טור משפטי

קניתם רכב ולא בדקתם? האחריות עליכם // עו"ד יוסף ויצמן

מי שמעוניין ברכב מגורם פרטי ולא מבצע את הבדיקות הדרושות, לא יוכל לבוא בטענות עתידיות במקרה של תקלה. זאת כל אימת שהמוכר אכן מסר פרטים נכונים ואמיתיים (טור)

יוסף ויצמן, עו"ד | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט - פלאש 90)

קניית רכב יד שנייה היא עסקה הדורשת זהירות רבה מצד הקונה. שלא כמו ברכישת רכב מחברה שזהו עיסוקה, בקניית רכב יד שנייה מגורם פרטי, האחריות לבדוק את תקינות המכונית מוטלת על הרוכש. אמנם המוכר מחויב להציג בפני הקונה את כל המידע הנמצא בידיו, לרבות היסטוריית טיפולים ותקלות מסוימות, אך בסופו של היום זהו הקונה שנדרש לבצע את הבדיקות המקיפות.

תקלות אשר תתגלינה ברכב לאחר הקנייה, ואפילו יהיו אלה תקלות חמורות עד כדי "טוטל לוסט", אינן בהכרח נמצאות בטווח אחריותו של המוכר. דוגמה לעניין זה ניתן למצוא בפסק דין אשר ניתן ממש לא מזמן בבית המשפט השלום בפתח תקווה ת"ק 50257-11-15 בן בנימין ואח' נ' יזמקו חברה בע"מ ואח'

נציג המוכר אמר שהרכב "ישמש לשנים רבות": האם זה משנה?

במרכז המקרה שלפנינו עומדת מכונית פז'ו שנרכשה עם מד קילומטראז' של 290,000 ק"מ. הקונים היו בני זוג והמוכרת חברה שעוסקת בציוד מחשוב (ולא במכירת מכוניות). כאשר התובעים, הקונים, ראו את הרכב לראשונה, קצין הרכב של החברה המוכרת הציג בפניהם את כל המידע שבידיו. ספר טיפולים, היסטוריית טיפולים וכדומה. התובעים טענו שקצין הרכב הציג בפניהם "מצג שווא" בכך שנאמר להם על ידו שהרכב "ישמש אתכם לשנים רבות".

בית המשפט קבע כי אמירה זו של קצין הרכב איננה מקימה עילה לפיצוי בגלל תקלות עתידיות. נקבע כי התובעים ידעו את "גיל" הרכב, "גיל המנוע" ומצבה הטכני של המכונית (למשל, צורך בטיפול בשמן מסוים). חרף כך, הם לא ביצעו לרכב בדיקות מטעמם ולא לקחו אותו למוסך לבחירתם. זאת למרות שניתן להם "אור ירוק" מקצין הרכב לעשות את כל הבדיקות הדרושות.

בפסק הדין נקבע כי העובדה שקצין הרכב המליץ על המכונית, ואף אמר שהיא תשמש את בני הזוג שנים רבות, לא עלתה כדי הטעיה לגבי מצב הרכב. "אין באותה המלצה של מר ע' (קצין הרכב, י.ו), ככל שניתנה, מלפטור את התובעים מאחריותם לבדוק את הרכב לפני רכישתו", נכתב בפסק הדין, "משלא עשו כן ובחרו לרכוש את הרכב במצבו ("As Is")... הם אינם יכולים לבוא בטרוניה כלפי מר ע' או החברה, וזאת בבחינת ייזהר הקונה".

חשוב להדגיש שהחובות שמוטלות על מוכר רכב פרטי אינן זהות לחובות אשר חלות על "עוסק ברכב" שעיסוקו הוא במכירת רכבים משומשים. בעיקר משום שלא חלות על מוכר פרטי החובות הקבועות בחוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס"ח-2008.

"ייזהר הקונה"

לסיכום, מי שמעוניין ברכב מגורם פרטי ולא מבצע את הבדיקות הדרושות, לא יוכל לבוא בטענות עתידיות במקרה של תקלה כזו או אחרת. זאת כל אימת שהמוכר אכן מסר את הפרטים הנכונים והאמיתיים אודות הרכב. דברים שנאמרים בין הצדדים במהלך המשא והמתן לרכישה (כמו במקרה שלנו – "הרכב ישמש אתכם לשנים רבות"), אינם פוטרים את הקונה מאחריותו לבצע רכישה מושכלת וחכמה. ואכן, יפים הם דברי בית המשפט בעניין זה – "ייזהר הקונה".

הכותב המשנה לראש לשכת עורכי הדין ומחבר הספר "הוצאה לפועל – מעשה והלכה"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר