בוטלה צוואה שנערכה בהשפעת אחד הילדים: רכוש ההורים יחולק בין כולם

סכסוך אחים על ירושת הוריהם הגיע לבית המשפט, לנוכח התנגדות אחד האחים להוצאת צו ירושה, בטענה שיש בידו צוואה שמזכה אותו במלוא הרכוש (משפט)

עו"ד אילן ליבוביץ | כיכר השבת |
הסכסוך בין האחים בנוגע לצוואה הגיע לדיון. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

ההורים הלכו לעולמם זה אחר זה: קודם האב בשנת 2006 ולאחר מכן האם, שנפטרה בשנת 2013. באותה שנה ביקש אחד מאחד עשר ילדיה של האם להוציא צו ירושה לעיזבונה (שכלל גם את רכוש האב המנוח שהותיר אחריו צוואה לטובת אשתו).

אלא שאחד מאחיו התנגד בכל תוקף להוצאת צו ירושה וכך הגיע הסכסוך בין האחים לדיון בפני השופטת הילה גורביץ מבית המשפט לענייני משפחה בחיפה.

האח המתנגד טען כי הוריו המנוחים ערכו בשנת 2006 צוואות הדדיות שלפיהן – אחרי מות האב יעבור הרכוש לאמו ולאחר מותה כל הרכוש יעבור אליו. הוא הסביר כי יתר הילדים לא היו עם הוריו בקשר ולכן הם בחרו להדיר אותם מצוואותיהם.

אחיו, המבקש של צו הירושה, טען מנגד כי הוא לא מכיר בקיומן של צוואות כאלה וככל שהוריו חתמו עליהן – הרי שמדובר בצוואות פסולות שנחתמו בהשפעת אחיו. המבקש הוסיף כי לאביו אמנם הייתה צוואה מוקדמת יותר, אך קצת לפני מותו האב חשף בפניו כי אינו בוטח בבנו (המתנגד), ולכן ערך צוואה אחרת, שהורישה את עיזבונו לאמם המנוחה, במטרה שלאחר מותה יחולק הרכוש בין ילדיו באופן שווה.

מנגד, טען המתנגד כי אחיו האחרים הם שהשפיעו השפעה לא הוגנת על אביהם וניצלו את המחלה הקשה בה לקה כדי לגרום לו לשנות את צוואתו. מכל מקום, לטענתו, יש לכבד את צוואת האם מ-2006 ולהכיר בו כיורש היחיד של עיזבונה.

מעורבות פסולה

עורך הדין שערך את הצוואות מ-2006 העיד בהליך וסיפר כי נשכר על ידי המתנגד לערוך צוואה עבור הוריו. המתנגד הוא זה שארגן את הפגישה עם המנוחים ומסר לו את כל הפרטים שצריך לרשום בצוואה, כולל סדרי ההורשה. עורך הדין הבהיר כי כלל לא ידע שלמנוחים היו עוד ילדים מלבד המתנגד.

לנוכח עדות זו, שלא הוכחשה על ידי המתנגד, החליטה השופטת גורביץ-שינפלד לבטל את הצוואות שנערכו תוך מעורבות פסולה ואסורה מצדו.

השופטת הסבירה כי על פי חוק הירושה, "צוואה" נועדה לבטא את רצונו האישי של המצווה. במקרה זה, בו "תרומתו" של עורך הדין לעריכת הצוואה הסתכמה בהחתמת המנוחים על סמך פרטים שנמסרו על ידי המתנגד – אדם שיש לו אינטרס מובהק בצוואה – הרי שמדובר בצוואה שאינה משקפת את רצון ההורים ונערכה שלא כחוק.

משכך, השופטת ביטלה את הצוואה וקיבלה את הבקשה לצו ירושה. המשמעות היא, כי הרכוש יחולק בהתאם לחוק הירושה – בין כל האחים. המתנגד חויב בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 9,500 שקל.

  • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין

עורכי דין ירושות וצוואות • לפסק הדין לחץ כאן

הכותב: עו"ד אילן ליבוביץ עוסק ב- דיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותב לא ייצג בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר