הרופא שממליץ בחום לא להאמין למחקרים

ד"ר מלקלום קנדריק הבריטי הוציא ספר בו הוא טוען כי המחקרים אינם יעילים כדי להוכיח את המסקנות הרפואיות שמתפרסמות. "כולנו צריכים כל הזמן לפקפק", הסביר (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

רופא בריטי מעורר ספקות רחבים בכל הנוגע לתוצאות מחקרים רפואיים שונים בספר חדש אותו הוא מפרסם ומעורר סערה בעולם הרפואה.

"אי אפשר עוד להאמין ברוב המחקר הקליני המתפרסם, או להסתמך על שיפוטם של רופאים אמינים או על הנחיות רפואיות סמכותיות. אני לא מוצאת שום הנאה במסקנה הזאת, שאליה הגעתי לאט ובאי-רצון במשך עשרים שנותיי כעורכת NEJM".

הציטוט הזה, מפי ד"ר מרשה אנג'ל, בעבר העורכת הראשית של המגזין הרפואי היוקרתי "New England Journal of Medicine", הוא אחד מרבים מאותו סוג, שמופיעים בספרו של ד"ר מלקולם קנדריק, "רפואת יתר", או "Doctoring Data"', שזכה לכותרת המשנה הפרובוקטיבית למדי, שהתרגום החופשי שלה הוא "איך לסנן את העצות הרפואיות עליהן אנחנו סומכים מכל ערימת השטויות הרפואיות שמתפרסמות ושאנחנו שומעים מרופאים".

ד"ר קנדריק קורא בספרו להפסיק להאמין לכל דבר שהרופאים אומרים לנו ובעיקר להפסיק להאמין לכותרות של מחקרי הבריאות שמתפרסמים חדשות לבקרים ומנסים להגיד לנו מה לעשות כדי לחיות יותר ולהיות בריאים יותר. הוא מטיל ספק וקורא תיגר על ממסד המחקר הרפואי, ומעלה טענות שנויות במחלוקת, בהן למשל שכולסטרול גבוה למעשה מגן הבריאות ומאריך חיים, ושבדיקות ממוגרפיה הן סכנה לבריאות.

לדבריו בראיון ל-ynet רוב המחקרים הרפואיים הם תצפיתיים, "הבעיה היא שבוחנים X אנשים, מסתכלים איך הם חיים, מה וכמה הם אוכלים, כמה זמן הם ישנים, כמה פעמים בשבוע הם מתעמלים, ועוד ועוד, עוקבים אחריהם במהלך מספר שנים, ובודקים כמה מהם מתו ומאיזו סיבה.

"ואז בודקים אם הם אכלו נקניקיות, כמה לחם הם צרכו בשבוע, כמה שעות הם ישנו בלילה, כמה פעמים בשבוע הם התעמלו. אם הם אכלו ירקות ירוקים, כמה הם שהו בשמש ועוד. אז מסתכלים על המון דברים שאנשים עשו ואז את אומרת – הם מתו מזה ומזה. הם מסתכלים על משהו כמו 30 דברים שהאנשים האלו עושים או לא עושים. ואז הם קובעים ממה הם מתו מה גרם להם למות.

"ואז הם עושים דבר נורא שאסור להם לעשות, ומבודדים הרגל אחד מתוך שלל ההרגלים וקובעים שזה מה שגרם להם למות מסרטן או ממחלת לב, למשל", מסביר קנדריק את הבעייתיות שבמחקרים.

קנדריק מסכים שהשמנת יתר או עישון מסוכנים לבריאות, אך סבור שבהשמנה לדוגמה המחקרים קובעים את אחוזי ההשמנה המסוכנת בצורה לא נכונה ובמקרים רבים דווקא אנשים בעלי משקל עודף האריכו ימים.

בנוגע לעישון הוא נחרץ "אני לוקח פה סיכון וסותר את עצמי, אבל המחקרים שמראים עד כמה העישון פוגע בבריאות הם מחקרים תציפתיים בלבד. אף אחד לא לקח אף פעם 10 אלפים אנשים שעישנו ו-10 אלפים איש שלא עישנו והשווה ביניהם.

"אבל כאן נכנסת למשחק העוצמה של ההשפעה. זה כמו שאף אחד אף פעם לא עשה מחקר של מה יקרה אם תקפצי ממטוס עם מצנח ובלי מצנח. זה ברור מה תהיה התוצאה. עישון הוא עד כדי כך מזיק לבריאות שלא צריך לבדוק אותו במחקר התערבותי".

לדבריו של קנדריק פעמים רבות התוצאות שאנו רואים הם תוצאות של השפעה פסיכולוגית שלנו מהמחקרים אותם אנו צורכים.

"לרופאים בכל מקום יש אגו נפוח. הרופאים בלי ספק לא יודעים הכל. הם יודעים כמה דברים. שאלתי 100 רופאים במהלך השנים מהו ההבדל בין מחקר תצפיתי ומחקר מוחלט, שמדובר כאן בהבדל מאוד מאוד בסיסי בהבנה של מחקר רפואי. אף אחד מהם לא ידע".

"אני מודע לזה שפתחתי כאן צוהר לדברים די מפחידים, ושאנשים יקראו את הספר ויגידו – 'זה מפחיד מדי, מה נעשה?' חשוב לי גם שאם מישהו מוצא טעות במשהו שכתבתי, שיגיד. אני אשמח לשמוע. אני פשוט חושב שלקחת את הרפואה למקום אבסולוטי זה מסוכן. המסר העיקרי הוא שכולנו צריכים כל הזמן לפקפק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר