מול פיגוע משולב

כוחות הים והיבשה נערכים במשותף לחדירת קומנדו מחבלים מהים. צפו

כמעט בכל שבוע מתרגלת פלוגה 914 תרחישים מסוג זה, בשיתוף פעולה עם כוחות שאחראים על הגזרה היבשתית המקבילה. תיעוד של סיור משותף שכזה, אחד מני רבים (צבא)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הסיור המשותף (צילום: דובר צה"ל תמונות: יואב זיתון, ynet)

24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, מביטים ומתצפתים לוחמי פלוגה 914 של חיל הים מתוך ספינות הדבורה והדבור אל מעבר למבנה השפיץ הגיאוגרפי של ראש הנקרה, מאחר והגבול הימי נתפס בצה"ל כנקודת תורפה מבצעית שקומנדו חיזבאללה מתאמן לנצל ביום מן הימים.

ההיערכות המודיעינית והמבצעית היא לאפשרות של כניסת צוללנים או שחיינים חמושים של חיזבאללה, בחשאיות, לחוף הישראלי שמצפון לנהריה, כדי לבצע פיגוע המוני בשילוב מטחי פצמ"רים כבדים וירי טילי נ"ט מהחוף הלבנוני לעבר כוחותינו.

כבר שנתיים שמערכת חיישנים קרקעית שהותקנה בקו הגבול הימי, מוכנה ודרוכה בשביל להתריע מפני חדירה, אך בצה"ל לא מסתפקים בזה: כמעט בכל שבוע מתרגלת פלגה 914 תרחישים מסוג זה, בשיתוף פעולה עם כוחות שאחראים על הגזרה היבשתית המקבילה.

לשם כך הצטרף מפקד גדוד 51 של גולני סא"ל עדי גנון, מג"ד הגזרה עד לאחרונה, להפלגה עם מקבילו בחיל הים, מפקד הפלגה סא"ל רונן מירקם, על הגבול הרגיש. המג"ד מגולני מודה באזני כתב ynet: "כמ"מ וכמ"פ לא הכרתי את חיל הים. היום, שיתוף הפעולה והתיאום הוא ברמה האישית".

"רשמית, במוצבי התצפית שמולנו נמצא צבא לבנון, אבל גם חיזבאללה נמצאים במרחב הזה, ולכן אנחנו טעונים, דרוכים וממוגנים", אומר הסא"ל מחיל הים כשהוא מביט עם מירקם אל הכפרים נאקורה, ראשדיה ובייד אל סיידא, שנמצאים במרחק כמה קילומטרים מהם.

החיילים מקבלים הנחיה לחבוש קסדות ולהיכנס לכוננות מבצעית, עם התקרבותם לגבול. בשונה מאזור החיץ שקיים בין החופים שמדרום לאשקלון לבין החוף הצפוני של רצועת עזה, אל מול הגבול הימי הצפוני משייטות סירות לבנוניות במרחק כמה מאות מטרים בלבד.

סא"ל מרקם מסביר, כי "סירה או אופנוע ים שכזה יכולים לפתוח מנוע ולהגיע לצד הישראלי, אבל בגלל זה אנחנו פה 24/7, עם כוחות תצפית מהחוף ואמצעים נוספים נגד האיום הזה, שמבחינתנו יגיע בהפתעה, ללא התרעה מודיעינית".

זו הסיבה שגבולות הגזרה בין לוחמי הים לחיילי גדוד החי"ר נבחנים מחדש בכל אימון משותף - כדי למנוע איבוד שליטה באירוע אמת או ירי דו צדדי. לדברי מפקד הפלגה הימית, "באירוע ניתן גיבוי אחד לשני, ואם צריך, הכוחות שלנו ימשיכו לפעול אל תוך היבשה, תוך קשר רציף בינינו".

וסא"ל גנון מוסיף ומתאר: "אנחנו משתתפים יחד בהערכות המצב השבועיות ואחד היתרונות הגדולים הוא ששנינו נמצאים על מערכת הפיקוד והשליטה הדיגיטלית 'משואה'. כשאני בדרך לזירה אני יודע בדיוק היכן נמצאות הספינות של חיל הים, והם יודעים היכן הכוחות שלי פרוסים על החוף או בקרבתו".

סא"ל מרקם מסכם, כי "שני הצדדים פה זהירים מאוד וכל צד מעוניין לשמר את השקט. ראש הנקרה הוא מקום אסטרטגי והחיכוך כאן יכול להגיע למקומות בעיתיים. כדי לממש את הריבונות הישראלית עד לסנטימטר האחרון בגבול הימי, אני יכול לקבל פה את כל היכולות של חיל הים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר