הדרכון הפורטוגלי – למה כדאי, מי זכאי ובאילו תנאים

עד לפני כשנה וחצי הוצאת דרכון אירופאי היתה שמורה רק ליהודים יוצאי קהילות אשכנזיות כגון צאצאי היקים, הפולנים, ההונגרים, הצ'כים והסלובקים. כיום גם יהודים ממוצא ספרדי יכולים (משפט)

עו"ד ערן וגנר | כיכר השבת |
צוהר בפני מיליוני ישראלים לקבלת אזרחות פורטוגלית. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

לפי הערכות כ-750,000 ישראלים כאלה כבר מחזיקים בדרכון האיחוד האירופאי. והנה לפני כשנה וחצי נכנס לתוקף תיקון לחוק האזרחות הפורטוגלית לאחר שהתבשל במשך ארבע שנים. התיקון מאפשר כעקרון לכל היהודים ממוצא ספרדי להסדיר קבלת דרכון פורטוגלי וליהנות מכל ההטבות שיש לאיחוד האירופאי להציע.

החוק פותח אפשרות לקבלת אזרחות פורטוגלית לכ-3 מיליון צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל מכל רחבי העולם.

למה להתאמץ – מה מקנה הדרכון הפורטוגלי?

הדרכון הפורטוגלי הוא דרכון אירופאי מן המעלה הראשונה. הוא מאפשר למחזיקים בו אפשרות חופשית לעבודה, מגורים, לימודים וליהנות מתנאים סוציאליים בכל 27 מדינות האיחוד. בנוסף, הדרכון מתיר כניסה לארה"ב ללא ויזה וכניסה למדינות שלא ניתן להגיע אליהן עם הדרכון הישראלי, למשל דובאי, ערב הסעודית, מלזיה ואינדונזיה.

מי זכאי לאזרחות הפורטוגלית ומה התנאים הבסיסיים לקבלתה?

ישנם שלושה תנאים מצטברים שעל המבקש להוכיח: על המבקש להיות בגיר (למעלה מגיל 18), ללא רישום פלילי על עבירה מסוג פשע, ובעל קשר משפחתי ותרבותי למגורשי ספרד ופורטוגל.

בעצם, על המבקש להוכיח כי הוא צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל ואבותיו הגיעו למדינות שבהן התיישבו המגורשים כגון יהודי תורכיה, בולגריה, יוון, מדינות יגוסלביה לשעבר, מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה, לוב, מצריים, ירדן, סוריה, לבנון וארץ ישראל.

גם צאצאי מגורשים שהתיישבו במדינות נוספות באירופה, ובהן צרפת, איטליה, הולנד וגרמניה, עשויים להיות זכאים לאזרחות, ובלבד שיוכיחו הזיקה לקהילה הספרדית.

חשוב להבין שלא צריך להיות 100% ספרדי כדי להוכיח קשר למגורשי ספרד ופורטוגל. לדוגמה, יכול להיות מבקש שהוא ממוצא אשכנזי אך יש לו סבא רבא ממוצא תורכי. זה יספיק בהנחה שניתן להוכיח את הקשר לאותו סבא רבא ובתוך כך להוכיח שמוצאו של הסבא רבא בתורכיה.

כמו כן, יש להדגיש כי בשונה מהליך קבלת האזרחות הספרדית, שגם הוא פתוח למגורשי ספרד, אין צורך בידיעת השפה הפורטוגזית, אין מבחנים בקשר להיסטוריה של המדינה ואין צורך להגיע לפורטוגל ולהיחקר על ידי נוטריון מקומי.

כיצד מוכיחים קשר משפחתי למגורשי ספרד ופורטוגל?

ככלל, צריך לאסוף ראיות המעידות כי המבקש ממוצא ספרדי פורטוגלי. אין הוראה המפרטת מה משקל כל ראיה ולכן רצוי להגיש כמה שיותר ראיות. לפניכם מספר דוגמאות לראיות טובות, אך אף אחת מהראיות לבדה אינה מספקת ועומדת בפני עצמה:

שמות משפחה בעץ המשפחה של המבקש הם שמות משפחה פורטוגליים טיפוסיים: בהצעת החוק מופיעים כ-60 שמות רלוונטיים (אליאס, פינטו, פרנקו, פרדו, טורס, זוארץ, קסטרו ואחרים). לא מדובר ברשימה סגורה של שמות משפחה. במילים אחרות, שם משפחה מתאים אינו מהווה ראייה חותכת לקשר למגורשי ספרד ופורטוגל. גם כאלה שבעץ המשפחה שלהם לא מופיעים שמות מן הרשימה יכולים להוכיח זכאות לאזרחות הפורטוגלית.

מסמכים המעידים על מוצא ספרדי פורטוגלי: לדוגמא, כתובה, ספרי תפילה וספרי הגות בשפת הלדינו, הגדות של פסח בלדינו ועוד.

חוות דעת תומכת של גנאולוג (מומחה לחקר המשפחה) המתמצא בתפוצת יהדות ספרד ופורטוגל בדבר המוצא הספרדי-פורטוגלי של המבקש.

תעודות לידה, תמציות רישום, תעודות עולה, ותעודות רשמיות נוספות מארץ העלייה הקושרות בין המבקש לבין אבותיו שהגיעו מקהילות ספרדיות פורטוגליות.

ידיעת שפת הלדינו על ידי המבקש או בני משפחתו בקשר דם.

כיצד מתנהל הליך קבלת האזרחות בפועל?

ההליך מחולק לשני חלקים עיקריים. בחלק הראשון יש להגיש בקשה מסודרת לקהילה היהודית בפורטוגל ולפרט בה את כל הראיות המצביעות על קשר הדם והקשר התרבותי שבין המבקש לבין מגורשי ספרד ופורטוגל. משהונחה דעתה של הקהילה היהודית בדבר טיב הקשר, תונפק על ידהלאחר קבלת אגרה תעודה המצביעה על הקשר הנכסף בין המבקש לבין מגורשי ספרד ופורטוגל.

בחלק השני יש להגיש את התעודה שהתקבלה בתוספת אגרה נוספת ומסמכים אחרים בדבר הסטטוס של המבקש, מתורגמים נוטריונית לפורטוגזית עם אישורי אפוסטיל מתאימים כגון תעודת לידה, תעודת יושר, תעודות שינוי שם, תעודת נישואין והעתק קונסולרי של כל עמודי הדרכון הנוכחי של המבקש.

לאחר מכן הבקשה תיבחן במשרדי הממשלה הפורטוגלית. בין היתר, נבדקות כל הכניסות והיציאות של המבקש לפי החותמות בדרכון שהוגש, ונבדקים רישומים פליליים במדינות אחרות בהן שהה או ביקר. בסופו של תהליך מתקבלת תעודת לידה עבור המבקש (למרות שלא נולד בפורטוגל), עמה ניתן להזמין ולקבל את הדרכון הפורטוגלי.

לסיכום, נפתח צוהר בפני מליוני ישראלים ממוצא ספרדי להסדיר קבלת אזרחות ודרכון פורטוגלי אירופאי. נכון להיום, למרות הבירוקרטיה הרבה הכרוכה בתהליך, הממשל הפורטוגלי מקדם בברכה את הטיפול בבקשות לקבלת האזרחות הנחשקת.

הכותב: עורך דין ערן וגנר עוסק בהסדרת אזרחות פורטוגלית, צ'כית, סלובקית והונגרית וכן בהשבת רכוש וטיפול בעזבונות בארץ ובחו"ל.

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר