הצלת חיים

מקצוע של שליחות, סיפוק, ופרנסה בכבוד - סיעוד

תחום הסיעוד, שהיה במשך שנים רבות חסום כמעט לחלוטין בפני הציבור החרדי, פותח את שעריו ומעניק אפשרויות לימוד ועבודה באווירה חרדית לכל מי שהנושא קרוב לליבו ומבקש לשלב חסד כעשייה יומיומית, סיפוק, אתגר ובמקביל גם שכר הולם (לימודים, שיווקי)

שליחות, סיפוק ופרנסה בכבוד - סיעוד. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

חשבתם על מקצוע שמשלב שליחות, סיפוק נפשי וגם פרנסה בכבוד? שאפתם להיכנס לעולם הרפואה המופלא להיות שותפים להצלת חיים ולחסד יומיומי?

תחום הסיעוד, שהיה במשך שנים רבות חסום כמעט לחלוטין בפני הציבור החרדי, פותח את שעריו ומעניק אפשרויות לימוד ועבודה באווירה חרדית.

"החל משנות התשעים, עובדי סיעוד מוסמכים מקבלים תואר לכל דבר", מציינת ד"ר פזית עזורי, בעלת תואר שלישי בסיעוד ודייקנית בית הספר למדעי הסיעוד במכללה האקדמית ת"א-יפו, שאחראית גם על מסלול הסיעוד בקמפוס מכללת מבחר.

"בעבר, למדו סיעוד כהכשרה מקצועית בלבד, אבל כיום, מלבד מוסדות בודדים, כל מוסדות הלימוד מעניקים תואר. התואר מאפשר לבעליו להתקדם במקצוע למגוון עצום של תפקידים והצלחה מקצועית כמו תפקידי ניהול שונים במרפאות בקהילה, בבתי החולים הפרטיים והציבוריים, במוסדות גריאטריים ובמשרד הבריאות, אחראי משמרות, מנהלי סיעוד ומנהלי מחלקות. חשוב לציין כי תואר ראשון מהווה דרישת סף בלבד: כאשר רוצים להתמחות במקצוע מסוים כמו רפואה דחופה, פגיה או סכרת, יש צורך בלימודי תואר שני בנוסף להתמחות מקצועית במיוחדת באותו תחום. לעומת זאת, תואר שלישי בסיעוד מעניק לבעליו אפשרויות עיסוק נרחבות בתחומי המחקר, מתן הרצאות, ניהול תכניות לימודים ועוד".

את פירותיו של השינוי מרגישים היטב בשטח: אם בעבר דמותה של האחות נתפסה בעיקר כשוליה של הרופא ובהקשר של פעולות טכניות, כיום מדובר במקצוע עם תואר לכל דבר, ובתפקידים בכירים בחדרי הניתוח ובמחלקות האשפוז, בהדרכות ובשחרור, בניהול מרפאות ייחודיות לחולי סכרת, ועוד.

"זו הסיבה שכיום בוחרים רבים להתמחות במקצוע הסיעוד", מציינת פזית. "מדובר במקצוע מרתק, אפשרויות קידום ותנועה רבות, סיפוק ואתגר, עם פרנסה מכובדת ביותר ואפשרויות תעסוקה מגוונות".

ארבע שנים, ארבעה ימים בשבוע

בשונה מלימודי הרפואה, שנמשכים שנים רבות, כדי לקבל תואר של אח או אחות, יש צורך בארבע שנים שכוללות למודים עיוניים לצד התנסות קלינית.

בכל המכללות בארץ שמעניקות תואר תכנית הלימודים הבסיסית זהה בשל הצורך לעבור מבחן ממשלתי במשרד הבריאות כתנאי להענקת הרישיון, אבל במבחר שמים דגש מיוחד על הצלחת התלמידים, ומסייעים להם בכל הכלים כדי שיוכלו ללמוד ללא דאגה, להצליח, ובד בבד לשמור על אורח החיים החרדי.

"כבר בשלב ההתחלתי, אנחנו במבחר דואגים לסבסד את הלימודים ככל האפשר", מציינים בהנהלת מכללת מבחר.

"יש לנו אגף מיוחד שעוסק בנושא, ונמצא בקשר הדוק עם קרנות שמיועדות למגזר החרדי. כתוצאה מכך מרבית התלמידים זכאים למילגות ואפילו למימון מלא של הלימודים, ולעיתים אף מקבלים דמי קיום שייסעו להם להתפרנס במהלך תקופת הלימודים. עוד לפני תחילת הלימודים, ישנה מכינה שמעניקה לתלמידים מושגי יסוד במדעים נדרשים, ובנוסף, אנחנו דואגים לשיעורי עזר לתלמידים, על ידי תלמידים משנים מתקדמות או אנשים מבחוץ, וכל זה ללא עלות. המחשבים מכילים תקשורת מקוונת מסוננת, וכל אווירת הלימודים מתאימה למגזר החרדי. אפילו החופשות מתאימות לימי החגים ובין הזמנים, כדי לאפשר לתלמידים את האפשרות להנות עם בני המשפחה".

"המכללה עושה את כל המאמצים כדי שכל אחד יוכל לעבור את המבחנים", מעיד גם אשר ש. הלומד אף הוא במגמת הסיעוד. "לא מזלזלים באף תלמיד, לא חוסכים בכסף במטרה שאף תלמיד לא ייכשל, ויוכל להצליח".

לדברי ד"ר פזית עזורי, השנתיים הראשונות ללימודים מוקדשות ללימוד תאורטי עיוני, בעוד בשנתיים הבאות משלבים לימודים תיאורטיים לצד התנסות קלינית.

"המדרגה הראשונה היא לימוד עיוני של מדעי היסוד. בשלב הבא לומדים את מדעי הסיעוד שכוללים מצבי בריאות וחולי, סוגיות אבחנתיות והתערבויות, טיפול באנשים בריאים וחולים בקהילה, מניעת זיהומים, רפואה מונעת, טיפול סיעודי במאושפזים, קידום בריאות, הדרכה ושחרור מטופלים והיבטים חוקיים ואתיים. השלב השלישי הוא לימודים קליניים בתחומים עיקריים ברפואה: רפואה פנימית, דחופה, כירורגית, גריאטרית, ילדים ובריאות הנפש".

בעוד במכללות אחרות מתפרסים הלימודים הללו על פני שלושה עד ארבעה ימים בשבוע, בקמפוס "מבחר" לומדים במשך ארבעה ימים בשבוע, בשעות אחר הצהריים והערב כדי לאפשר לתלמידים, שרובם בעלי משפחות, לעבוד או ללמוד במהלך הלימודים.

"לקראת סוף השנה השנייה, מגיע שלב ההכנה להתנסות הקלינית", ממשיכה ד"ר פזית. "ההכנה הזו מחולקת לסימולציה קלינית, וסימולציה אנושית. את הסימולציה הקלינית מבצעים במרכז הסימולטורי בשיבא, בו ישנן בובות שמתפקדות כבני אדם כמעט, עליהן מתנסים התלמידים במגוון פעולות כמו חיבורי מוניטור, שאיבת דמים, הכנסת צנתרים, סקשן ואפילו חיבור למכונת הנשמה. מדובר בטכנולוגיה מדהימה, אבל לבובות הללו חסר כמובן רגש ויכולת תקשורת, ואת התחום הזה אנחנו משלימים באמצעות סימולציה אנושית".

ואכן, מדובר בתחום חשוב ומרתק ביותר: מדובר בהתנסות מעשית במגוון תרחישים מציאותיים, שנערכים מול המצלמות בהכוונת מנחה. זוהי הדמיה לכל דבר בה נדרשים התלמידים לתפקד בהצלחה מול אנשי מקצוע שמגלמים את דמות המטופל ומציגים תרחיש קליני אליו הם נדרשים לתת מענה מפורט שכולל התייחסות לפרמטרים שונים, יכולת תקשורת, קבלת החלטות וחשיבה מקצועית. בשל החשיבות הרבה של הנושא, הוא נלמד בקבוצות קטנות, ומעניק לצד ידע תאורטי גם התנסות מעשית מרתקת שמעניקה לתלמידים את הפן התקשורתי האנושי של המקצוע .

ליווי רגשי צמוד

המחצית השנייה של הלימודים מוקדשת כאמור להתנסות קלינית. ב"מבחר" דאגו מראש להפנות את התלמידים לבתי חולים בעלי צביון חרדי, שם הם מקבלים הדרכה מפורטת בטיפול בחולים על פי גדרי ההלכה. כך הם מקיימים את ההתנסות במרכז הרפואי מעיני הישועה בבני ברק, ובבתי חולים נוספים.

"ההתנסות מתמקדת בתחומים העיקריים של הרפואה ונמשכת בין יומיים לשלושה ימים בשבוע בשנה השלישית, ובין שלושה עד ארבעה ימי התנסות", מפרטת ד"ר פזית עזורי.

"כל תלמיד עובר בין המחלקות בליווי צמוד של מדריך קליני מטעם בית החולים שמלווה אותו בכל פעולה. במקביל, גם מדריכים מטעמנו מלווים את הליך ההתנסות. הם יודעים במדויק היכן כל אחד נמצא בכל שלב, ומקבלים דיווח שוטף על ביצועיו".

וכמובן, העבודה המעשית בתחום מלווה פעמים רבות בתחושות קשות, בדילמות ובחוויות לא פשוטות. מטבע הדברים, נחוץ לתלמידים העושים את צעדיהם הראשונים במקצוע, גם ליווי רגשי תומך."אחת לחודשיים אנחנו עורכים יום ליווי לתלמידים המתנסים, כדי לעבד את התחושות והרגשות שלהם", מגלה ד"ר עזורי.

"אנחנו שומעים על החוויות, עוזרים להם לעבד אותם, ולהמשיך הלאה. גם במהלך הלימודים אנחנו מעניקים לתלמידים כלים כיצד לתמוך במשפחות או בחולים בשעתם הקשה, כיצד להתמודד עם רגשי אשמה או תחושות קשות, איך להתמודד עם אבל או מחלות כרוניות"

לצד ההתנסות הקלינית, לומדים התלמידים גם לימודיים עיוניים, כאשר הסמסטר האחרון בשנה הרביעית מוקדש רק להתנסות קלינית מתוגברת שלאחריה ניגשים לבחינה הממשלתית במשרד הבריאות כדי לקבל רישיון. בתום הלימודים במכללה ובכפוף להצלחתו בקורסים השונים בתכנית הבוגר מקבל זכאות לתואר ראשון בסיעוד מטעם המכללה האקדמית ת"א יפו.

שכר גבוה ביחס לצרכים

בכל תחום מקצועי אחר, מתמודדים הבוגרים מיד עם תום הלימודים עם נושא חיפוש ומציאת עבודה. לבעלי תעודת סיעוד עם תואר, לעומת זאת, ההשמה מובטחת מראש.

"בתי החולים פשוט רבים על כל תלמיד", מתארת פזית. "אנחנו מקיימים פעם בשנה יריד השמה בהשתתפות המרכזים הרפואיים המובילים בארץ, אבל בשל המחסור החמור בכח אדם, בתי החולים מציעים לתלמידים כבר בשנה שנייה לעבוד אצלם, בתמורה למלגת לימודים והתחייבות לקליטה בעבודה. אם בעבר שלחו אותנו להתמחות במחלקות קשות כתנאי סף לקידום, כיום הבוגרים שלנו נקלטים מיד עם תום הלימודים ביחידות מובחרות כמו נוירוכירורגיה או חדרי ניתוח, כאשר בתי החולים מציעים להם להמשיך להתמחות בצורה מקצועית על חשבונם. לא רק שאין אבטלה, יש אפילו כפל משרות".

ואכן, גם התלמידים במבחר מודעים לאפשרויות התעסוקה הגדולות במקצוע. "המכללה סדרה חוזה עבודה לכל מי שרוצה בכך כבר מעכשיו, מציין אבי ק. אחד התלמידים. "העבודה כבר מובטחת לנו. נותר לנו רק לסיים את התואר ולהתחיל לעבוד".

"ישנו ביקוש עצום לעובדי סיעוד חרדים", מעידים הנהלת מכללת מבחר. "מדובר בעבודה אידיאלית לאנשים חרדיים בשל היכולת לתמרן בין משמרות, ולעבוד במגוון רב של משרות ניהוליות שדורשות את ההכשרה של אח עם תואר. אנחנו במכללה דואגים להשמת התלמידים כבר בעת הלימודים, כך שכל אחד שמסיים כאן יודע לקראת איזה תפקיד הוא הולך".

וכמו בכל תחום בו הביקוש גובר על ההיצע, גם השכר נמצא ביחס ישר לצרכים הגבוהים.

"משכורת של אנשי סיעוד עם תואר היא גבוהה יותר מכל תחום פרא רפואי אחר, ואפילו יותר משל רופא מתחיל", מציינת ד"ר עזורי.

"כל קורס מקצועי נוסף וכמובן תואר שני או שלישי מעלה את השכר בצורה משמעותית, בנוסף לרכיבים שונים כמו ניהול משמרת, וותק, או משמרות לילה ובסופי שבוע. כך ניתן לעבוד במשרה חלקית ולהרוויח כמו במשרה מלאה. זה מצוין להורים לילדים קטנים שיכולים לבחור בין משמרות לילה או בסופי שבוע, לבין עבודה בקהילה או בתפקידי ניהול בשעות מסודרות יותר. הביקוש הרב בתחום ואפשרויות התעסוקה והקידום הגבוהות כל כך מאפשרות לעוסקים בתחום לעבוד בכל מחלקה או תחום שמתאים להם בנקודת הזמן בהם הם נמצאים, להוסיף משרה או להוריד שעות, ועדיין להישאר מבוקשים מאוד".

וכמובן, מעל הכל נמצאת תחושת השליחות, האתגר והסיפוק. רק תחשבו על איש מקצוע שהצליח להציל את רגלו של חולה סכרת מקטיעה, שליוו משפחה כאובה בזמן אשפוזו של בן המשפחה והעניק לה את התמיכה המקצועית והאמפטיה, או שהציל חיים של מטופל בחדר הטראומה.

"אין ספק, מדובר במקצוע עם אחריות כבדה, עבודה פיזית ומשמרות ארוכות", מסכמת ד"ר פזית עזורי. "אבל, דוקא בשל הסיבות הללו, זוהי העבודה המרתקת והמאתגרת ביותר, ללא שגרה משעממת או תחושת תסכול, שמלווה בתחושת סיפוק שאין כמותה".

פרטים אודות מסלול אח סיעודי: מכללת מבחר בני ברק. לחץ כאן

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר