו לבטל או לשנות את טיסתם לעשות כן ולקבל החזר מלא בלי לשלם דמי ביטול או שינוי. אל על פועלת במסגרת חוק שירותי תעופה. כל מקרה נבדק לגופו של עניין ולגופה של טיסה. אנו שבים ומתנצלים בפני לקוחותינו שנפגעו מהשיבושים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר